Plantera träd i hagen.

Carla

Trådstartare
Vi tänkte plantera ett eller två träd i vinterhagarna nu, medans hästarna är iväg på bete.

Vad för träd är "säkra" att plantera? Ek går självfallet bort - men vilka fler träd är giftiga/bör man undvika?

I hagen finns redan nån björk och några barrträd och tallar.

Vad säger ni som vet något? Kollar lite på plantagens hemsida, men blir inte mkt visare.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Vad ska du ha dom till? Om du ska ha som "skydd" så är ju de flesta barrträd täta året runt,om det är blött i hagen så är björk bra,för det dricker mycket vatten.

Och det tar tid för att få ett träd att bli någorlunda stort (stort=stabilt nog för en kliande myggbiten häst)
 
Senast ändrad:
Sv: Plantera träd i hagen.

Hur ska du få dom att överleva första dagen? Stängsla in dom?

KL

Hoppar på här eftersom jag har en liknande fråga,

Någon som vet om fläder är ok i hästhagen. Vi ska också plantera lite mer skydd och då vill jag gärna ha något jag kan ha nytta av,

Lina
 
Sv: Plantera träd i hagen.

KL

Hoppar på här eftersom jag har en liknande fråga,

Någon som vet om fläder är ok i hästhagen. Vi ska också plantera lite mer skydd och då vill jag gärna ha något jag kan ha nytta av,

Lina

Fläder är helt ok. Hästarna äter dom inte ens.

/KT
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Ha, min granne, tillika tvättäkta bonde, höll på att få slag när jag för en månad sedan planterade ett Pilträd....

En Kaskadpil mitt ute på vallen.

Jag har stolpat upp stängsel runt om den. Det lär få stå i många år, tills dess trädet är stort och tåligt.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

men fläder är giftig.... skulle inte våga lita på att hästarna låter bli den.

jag har björk i mina hagar. stora slanka björkträd.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

men fläder är giftig.... skulle inte våga lita på att hästarna låter bli den.

Jag har haft hästar här på gården i 15 år. Det växer fläder i alla vinterhagarna. Det är en av de få växter som de låter stå kvar.

Ingen häst har vare sig dött eller blivit sjuk.

Dessutom. Mina grisar äter med glädje bladen fr fläder. Dom har inte heller blivit sjuka.

Tror inte det är minsta fara att ha fläder i hagarna.

/KT
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Björk är väl hyfsat snabbväxande och inte så aptitligt för hästar som t.ex. asp. Men man lär få ha dem inhägnade tills de vuxit upp ändå.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

*kl*
Vi har oxå funderingar på att plantera träd i våra hagar.
diskutionerna går runt popel(stavning?) de ska tydligen vara snabb växande och blir relativt höga.
Har ännu inte kollat upp om de är giftiga eller inte, någon som vet??
 
Sv: Plantera träd i hagen.

men fläder är giftig.... skulle inte våga lita på att hästarna låter bli den.

jag har björk i mina hagar. stora slanka björkträd.

Vanlig fläder är väl inte giftigt? Man gör ju saft av både blommor och bär, vad är det på fläderbusken som är giftigt? http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambnig.html

Däremot finns det Druvfläder och Sommarfläder - de är giftiga.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambebu.html
 
Sv: Plantera träd i hagen.

*svar till alla*

Det skulle behöva stänglsa in trädet tills det är stort nog att hålla emot lite kliande från diverse eksemhästar osv. osv.

Det lutar nog mot björk, men hästarna äter ju så förbaskat gärna av björken - det var därför jag drog mig för björken i början.

Jag är alltså ute efter ett skuggande träd som gärna får bre ut sig. Inget långsmalt som skjuter upp i höjden.


Hagen i sig är extremt blöt och lerig på vinter/hösttid och torr som snus på sommar/vårtid.

Tips någon förutom björk? Hur är det med bok? Asp?
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Björk är mitt tips.. Tåligt, vackert och dessutom suger det vatten som bara den! Det torkar upp marken runt ikring under blöta perioder och minskar därför risken för att hagen blir geggig på hösten/våren (och numera även vintern, iaf här i sthlm). :D Lite dränering på samma gång.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Tänk på att dom sprider sig fruktansvärt snabbt, iallafall här hemma har snart tagit över en hel hage, måste röja, jag vet. men giftigt kan de inte vara för då skulle jag inte ha en häst kvar så som dom kan gnaga på dom.
 
Sv: Plantera träd i hagen.

det är ffa bären som är giftiga. och varför planta ett träd som är giftigt?? när det finns massa helt ofarliga träd man kan ta istället.. :crazy:
 
Sv: Plantera träd i hagen.

mina äter iaf inte på björkarna. kanske nån tugga av barken 3 ggr i året..
 
Sv: Plantera träd i hagen.

Nu pratar jag om bladen, framförallt när de börjar knoppa upp.
Jag vill inte påstå att det är överdriven konsumtion heller.

Jag tycker att, efter att ha hört er alla, det blir björk vi planterar. Mycket bra! tack för hjälpen
 
Sv: Plantera träd i hagen.

det är ffa bären som är giftiga. och varför planta ett träd som är giftigt?? när det finns massa helt ofarliga träd man kan ta istället.. :crazy:

Fläderbär är inte giftiga. Man kan både äta dom rakt av samt göra en fin och mycket god röd saft på dom.

Hade de varit giftiga hade vi alla här på gården legat döda vid det här laget!

/KT
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästhantering Har två islandsvalacker som gått ihop i tre år. Båda är uppvuxna i stora flockar och kan hästspråk. Köpte i helgen ett shetlandssto...
2
Svar
24
· Visningar
4 065
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 382
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 803
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp