Stressad av andra hundar

Sv: Stressad av andra hundar

Jag tror också att magkänslan är viktigt i en sådan här situation.

Du vill ju ändra ett beteende till ett annat, visst kan en rejäl korrigering göra just detta. Men det finns en stor risk, varje korrigering kostar förtroende. Så jag skulle råda TS att alltid ställa sig frågan "Om jag tar den här striden, har jag råd?"
Jag har sett många förtroenden gå i kras på apellplan.

Å ena sidan å andra sidan...

För det första ska jag säga att jag har nog aldrig sett en så väluppfostrad och trevlig åttamånaders hund förut. Nu förstår jag att han uppförde sig ovanligt väl när vi träffades, vilket ju brukar vara typiskt när man "vill" visa upp det monster man har. Men ändå.. Inte ett drag i kopplet, inte minsta tendens till att få överslag och kampa med kopplet / hänga i dina armar, inget pipande osv osv. Hade jag inte vetat hur gammal han var så hade jag gissat på minst 4-5 år. Jag förväntar mig absolut inte att min valp ska uppföra sig så väl när hon är åtta månader och jag vill det inte heller.. då skulle jag nog oroa mig över att jag hade varit för hård med henne.

Jag är ju överlag inte ett fan av korrigeringar som träningsmetod, speciellt inte när man börjar tala om att de ska vara så ordentliga att de bara behövs en gång. Därmed inte sagt att jag inte korrigerar mina hundar, för det gör jag.. men jag betraktar det som en brist hos mig själv. De gånger jag gör det så är det därför att jag är så kass att jag inte kan hantera situationen på annat sätt.

Mitt sätt att se på min träning - inget annat.

Däremot kan jag hålla med om att man lätt fastnar i belöningstänket lite för hårt. Att man belönar saker som faktiskt borde vara självklart eller att man stannar vid så låga kriterier att man sedan inte har något att "ta till" vid svårare situationer. Jag anser dock att detta är något som man måste stegra gradvis för hunden.. den måste ju få en chans att lära sig också.

Jag tror att du måste gå rätt mycket på din egen magkänsla när det kommer till det här. Hur känns det när du gör det ena eller det andra? Vilken typ av hund vill du ha? Är lydnad eller intiativförmåga viktigast för dig? osv.

Min magkänsla sa att det var lite för hårt för min smak. Men å andra sidan så funkade det, hunden sov i slutet av träningen med den andra hunden kring sig. Men tanken är nog att jag ska hinna ta han just i ögonblicket som han reagerar på den andra hunden och därmed slippa massa bråk och frustration. Och det här med att ta bort godis och leksaker ur situationer var att ta bort förväntningar i en stressad situation, jag skulle ge han en uppg och sen se till att han höll den. Och efter en stund när det gått bra gå ur situationen och leka och berömma. Han sa att den här rasen behöver ordentliga ramar och mår bättre av det. Men att samtidigt är dom signalkänsliga och det ska inte behövas en hård korrigering.

Jag vill ha en glad hund som älskar att göra rätt och jobba! Därför kändes detta lite fel, men samtidigt rätt. Gör jag mig förstådd?

Han var väldigt duktig då jag träffade dina hundar! :) Och sådan vill ja att han ska vara. Ibland blir han dock fast i en stress som bara byggs upp, och då har jag för få verktyg för att få han ur det.

Jag tror också att magkänslan är viktigt i en sådan här situation.

Du vill ju ändra ett beteende till ett annat, visst kan en rejäl korrigering göra just detta. Men det finns en stor risk, varje korrigering kostar förtroende. Så jag skulle råda TS att alltid ställa sig frågan "Om jag tar den här striden, har jag råd?"
Jag har sett många förtroenden gå i kras på apellplan.

Du satte ord på vad jag kände! :) Han är en mjuk hund som inte behöver mycket korrigering alls. Det är därför jag blev fundersam hur jag ska göra

Han tog även upp tävlingsfrågan. Han tyckte att hunden var i rätt ålder att börja tränas ordentligt om jag ska köra lydnad med honom, att jag bara ska mata in allt nu och träna honom fullt ut så att han är färdig kring 1år. Jag har tagit det lungt just nu under känsmognaden och inte lärt in något nytt för att jag har tyckt och tänkt att det pågår så mycket annat i hans huvud just nu. Han kan nästan alla moment för klass 1. Men jag har inte hårdtränat, utan lite nu och då korta stunder för att det ska vara roligt. Inte ställt särskillt höga krav. Hade ni börjat ställa krav och jobba hårdare nu, eller väntat? Jag är rädd att det roliga ska försvinna om vi börjar för tidigt.

•Platsliggande - supernöjd
•Tandvisning / Tillgänglighet - supernöjd
•Linförighet - supernöjd
•Läggande - det går men inte så snyggt än
•Inkallande - supernöjd
•Ställande - det går men knakigt
•Apportering - inte tränat så mycket på
•Hopp över hinder - supernöjd

Detta tycker jag är mer än över förväntand jag har på min hund nu.

jag blir lite nyfiken på vem du har träffat? (jag bor i Umeå, jag också ;))

Jag har också unghund, om än lite äldre än din, av en ras som mognar sent. Hon har haft en period där hon också "låser" sig på andra hundar och inte gått att bryta. Jag löste det med mängdträning bland andra hundar. Numera tränar vi i grupp flera dagar i veckan och hon vet vad hon ska göra. Hon kan fortfarande notera om det är nya hundar i gruppen och vilja gå fram och hälsa. Men så fort vi börjar träna så är de andra hundarna ur världen och hon bryr sig inte ett dugg.

Jag brukar inte "korrigera" henne mer än ta henne ur situationen och göra något annat. Så var inte rädd för att åka iväg på öppna träningar, din hund kommer nog tids nog lära sig att umgås med andra hundar utan att låsa sig vid dem :)

jag blir lite nyfiken på vem du har träffat? (jag bor i Umeå, jag också ;))

Jag har också unghund, om än lite äldre än din, av en ras som mognar sent. Hon har haft en period där hon också "låser" sig på andra hundar och inte gått att bryta. Jag löste det med mängdträning bland andra hundar. Numera tränar vi i grupp flera dagar i veckan och hon vet vad hon ska göra. Hon kan fortfarande notera om det är nya hundar i gruppen och vilja gå fram och hälsa. Men så fort vi börjar träna så är de andra hundarna ur världen och hon bryr sig inte ett dugg.

Jag brukar inte "korrigera" henne mer än ta henne ur situationen och göra något annat. Så var inte rädd för att åka iväg på öppna träningar, din hund kommer nog tids nog lära sig att umgås med andra hundar utan att låsa sig vid dem :)

Johan Lindhal, söker man på jl hundkurser umeå så kommer hans sida upp.

Ja jag har försökt mig på björkstadens på måndagar, men jag blir alltid så ledsen efteråt och har svårt att tänka "okej, nu går det åt helvette men det ska bli bra, luugn". Jag behöver helt enkelt redskap för hur jag ska hantera det när jag hamnar i den situationen med honom, har inga tvivel på att hunden kommer lära sig, utan på hur jag själv ska lära honom. Speciellt då jag vet hur fruktansvärt duktig han är i vanliga fall, och så komemr man till en hundkurs och det blir kaos i hans huvud, speciellt om det finns några glad flatar där som ser så ootroligt roliga ut.

Johan föreslog att jag ska träna på allt hemma med honom till det sitter som berg. Sen fara till hundkurser. Då han tyckte att hundkurser var en dålig miljö att lära i.

Ja, jag håller med om att hundkurser är en dålig miljö att lära i. Det är svårt att få något slags fokus i hunden.

Däremot tycker jag att det är ett bra tillfälle att åka på de öppna träningarna utan prestationskrav på hunden. Jag får intrycket av att du är lite av en perfektionist (inget negativt alls!) och vill att allt ska gå bra direkt och att hunden ska sköta sig exemplariskt i alla situationer? Din hund är en unghund som du uppenbarligen lägger ner massor med tid på och du vill verkligen att allt ska funka bra hela tiden. Det är inget negativt, men jag tror att du ska släppa lite på prestationskravet hos dig själv och inte känna dig misslyckad om din hund inte sköter sig exemplariskt i alla situationer.

Jag har varit på ett par av de öppna träningarna tidigare i vintras och min hund betedde sig som ett AS. Hon skulle fram till allt och alla, förstod knappt vad sitt är och tog ingen kontakt alls, hon skulle bara leka, leka, leka med de andra hundarna. Hon hängde mer i kopplet än hon någonsin gjort. Så här i efterhand kan jag bara skratta åt situationen, men där och då kändes det inte så hemskt roligt. Jag tror inget blir bättre av att inte åka på träningar tillsammans med andra hundar, men man behöver inte lära in nya moment. Man kan åka dit och fokusera på att hunden ska vilja umgås med en istället för de andra hundarna runtomkring. Hade jag fattat bättre den gången min hund betedde sig som ett as hade jag gått undan från gruppen, tagit fram bästa belöningen och lekt som tusan med min hund för att få den att vilja vara med mig, och sen sakta gått närmare och närmare gruppen när hunden förstår att den vill vara med mig.

Jag tränar en hel del med olika grupper, men jag lär inte in några nya moment när jag tränar i grupp. Då finslipar jag moment som jag vet hon kan redan :)

haha ja, där har du mig i ett nötskal.. Bara att han flackar med blicken kan störa mig. Dock har jag lärt mig att inte lägga vikt på det.

Nu har jag börjat se till att göra så många hundmöten jag bara kan, och det börjar sitta som smäck! Har gett han en uppgift, han ska ligga ned då det kommer hund. Pipet är borta och han ligger när de andra hundarna passerar. Jag kan till och med gå om och möta utan att be han ligga och inte ett ljud, han kikar såklart intresserat men de är jag okej med så länge han inte ser ut som han ska äta upp den andra hunden med ögonen.

Kanske jag ska våga mig på hundkurser igen och se om vi fixar det bättre nu med lite verktyg i fickan, och jag får se till att ta något lugnande jag med innan haha.

Jag gjorde ofta så förut, att jag gick undan från gruppen när det blev jobbigt, men han häängde bakåt i kopplet och skrek högre och högre ju längre ifrån vi kom. Samma sak om han blir lugn med hunden nära, om den sen går eller vi går andra hållet så hänger han bakåt och skriker ännu oroligare.

Gick över till leksaker och bara sitta och leka och ha kul med mig när andra hundar var ikring, han gick upp i varv och blev ännu värre. Tog med korv och då funkade han som bäst om än aningen stressad.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 595
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka