Plåt som innetak?

T

Tokmamman

Någon som har detta i sitt stall? Fördelar? Nackdelar? Vad ska man tänka på?

Sv: Plåt som innetak?

Har sett det, och där har det bildats kondens (stavning?) och sedan mögel.

fördel: Högtryckstvätt!
är inte så bra på trätak.
annars; se svaret ovanför.

Jag har plåt som innertak i mitt stall. Toppen när man ska tvätta stallet ock kan använda högtrycken till taket. Har heller inte sett minsta antydan till kondens eller mögel i taket.
Däremot kan jag tillägga att i det stall jag hade hästarna i tidigare vilket hade trätak hade det blivit lite "svartmögel" i taket. Tilläggas ska att det även var högre i tak än i mitt stall.

Jag tror att förekomsten av mögel mest beror på hur luften och cirkulationen i stallet fungerar och inte så mycket vilket material man har i taket.

Vi har tänkt oss ett isolerat stall med fläktsystem (Nordpost säljer ett paket för 1-5 hästar). Kan det funka med plåttak? Tycker att det ser fräscht och snyggt ut samt lätt att underhålla!

Vi har tänkt oss ett isolerat stall med fläktsystem (Nordpost säljer ett paket för 1-5 hästar). Kan det funka med plåttak? Tycker att det ser fräscht och snyggt ut samt lätt att underhålla!
Med rätt ventilation (krävs fläktar skulle jag säga) och rätt mängd hästar som håller stallet (lagom) varmt så funkar säkert plåttak. Men räkna noga på ventilationen. Kanske ska du till och med be en lantbrukskonsult räkna åt dig. Jag har sett ett fåtal häststall som funkat med plåttak, men de har å andra sidan funkat mycket bra. Andra stall har haft för dålig ventilationskapacitet och de har haft problem med fukt och kondens. Blir ingen bra miljö för hästarna då.

Liknande trådar

Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 502
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30