Platsliggande

Ainon

Trådstartare
Någon som kan ge mig tips på hur jag kan träna detta?

Ligga på kommando kan han sedan länge, problemet är det där med att ligga kvar medans matte rör sig.

Jag kan beskriva lite hur jag försökt lära in det, någonstans måste jag göra något helt galet :o, för han är grymt (!) lättlärd egentligen. Allt annat har gått som en dans och man blir riktigt motiverad när man får höra på promenaderna hur lydig folk tycker han är :love:
Kan dock inte ta åt mig äran, för duktig på träna hund är jag inte, tackar min följsamma jycke :D

Jag har honom fotgående med kontakt, stannar och beordrar ligg, så långt allt bra. Sedan så har jag sagt "stanna" och givit ett valt handtecken, tagit ett halvt steg framåt för att sedan kliva tillbaka och belöna.
Men längre än så kommer vi aldrig trots att vi tränat länge nu, han reser sig upp om jag tar ett steg längre. Min plan var att utöka med ett halvt steg allt eftersom men nej, det verkar inte fungera.

(Hunden är en 1,5kg chihuahua hane ca 8 månader)

Sv: Platsliggande

Kan det vara så att du har tränat FÖR länge på det där lilla halva steget och fastnat där?

Vad händer om du lägger honom som vanligt, tar ett kliv, eller vänder dig om eller något annat som är liiite svårare. Om han reser - lägg honom igen och ge honom en till chans med precis samma svårighet. Prova det ett par gånger och gör det inte lättare med en gång!

Ibland tror jag att man hjälper dom för mycket för att man är så himla rädd för att hunden ska misslyckas att man glömmer att öka på svårigheterna, INNAN hunden kan det första steget helt klockrent. Hört talas om 80%-regeln någongång? Det handlar i princip om att hunden ska kunna utföra ungefär 8 av 10 repetioner på samma nivå innan man går vidare. Den ska inte vara värsta experten på den svårighetsgraden man befinner sig, då är det lätt att köra fast!

Jag kör mycket med bekräftelse för mina hundar. Lägger den lilla (valpen) ner, visar tydligt handtecken; "Stanna". Gå ut ett steg framför henne, "Braaaa Stanna" -> Godis. "Bra stanna." -> Godis. Kan sedan gå tillbaka till henne, "Bra, ligg, stanna." -> Godis. "Stanna" Går ut ett steg framför henne, "Bra stanna" -> Godis. Sedan backar går jag ännu ett steg, "Bra ligg stanna, bra stanna" Går tillbaka och ger godis osv. :cool:

Jag lärde min hund med godis, först att lixom han skulle ligga, sen la jag en godis framför honom och som visade att nej han skulle stanna så la jag till "stanna" nu kan han det klockrent :idea:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 560
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Hade tidigare problem med att få min hund att lyssna på mina kommandon, "kom" osv när vi var med andra hundar. Nu för tiden lyssnar han...
2
Svar
27
· Visningar
6 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka