Sv: Plåttak

Jättesvårt att svara på för det beror på så mycket. Saker som:
-Vilken typ av plåt? Det finns olika typer och prisklasser från någon hundring kvadratmetern till ett par hundra.
- Hur stort tak och lutning på det?
- Hur ser det ut innan? Behövs det förarbete? Är det lagom avstånd mellan takstolarna för att passa plåten?

Värsta alternativet är om byggnaden redan har ett eternittak. Eftersom det är hälsofarligt att arbeta med så ska det speciellt fackfolk till för att göra det och då kostar det en hel del. Annars är plåt ett av de billgaste alterantiven som också håller länge.

Bara i runda slängar. Typ vanlig ladugård, vanligt plåttak ingen eternit.

Är oxå nyfiken, men det är ju skillnad i yta så du bör skriva hur många kvm du hade tänkt.

Bara i runda slängar. Typ vanlig ladugård, vanligt plåttak ingen eternit.

Ta en mellanprisklass på plåten för ca 160:- kvm x storleken på taket och lägg sedan till för spik/skruv att fästa plåten med och evetuell taknock med bockad plåt (beror på vilken typ av tak) Gissar jag på i runda tal 200 - 220 kr/kvm i bara materialkostnad. Behövs det sedan ändras på reglar och sättas vindskenor och hängrännor så tillkommer ju det. Även nockplåten är dyr så den kan driva upp priset.

Nu vet jag inte om det är billigare att lägga plåt på en ladugårdsbyggnad men när vi plåtlade vårt boningshus förra vintern så låg de flesta offerterna just under 100.000kr inkl. arbete och moms.

Uja det blir pengar det (men det var väl ungefär vad jag trodde). Har ett gammalt tegeltak som ännu så länge är rätt OK men det börjar regna igenom på sina ställen. Får se om jag vågra klättra upp och fixa det i sommar?

Vi lade om taket på vår ladugård för 2-3 år sedan, landade på ca 108 000kr om jag inte minns helt galet.

vi lade plåt på våran ladugård förra året.
Den är 33 meter lång.

Det har kostat oss 25.000 kr
vi har gjort allt arbete själv med regling och plåtläggning.

Ring runt det lönar sig alltid

Vi har precis bytt tak på våran ladugård, taket är nästan 500 m2.

Plåten (billig från byggmax) gick på 35-40'. Virke till bärläkt drygt 10' och sen tillkommer skruv, vindskivor, verktyg och lite annat (tex så hyrde vi en skylift en helg för att göra det sista på gaveln och sätta vindskivor), så det landade nog på närmare 60' totalt. Då gjorde vi allt arbete själva, inkl montera ner det gamla eternittaket OCH spåntaket under :crazy:

Hugger en knapp!

Ni som gör mycket själva är ni snickare, eller? Räcker det med en skyelift, är det inte en massa andra prylar som behövs? Hur får man upp plåten tex? Är det inte läskigt att vara uppe och klättra så högt?

Massor med frågor hoppas någon orkar svara ;)

Ni som gör mycket själva är ni snickare, eller? Räcker det med en skyelift, är det inte en massa andra prylar som behövs? Hur får man upp plåten tex? Är det inte läskigt att vara uppe och klättra så högt?

Min man använde stege. Plåtarna som vi använde var en halv meter breda och fem meter långa. En nibler till att klippa plåtarna med.
Sedan lades läkt efter vilken plåt man använde. Viktigt att fästa plåten ordentligt i nederkant och längst upp så att inte blåsten får tag i den.

Plåten lyftes upp från backen av en medhjälpare och min man tog imot den uppe på taket.

Det krävs nog att man inte har höjdskräck vilken jag har så jag var nere på backen och bet på naglarna :angel:

Vi är inte snickare nån av oss, bara "normalhändiga". Vi använde bara skylift till att göra det allra sista på gaveln, vi hyrde över en helg. I övrigt var det stege och säkerhetssele fastknuten i nocken. Plåtarna hissade vi upp - plåten lutades mot två plankor, ett rep med en tving fästes i övre kortänden och så drog man.

JA, det är läskigt att vara så högt uppe! Jag är tokigt höjdrädd, ibland var det nästan så jag grinade :o Speciellt när man var nere vid takfoten på baksidan och spikade läkt - med ett 7-8 meters stup framför tårna :eek: Men faktiskt så vänjer man sig lite grann eftersom - och vi hade några månader på oss att vänja oss för det tog ett tag att bli klar med allt :crazy:

Här kommer lite foton :idea:

Med gamla taket
stall.jpg

Eternitplattorna monteras ner.
halva_eterniten_borta.jpg

Försöker få ner plattorna hela...
eternit.jpg

Nu är det "bara" spåntaket som ska bort...
eterniten_borta.jpg

(bildbomb... delar upp i två inlägg)

(fortsätter)

Regla nya bärläkt
regla.jpg

Upp med plåtarna!
halvklart.jpg

Nästan klart! Sätter upp vindskivorna
skylift.jpg

Här är det högt :eek:
gavel.jpg

Förlåt för stora bilder :rofl:

Jäklar vad imponerad jag blev :bow:

Hur lång tid tog det? Ser ut som sommar när ni börjar och höst när ni slutar. Och vem klättrade upp och säkrade den första selen :crazy:?

Glad är jag över att min ladugård bara är hälften så stor :D

Är du med på någon av bilderna?

Senast ändrad:

Det tog JÄTTElång tid... Vi började på sista semesterveckan i slutet av juli, sedan gick alla kvällar och helger åt tills det var klart i oktober. Hade jag vetat hur jobbigt det skulle bli hade jag nog aldrig satt igång :smirk:

Det blev en hel del spring utan sele också, när man skulle flytta på fastsättningen eller hämta verktyg som man inte nådde osv :crazy:

Det är jag som fotar så jag har faktiskt inga bildbevis alls på att jag jobbar där uppe... Det är sambo och snäll pappa som fått agera fotomodeller.

Räknade vad det skulle kosta att enbart sätta arean av plåttak över en yta på 35x17 m, & då har jag inte räknat med snedtak som kräver mer plåt: 100 000 för själva plåten.
Skulle faktiskt kunna bygga ett nytt stall för det priset egentligen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar