Plastic Padding

Sv: Plastic Padding

Visst ska du få mitt namn om du lägger ut ditt telenummer :D :devil:
Ja jag högtryckstvättar mina 1 gång i veckan samt kör in dom i biltvätten på sh*ll 2 gg i veckan det du ;)
Om du hade läst inantill så skrev jag inte att hoven läkte enbart för pp användes utan det hjälpte till tack vare att bakterier hölls ute. :angel:
Vad vore världen (hästvärlden) utan dig?? :banana:
Finns ingen anledning för mig att skriva hur jag fått göra med alla dessa hålväggar jag råkar ut för på mina hästar.Men som sagt hade du läst ordentligt så hade du också sett att det stod:
innan dess visste jag inte att man använde detta på hovar vid hålvägg.
Men med din smidade tunga kan jag förstå att det kliade mer i fingrarna än att läsa ordentligt.
Jag bryr mig väldigt lite :p om vad Melander anlitar och inte anlitar.Travets hovslageri ska vi inte ens diskutera !! :mad:
Fula påståenden hör inte hemma i ett forum.Och vad jag syftar på då kan du själv lista ut.Att hoppa på folks hästhållning är en riktigt låg sak som folk med dåligt samvete oftast tar till. :cool:
Förresten, du skrev att klorin inte var något konstigt att använda.Bara lukten som var för j*vlig.Men hur kan det då komma sig att klorin inte är miljövänligt ,men enligt dig fullgott att använda på hästar??? :confused:

Senast ändrad:

I mitt fall så kommer det utav min "sket" hage just nu.
Bakterier frodas som aldrig förr dels pga de mildra vintrarna och dels att jorden ej har bearbetats på allt för många år.Utlägget kan bli hur långt som helst men en förkortat version kanske duger åt dig (troligen inte)?
Kan ju tillägga att jag har vart på klinik (inte atg) och fått min ena hästs hov uppskuren och omlagd och behandlad för hålvägg.Där jag diskuterade om hålväggens uppkomst, de förklarade då ovanstående och mycket mer därtill.Givetvis (får jag väl tillägga)ska ny hage tillkomma men så länge vädret är som det är finns inte möjligheten att sätta staket.

hoven läkte enbart för pp användes utan det hjälpte till tack vare att bakterier hölls ute.

Tror jag det att bakterierna dog. Plastic padding är ganska giftigt och skall t.ex. sorteras som riskavfall och lämnas in på miljöstation.

Allt som fungerar är inte bra...

Så många extremt oroande svar som du har fått.

Proffsen använde Bond-n-Flex, finns att skicka efter på Nordpost.
Det är vad veterinärer och hovslagare använder och godkänt för att anvndas på häst.
Men det är betydligt giftigare än Plastic Padding.
Så inte behöver man vara rädd för att använda det på hästarnas hovar.
Plastic Padding sitter dock ganska så dåligt.

Man vet att jodsprit hjälper mot hålväggar/travarhovkräfta.
Jodsprit finns att köpa på apoteket.
Man kan också gör en variant hemma, med 50%jodopax och 50% T-röd, men den är inte lika effektiv.
Virkon-S är också verksamt.
Travarhovkräfta är som ett vitt smul i hoven som på så sätt faller isär.
Man tror att det är en svampinfektion.

Man kan på föl verka bort ganska så mycket av hoven utan att det går på tok, ty de väger ju ännu inte så mycket.
Så skär du bort allt som ser dumt ut, och tvätta noga med jodsprit.
Se till att ha gips hemma om fölet blir ömt i hoven efter verkningen.
För då så kan du gipsa igen det som saknas och tejpa gipset med elastoplast som du stryker med tjära.
På detta kan hästar gå ute, även i lera och snö om gipset är riktigt gjort.
Sedan så byter du gipset varje dag i 5 dagar och tvättar då och gör rent i hoven med jodsprit.
Sedan så byter du gipset var 3dje dag i någon vecka eller 2 tills att det ser bra ut, då så kan du plasta igen alltihop med Bond-n-Flex.

Det är liksom inget att oroa sig över, det är bara en massa jobb.

Ja jag vet snart inte vad jag ska tro längre. Jag var redan orolig innan och inte är det bättre nu.

Ska jag byta ut min jodopaxblandning och tjära mot jodsprit och tvätta rent med det istället? Jag får be hovslagaren skära bort det han tycker ska bort och eventuellet gipsa. Om jag har möjlighet så ska jag ta en bild på det så ni får se hur det ser ut nu. Det kanske är lättare att ge mig tips och råd hur jag ska göra då.

Hovslagaren sa också att det inte är något att oroa sig över men han verkar så nonchalant och jag blir bara orolig som fan.

Det där med gipset lät avancerat. Undrar om jag klarar det.

Vi fick lov att gipsa vår pålle ett tag, det var pillrigt men det gick. Mamma behövde endast hjälp med att hålla upp benet medans hon smetade på gipset på hoven..

*suck* :devil: Jaha ännu en som måste ha det förklarat ord för ord :devil:
Givetvis tvättar man ur hålrummet med imitt fall utspädd Jodopax.Dränker in en bomullstuss(modell stor) med jodopax lösningen därefter lade han på PP.Detta gjordes dock endast 2gg, sedan skodde vi stoet ifråga.Vallacken som hade hovböld plastades igen med medlet som beskrivs i Inte _Ung inlägget.OBS!Efter att det läkt ut och allt var "återställt " med själva böldens närvaro.Efter denna läkt ut så blev det hålet kvar och detta behandlas och plastas därefter igen,samt sko på den hoven.

Senast ändrad:

Jag blir inte vänligare inställd och mindre ifrågasättande för att du är otrevlig och spydig.

Jag bad heller aldrig om en förklaring moment för moment eller ord för ord som du så vänligt uttrycker dig med tillhörande smådjävlar.

Jag ifrågasatte bara logiken i att använda något som är giftigt och som man inte rekommenderar för hudkontakt, som behandlingsmetod.

Jag bryr mig väldigt lite om ditt tillmötesgående! :smirk:
Finns ingen anledning att svara dig då svaren är av ointresse för dig som du skrev själv. :smirk:

om du fortfarande inte vet var du kan köpa plasic padding så finns det på vilken tapp som helst... själv hittade jag en burk i pappas jobbarbil. stålplast står det på burken.

Jag förstår din stora oro... Prata med din hovslafare så hjälper han dig att "plasta" ihop hoven om det är möjligt. Jag har själv gjort det med en stor hovskada för några år sedan med gott resultat.
Vi fick dock göra det ofta... lycka till

:angel: i mitt tycke är du en lustig typ som i samma andetag rekommenderar pp men tjafsar om att klorin är miljöfarligt... :confused: har förresten kikat på din hemsida som var trevligt gjord - men du är nog mer hemma på hund än häst.. :devil: och du; att kunna säga " det här är jag inte bra på" är inte att säga att man är en dålig människa -- tvärtom!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 316
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka