Plastat fjolårshö? Spara?

Skogstroll

Trådstartare
Vi fick ett rejält överskott på hö i somras (2010) och jag överväger att behålla det till nästa vinter. Det är hötorrt (helt torrt) plastat på rundbal. Det är så torrt att det inte blivit någon process i det så jag kan inte kalla det silage, det är alltså grönt och luktar precis som vanligt hö. Balarna står kvar i kanten på fältet och är inte stuckna/trasiga. Plasten är hel. Det är väldigt bra hö för mina tjockisar då det är skördat i början av september under idealiska förhållanden. Inte säkert man får samma förhållanden i år. Sälja eller spara? Går det bra att spara plastat hö?

Sv: Plastat fjolårshö? Spara?

Jo jag är inne på det. Jag gillar verkligen det höet, och det passar mina hästar otroligt bra:) Ska gå igenom balarna och kolla noga så det inte finns hål på dom, och ser dom okay ut så chansar jag på att behålla dom:)

Jag hade plastat hö kvar sen 2009 och det fodrade jag upp i höstas och det var inga problem alls. Så spara dom du!:laugh:

Spara.

Det händer inget med det mer än att vitamininnehållet sjunker. Ja såvida plasten är hel osv då givetvis och inga fåglar/möss varit framme. Rent luftmässigt så är det verkligen hö med höTS (och inte bara nästan det) så händer ju inget med höet för det går hål, men risken är du får in fukt och det blir rena drivhuset av plasten + vårsol/värme.

Både hö och silage, och även plastat hö då såklart, går utmärkt att ge säsongen efter, det förlorar enbart vitaminer. Så har man över är det bara fodra vidare. Jag skulle dock ta in det någonstans/lägga det under tak om du kan, så slipper balarna stå i solgass hela sommaren.

Jag hade gärna flyttat det, men vi kan bara sticka balarna med spjut i såna fall och det känns onödigt, jag har kollat balarna och dom är hela. Att man tappar lite vitaminer spelar ingen roll, vi snackar om fullvuxna ardenner korsningar samt fjordingar och dom klarar sig på luft och vatten:D Dom får bara hö och mineralsten. Jag tror jaag bestämt mig för att spara balarna, och chansa. jag får ändå köpa mer hö, men detta bör jag klara mig på till nyår i alla fall, minst, skönt att veta det:)

har du ingen bonde i närheten som har en balklämma, som kan hjälpa dig att flytta det?

Jag har fodrat med fjolårshösilageg flera gånger och det har funkat utmärkt. Klart att du ska behålla det!

Det vet jag faktiskt inte, men jag har ändå inte plats för 33 rundbal under tak, så då känns det bättre att dom inte rörs alls, eller tror ni dom kan fara väldigt illa av att ligga kvar på plats? Dom är ju helt hötorra, och luktar ju inte silage alls. Dom är som helt vanligt grönt hö inuti och luktar helt vanligt hö. Känns verkligen bra att ha dom här balarna tills nästa höst, då dom passar perfekt till tjockisarna!

Risken med att låta dom stå kvar på vallen är ffa att mössen kommer picka hål på dom:-/
Går inte att se hålen med ögat men nog så finns risk att balarna möglar.
Våran hösilageproducent gjorde misstaget att låta våra balar stå kvar på vallen 6 månader efter inplastning och av ca 90 st 500 kg/balar har vi fått slänga ca 35 st:crazy:. Dyr förlustaffär för honom. Normalt är ca 5 dåliga på en säsong.

Men har ni tur har ni inte lika "hungriga" möss som vi har hos oss:D

Iofs har du hö, det kankse inte blir samma förstöring? Men risken för mögel måste ju ändå finnas för mögel om det kommer in fukt i små gnagarhålen?

Ja, här trivs mössen bättre på gräs än på grus.

Senast ändrad:

jag har inte hösilage, har samma ts som på vanligt hö, finns ingen mjölksyraprocess alls i mina balar, så det gör inget att det blir ett litet hål för den sakens skull. Om jag ska ta årets hö så blir det oplastade rundbalar, vilket jag haft förr, och då känns det som att jag alltid fått slänga ett par varv i ytterlager för att det inte känns fräscht. Blir det ett litet hål i mina plastade så behöver jag bara slänga en liten bit just runt hålet, så det känns nästan som ett bättre alternativ.

Det vet jag faktiskt inte, men jag har ändå inte plats för 33 rundbal under tak, så då känns det bättre att dom inte rörs alls, eller tror ni dom kan fara väldigt illa av att ligga kvar på plats? Dom är ju helt hötorra, och luktar ju inte silage alls. Dom är som helt vanligt grönt hö inuti och luktar helt vanligt hö. Känns verkligen bra att ha dom här balarna tills nästa höst, då dom passar perfekt till tjockisarna!
De behöver inte stå under tak, men det är - som redan skrivits - bättre att ställa dem på en grusplan än att de står i gräset som växer runt dem. Har du otur så finns det några grövre växter som växer upp nära plasten och förstör dem.

Jag har inte grusplan-plats så det räcker heller tyvärr:crazy: Går det mer möss i dom på sommaren än på höst/vinter/vår? För nu har dom varit helt orörda i alla fall.. Gud va jobbigt det blir nu..har inte alls plats hemma på gården för balarna utan har hämtat hem några i taget i vinter..:crazy:

är det så pass torrt så gör det inget att det blir ett hål i dom. Jag blev tvungen att köra hem dom jag hade i våras och det blev hål efter spjutena, jag tejpade dom och ett par balar blev dåliga precis vid hålet. Så jag tror att det är större risk att flytta dom än låta dom vara kvar. Mössena letar mat mer frenetiskt under vintern än under sommaren när hela åkrarna är fulla av mat. :)

Lånar tråden lite.

Hur lång hålls en öppnad rundbal med hö? Är det samma som med ensilage eller är det mer som små balar hö?

Är det verkligen HÖ, dvs helt torrt (84% TS) innan plastning osv, så är det precis som vanligt hö bara en mer vädertålig förpackning. Dvs hållbarheten är obegränsad även efter öppnande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka