Plastic Padding

linafina

Trådstartare
Mitt föl på nio månader har fått problem med hålvägg och jag har tvättat varje dag och gjort rent med jodopax och några dar i veckan har jag tagit på tjära. Men nu har det spruckit på ena framhoven och blivit hål. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med snart. Hovslagaren gav mig order om att hålla rent men det har jag ju gjort och det blir inte bättre. Jag ska försöka få dit honom idag så att han kan titta på det.

Strålen bak är lös. Bitar av den hänger bara. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag läste här på bukes om Plastic Padding. Ska jag använda det? Var kan man köpa det? Jag är såå orolig så jag vet inte var jag ska ta vägen.

Finns det någon som kan komma med lite tips och råd? :confused:

Sv: Plastic Padding

jag använde plastic padding på min förra häst när hon fick en stor spricka i hoven. (tramp i kronranden som växte ner i hoven efter hand)
den sprickan var också som ett stort hål som vi på hovslagarens inrådan fyllde med plastic padding vid varje skoningsperiod.
det såg inte vackert ut, men det funkade iallafall :) höll ihop hoven bra, annars hade sprickan nog blivit genomgående.

vet tyvärr inte var du kan köpa det, var pappa som fixade alla inköp då :)

Aha oki, jag har läst att det ska vara bra.

Ingen som vet vart man kan köpa det?

Men ska jag tvätta rent och så varje dag och sätta på nytt lager med pp eller hur ska man gå tillväga? Någon som kan det här som vet?

Jag undrar om det inte bara är på en vanlig alltså typ "Beier" Alltså en vanlig typ byggaffär eller nånting åt det hållet.. hmm, altlså..
Vi har haft plastic padding till en pålle. PÅ hovslagarens inrådan, och det funkade bra. Ananrs hade aldrig hoven hållt.
Men, jag kan fråga mamma vars hon köpte det, för jag minns inte riktigt..!!

Tycker inte att du ska täcka för med någonting alls. Följ hovslagarens råd. Hålvägg kommer av bärrandsröta och exakt vad som orsakar detta är inte 100% klarlagt men man misstänker virus, bakterier och svamp. Tvätta ur med klorin och sen spraya med "Oinfenktion" (finns att köpa hos de flesta som säljer till jordbruk). Jag har haft det på mitt halvblod och det försvann snabbt med ovanstående behandling och har inte återkommit trots en period av barfotagång. :cool:

Tycker du att jag ska göra det även om hoven spricker då? Jag har tvättat och hållt rent men det verkar inte fungera så bra. Men jag kan ju prova göra som du säger.

Om du är osäker och inte riktigt känner att hovslagaren har kunskap nog så skulle jag istället för pp och liknande experiment på egen hand ta fölungen till klinik (med klinikhovslagare). Så får veterinär och kunnig hovslagare kika på henne och avgöra vad som ska göras. Behöver hoven plastas gör de det där och då dessutom.

Jag har köpt plastic padding på en vanlig bensinmack, så det är lätt att få tag i. Hoppas det fungerar ...

Hålvägg kommer inte (enbart)utav bärrandsröta :angel:
PP är utmärkt att täcka med då det är flexibelt och töjer sig efter hovens rörelser.Klart hon kan täcka det med tanke på förhindra smuts och bakterier att tränga in på nytt. Tvätta med klorin???? :eek: :confused:
Tvätta med utspädd jodopax. sen på med PP.Det tar lång tid att få hålvägg att växa ut.

Jag ska ta dit en annan hovslagare nu i dagarna så fort han har tid. Blir inte det bra så åker jag till kliniken med honom. Saken är den att det är inte bra för honom att gå ute i en knaglig hage när han har dessa hovproblemen. Vad ska man ta sig till. Jag tror inte det är så poppis att ha honom ståendes inne hela dagen. Men det kanske är bäst? Fast o andra sidan är det viktigt att hovarna får luft så det kanske inte är bra det i heller. Det tar tid för det att läka med.

Shettisar: Utspädd jodopax har jag tvättat rent hovarna med dagligen och två dagar i veckan har jag användt tjära. Jag tänkte precis som du skrev att man håller rent och sen tar på pp så det förhindrar skit att dra sig in i hålet där det sen gror till att kanske senare bli en inflammation. Men jag ska se vad denna hovslagaren säger som jag ska försöka få ut innan helgen.

Vilket skit allt är nu. Hunden halt och ska röngas och så detta med den lilla hingsten :(. Vet inte vad jag tar mig till snart.

Ett annat tips!! Eftersom bakerierna inte gillar sur miljö och inte förökar sig är äppelcidervinäger en bra metod. Penlsa hoven med det helst 2 ggr/dag och pilla in bommul som är indränkt i äppelcidervinäger i hålväggen, det sitter kvar. Byt varje dag.

Då dör bakerierna och hoven får möjlighet att växa ut av sig själv!

Oki det låter som en bra idé. Ska jag penlsa hela undersidan med äppelcidervinäger och sen sätta in en indränkt bomullstuss i hålet där hålväggen är? Bara så att jag fattade allt rätt. Sitter tussen kvar då? Jag menar i hagen och så trillar den kanske av. Men man kan ju prova i allafall.

Mitt tips är att åka till klinik direkt. Min fick sin första hålvägg vid 9 mån ålder och sen höll de på regelbundet i fyra års tid. Tillsist åkte vi till Skara och hon opererades, efter det har det inte varit ett enda problem.

Enligt veterinärerna i Skara så är det det VÄRSTA man kan göra att plasta in. Det är som att stänga in bakterier i ett sår.

/C

:confused: Nej nej nej!!! Är ni alldeles galna härinne???!! INGEN Plastic Padding på hästhoven - varför i all världen tror ni att det vara på en levande organism???????LÄS PÅ FÖRPACKNINGEN!! Gör som din hovslagare säger; det enda du ska göra är att hålla det så rent som möjligt och SKULLE det vara så illa att det behöver plastas finns det SPECIELLT framtagen hovplast för detta och inget annat ska användas.
Man blir ta mig f****en mörkrädd när man läser här inne ibland - vid min heder o ära, första hov jag ser med pp ska jag anmäla till djurskyddet, hade ingen aning om att det användes så flitigt ute i landet. Jisses: målar ni hästarna med plastfärg också???

Det var det dummaste jag läst idag! Tro mig, jag har läst en hel del idag :devil:
PP används ofta på hovar anmäl mig omg då för det har jag använt på en av mina hästar.Hoven är läkt och den tog ingen som helst skada av det.Min hovslagare har själv lagt på det och innan dess visste jag inte att man använde detta på hovar vid hålvägg.
Många inom travet använder det vid hålvägg också så du får en hel del att anmäla. :cool:

Ta det lugnt nu! Jag läste om det här på bukes och valde att fråga hur det går till när man använder detta och om det var att rekomendera. Jag har själv aldrig användt mig av det eller hört talas om det. Jag har inte tänkt göra det efter att ha pratat en gång till med hovslagaren. Han säger att jag ska fortsätta hålla rent och ha ska titta på det.

Som jag skrev innan så blir det kliniken som någon här skrev snart för han kan inte ha det så här.

Senast ändrad:

:devil: ge mig ditt namn o adress så ska jag fixa det omgående!
Inom travet hoppas jag att vi slipper se sådana oseriösa metoder; jag har sysslat med det i några årtionden och har ALDRIG sett ngn använda pp, om jag skulle det kan jag lova dig att det hade blivit ett herrans liv. Vad du har för erfarenheter vet icke jag; men vidare värst seriöst är det inte om du har lärt dig sådana metoder; kör du högtryckstvätt på hästar också??( kan man använda det ena kan man ju använda det andra eller hur?) :devil:
INGEN seriös hovslagare skulle använda sig av pp på hovar; att din häst klarade sig utan besvär var inte tack vare pp; snarare Guds oändliga tålamod med klåpare och hästens förmåga till självläkedom.
Varför i herrans namn tror du att Melander flyger in en norsk hovslagare ( som enbart åker runt o plastar hovar i hela världen) som kostar 1000:-/hov om han lika väl skulle kunna använda sig av pp????????????? eller varför använder sig inte klinikerna av pp likaväl som den svindyra plasten?
Har man så dålig ekonomi att man använder sig av pp istället ska man ställa sig frågan om man överhuvudtaget har råd att ha häst;
- och du; istället för vet. kan man ju köpa sig en handbok i hästens sjukdomar , det blir säkert lika bra som att rådgöra med en vet... :devil:

:angel: Hörru, vad kommer sig det av då? Och som liten info; klorin är bakteriedödande, luktar f** och är lite "off" att använda så här men visst...Rekommenderar istället blåspray alternativt Hoofaid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 316
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka