Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Ja, jag det är då iaf inte något som triggar mig heller. Det är för det första en löjlig trend eftersom du kan vara vansinnigt vältränad och smal och ändå inte ha det. Det beror ju också på hur du är skapad i grunden liksom. Sedan vet jag att jag aldrig kommer få det oavsett träning etc så varför hetsa upp sig? :D
Jag befarar att just det kan vara triggande. Att en, om en har otur nog med sin kroppsuppfattning, kan tro att "bara jag går ner ännu lite till så blir jag så smal att benen ser ut så där".

Jag tycker att det är fascinerande att det skammas angående kosmetisk kirurgi i en tråd som handlar som skammande av kroppar...

Jag är den första att se problematiken med kosmetisk kirurgi och ser heller oftast inte poängen med att göra det... men det ska i så fall inte ifrågasättas på individnivå i en sådan här tråd. Dessutom har jag respekt för att mina val inte är andras val. Får ett ingrepp någon att verkligen på allvar må bättre tänker inte jag sätta mig på några höga hästar. Givetvis är det skillnad om man har stora problem med sin kroppsuppfattning som tex dysmorfofobi men då utgår jag ifrån att kirurgen inte opererar.

Jag undrar ja, om kirurgen verkligen har kompetens att förstå om en patient har BDD och om hen skulle förstå verkligen sätter stopp för operation. Liksom ätstörningar så går ju även BDD att dölja väl av den sjuke. Jag tycker också det är svårt att veta vart gränsen går för BDD? Det är väl samma med OCD, vissa beteenden kan komma obehagligt nära men ändå anses som ”friska”. Det är verkligen en hårfin linje. När jag ser hur vissa fixerar vid sitt utseende och detaljer kan jag få lite BDD vibbar komma krypandes, men liksom hur kan man lyfta frågan utan att det låter som att man skammar?

Jag undrar ja, om kirurgen verkligen har kompetens att förstå om en patient har BDD och om hen skulle förstå verkligen sätter stopp för operation. Liksom ätstörningar så går ju även BDD att dölja väl av den sjuke. Jag tycker också det är svårt att veta vart gränsen går för BDD? Det är väl samma med OCD, vissa beteenden kan komma obehagligt nära men ändå anses som ”friska”. Det är verkligen en hårfin linje. När jag ser hur vissa fixerar vid sitt utseende och detaljer kan jag få lite BDD vibbar komma krypandes, men liksom hur kan man lyfta frågan utan att det låter som att man skammar?

Jag tror väl att det här är vattendelaren mellan seriösa, skickliga kliniker och de som inte är det... Eftersom de här kirurgerna kommer i kontakt med så många människor som vill operera sig tror jag nog att de ändå är rätt bra på att se tecknen. Första gången kanske är svårast men när samma patient återkommer lär det vara lättare.

Men jag välkomnar verkligen en uppstramning av reglerna för kosmetisk kirurgi. Som det är nu är det vansinne.

Jag tror väl att det här är vattendelaren mellan seriösa, skickliga kliniker och de som inte är det... Eftersom de här kirurgerna kommer i kontakt med så många människor som vill operera sig tror jag nog att de ändå är rätt bra på att se tecknen. Första gången kanske är svårast men när samma patient återkommer lär det vara lättare.

Men jag välkomnar verkligen en uppstramning av reglerna för kosmetisk kirurgi. Som det är nu är det vansinne.
En helt kommersiell gren av medicinen, eller "medicinen", då. Jag skulle INTE lita på dess självsanerande och självreglerande kraft.

En helt kommersiell gren av medicinen, eller "medicinen", då. Jag skulle INTE lita på dess självsanerande och självreglerande kraft.

Kanske inte men det är därför jag välkomnar en uppstramning av reglerna kring kosmetisk kirurgi. Om man nu väljer att operera sig ska man kunna känna sig trygg att en kompetent läkare utför ingreppet. Sedan ska ju de med störd kroppsuppfattning skyddas eftersom en operation inte är i deras bästa intresse.

Varför skulle det vara kroppshets har du läst artikeln? Jag tyckte det var intressant att kroppen försöker balansera upp fettnivån i kroppen genom att kompensera borttagandet på andra platser, precis som en växt gör när man beskär den. Däremot så ökar ju risken för diabetes tydligen eftersom man anser att lårfett är bra fett och bukfett är dåligt fett ur hälsosynpunkt. Något man bör väga in om man gör den typen av ingrepp.
Jag skulle tro att många (många jag träffat iaf, vilket kanske inte säger så mycket, men det är ju också en ökande trend) idag väljer att kombinera fettsugning med fettransplantation i form av ett bbl, det borde minska risken för ansamling av farligt bukfett?

Googlar man tighgap blir man ju mörkrädd på riktigt. Snacka om vilket kropphets det leder till.
Vad kommer detta ifrån? Läste lite kort på wiki att det är ett skönhetsideal som dök upp 2013
Fenomenet fanns långt tidigare, Twiggy såg ut att vara på rymmen från en anorexiklinik redan på 60 talet.

Jag skulle tro att många (många jag träffat iaf, vilket kanske inte säger så mycket, men det är ju också en ökande trend) idag väljer att kombinera fettsugning med fettransplantation i form av ett bbl, det borde minska risken för ansamling av farligt bukfett?
Men det måste väll ändå vara något estetiskt.

Jag tycker att det är fascinerande att det skammas angående kosmetisk kirurgi i en tråd som handlar som skammande av kroppar...

Jag är den första att se problematiken med kosmetisk kirurgi och ser heller oftast inte poängen med att göra det... men det ska i så fall inte ifrågasättas på individnivå i en sådan här tråd. Dessutom har jag respekt för att mina val inte är andras val. Får ett ingrepp någon att verkligen på allvar må bättre tänker inte jag sätta mig på några höga hästar. Givetvis är det skillnad om man har stora problem med sin kroppsuppfattning som tex dysmorfofobi men då utgår jag ifrån att kirurgen inte opererar.
Fast det handlar väll inte om att skamma kostmetisk kirurgi utan att det blir konstigt att @BernT hävdar att hon inte är drabbad av kroppshets samtidigt som hon sedan gör ett flertal kosmetiska ingrepp som hon sedan hävdar handlar om medicinska problem.

Blir fasiken ledsen på riktigt när jag läser dina inlägg. Att få höra att jag ska gå runt i stora skavsårstrosor, för de måste gå en bra bit ner på låren för att hjälpa, och andra skydd för att slippa lårskav resten av livet låter helt sjukt.

Nu hade jag inte tänkt att operera mig, men jag kan intyga att jag många gånger tänker på att svälta mig själv för att slippa problemet, när man får höra om alla dessa "fantastiska" lösningar det finns på lårskav.
Alltså det är ett skitvanligt problem som många kvinnor dras med. Det är väll inte konstigare än att man har på sig en en sportbh modell kraftigare när man tränar och har stora bröst eller att jag är tvungen att ha på mig en bh med bredare axelband för att jag har en tung byst istället för att operera brösten. Men självklart kan jag operera bysten så jag slipper ha breda axelband, men då är det ju helt klart en estetiskt fråga. Att ha boxer trosor är förövrigt inte ett dugg konstigt inte att ha andra typer av friktionsminskande plagg heller.

Det är skitvanligt. Operera dig för alldel men sluta hävda att det är av medicinsk anledning när det är så lätt löst som att sätta på sig ett par andra trosor.

Fenomenet fanns långt tidigare, Twiggy såg ut att vara på rymmen från en anorexiklinik redan på 60 talet.
Jag håller inte med om att hon såg anorektisk ut på den tiden, nu är det ju svårt att gå på bilder men dom bilderna jag sett så såg hon inte benig ut, vissa är ju små helt enkelt och slanka utan att se magra ut.

Det syns inte alls att jag opererat mig (eller har fillers), man kan bara se att jag fixat brösten om jag är naken liksom. Jag bär aldrig urringat tex. Iaf, jag ser inte minsta plastig ut, men det kanske är mer katt-looken du menar när man lyft och polerat och fixat näsan osv + jättepattar som man ikläder minsta möjliga överdel?
Men sånt är ju svårt att se själv, är ju lite som dom som sminkar sig till en "naturlig look" och hävdar att det minsann inte alls ser sminkat. Jag tycker oftast det syns när folk har fixat till sig, oftast då ingen faktiskt är så perfekt, även unga och till och med barn har liksom linjer här och där i ansiktet. Inget fel dock att inte vilja ha det men naturligt och att tro att folk inte fattar, då är man nog lite naiv.

För mig, mer känslomässigt än principiellt, är det omöjligt att föreställa mig att jag skulle utsätta mig för typ sjukvård utan starkare anledning än hur jag ser ut.

Folk som gör diverse estetiskt motiverade behandlingar, har de inget emot just det där att BLI BEHANDLADE?

Jag tycker tom att det är jobbigt att gå till frisören av det skälet. :p

Nu har inte jag opererat mig men kommer att göra det så småningom. Ett bröstlyft samt förminskning både för estetiken och rent medicinskt då det är tungt med g-kupa och lätt blir eksem. Utöver det kommer jag fixa den ilskerynka jag fått mellan ögonen(beror på att jag kisar ofta) då jag inte vill gå runt och se arg ut.

Jag ser inga problem med operationen i sig. Herregud jag har gjort 2 kejsarsnitt, tagit bort blindtarmen samt polyper *2. En operation känns inte som hela världen. Och då undviker jag ändå frisören så mycket jag kan.

Alltså det är ett skitvanligt problem som många kvinnor dras med. Det är väll inte konstigare än att man har på sig en en sportbh modell kraftigare när man tränar och har stora bröst eller att jag är tvungen att ha på mig en bh med bredare axelband för att jag har en tung byst istället för att operera brösten. Men självklart kan jag operera bysten så jag slipper ha breda axelband, men då är det ju helt klart en estetiskt fråga. Att ha boxer trosor är förövrigt inte ett dugg konstigt inte att ha andra typer av friktionsminskande plagg heller.

Det är skitvanligt. Operera dig för alldel men sluta hävda att det är av medicinsk anledning när det är så lätt löst som att sätta på sig ett par andra trosor.

Jag har inte sagt att jag ska operera mig. Så du får fysisk smärta av att ha stora bröst? Då är det ju knappast en estetisk operation om du väljer att operera dig för att du har ont?

Fast det handlar väll inte om att skamma kostmetisk kirurgi utan att det blir konstigt att @BernT hävdar att hon inte är drabbad av kroppshets samtidigt som hon sedan gör ett flertal kosmetiska ingrepp som hon sedan hävdar handlar om medicinska problem.

Och jag tycker fortfarande att ifrågasättandet varit väldigt fult och VÄLDIGT långt ifrån den ton moderatorerna brukar påpeka att vi ska hålla.

Men det måste väll ändå vara något estetiskt.
Det är det definitivt! En väldigt smärtsam och krävande läkningsperiod också från vad jag hört. Om det nu skulle vara så att risken för bukfett minskade med en sådan fettransplantation är det en aning ironiskt att det ingrepp som är större och definitivt estetiskt potentiellt skulle kunna vara bättre ur just den specifika hälsoaspekten. Det är annars ganska lätt att anta att ju mer man gör desto fler/större risker innebär det.

Jag har gått från att vara en ganska dömande person när det gäller operationer, till att tycka det är upp till var och en.

När jag tyckte en massa tror jag att det främst handlade om att skydda mig själv mot operationstankar, för rent krasst går det att lägga hundratusentals kronor på att få den perfekta kroppen.

Något som dock fortfarande gör ont i mig är när väldigt unga (tjejer framförallt) opererar sig, eller för den delen gör stora tatueringar eller liknande som inte går att dölja. Jag vet själv en 22-årig tjej som ångrar sin bröstförstoring, en annan ännu yngre som ångrar att hon tatuerat över hela sina händer. Det är ju deras val, men som 18-åringar hade de en annan tanke än vad de har nu som några år äldre.
Eller 20-åringar som botoxar, jag skulle gärna vilja veta vad som händer efter 40 års botoxanvändande..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka