plast i hoven

bsmx

Trådstartare
Hej !
Russet haltade så mycket efter hovslagaren skurit bort dålig hov.
Nu har en annan hovslagare kommit akut och lagt i plast i delen som var borta. Det ser jättefint ut, som helt igen. Men jag nojar upp mig. Tänk om det kommit in bakterier som börjar växa därinne ?????? :confused: Han gjorde det ju på stallgången, tvättade rent jättemycket.
Det skulle varit en större risk att sätta sjukbeslag så hovslagaren. om han trampade av sig det kunnde hela hoven ryka.
Russet gick bättre redan efter en timme !! Kan det verkligen fungera ? :confused:
Tack ni som svarade på mitt förra inlägg angående den här russhoven.

Sv: plast i hoven

Hej!

Troligtvis fixades hoven med 'Bond-n-flex' som är ett ypperligt material
för att plasta hovar. Har inte råkat ut för några som helst komplikationer med det.

Används flitigt på Stenestad hästklinik.

Hug your horses!
/Mike

Plasten ska väl egentligen döda bakterierna eftersom de inte får smuts och luft att leva av?

Hej !
Tack! Jag oroar mig så för den lilla russkrabaten.
Har bacillskräck ochså och hovslagaren sa att det ska hållas rent och så. Höll på att tvätta honom i hoven.
I dag var vi ute och spatserade och han var pigg och glad. Lite rädd om sin hov, för den har ju gjort så ont.

Fortsätt tvätta du så blir det nog bra ;) ska själv försöka vara noggrannare med att hålla hovarna rena, man vill ju inte få hovröta!

han har fått det här problemet av en hovböld, som behandlades för fem månader sedan. Kan ha varit sviter av den som orsakat rötan trodde hovslagaren.

har haft min hästs hov plastad flera gånger och det har inte varit några problem så tror inte du behöver oroa dig :)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 960
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Min häst har som årets nöje haft att förstöra sina hovar. Just nu har han 2 plastade hovar (VF o HB, HB endast lite), skos var 5:e vecka...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka