Plantera syrén

eyz

Trådstartare
Vi har en stackars ensam liten syrénstam som växer i ett hörn i trädgården. Mina föräldrar å andra sidan har mer syrén än de kan njuta av så jag funderar på att ta lite från dem och plantera här hemma.

Frågan är när på året det är bäst att ta upp och plantera en syrénkvist? Något man ska tänka på?

Sv: Plantera syrén

Enligt min erfarenhet så är syrén otroligt tålig när det gäller att flyttas och planteras!
Jag grävde upp skott förra året för att påbörja en syrenhäck ut mot vägen, det var ungefär i de här tiderna - kanske något närmare maj. De klarade det fint och är nu fulla i knopp i år. :)

Att tänka på är ju - som alltid med buskar - att gräva en stor grop, få med mycket rötter, fylla på rejält med vatten och ny jord i hålet och framförallt trampa till ordentligt så att inga luftfickor bildas kring rötterna. Sen inte att glömma att vattna mycket i början så att den inte torkar bort.

Lycka till! :)

Jag har varit med och flyttat en hel del syrénhäck och min erfarenhet från det säger att syrén är tålig och ganska lättflyttad. För att underlätta kan det vara bra att klippa ner den lite innan om den är stor och att inte flytta precis runt bladsättning. Glöm inte att vattna massor :)

Vill bara poängtera att även om man flyttar mitt under knoppningen, utan att klippa ner och fuskar med vattnandet så brukar dom överleva. Men återhämtar sig inte lika fort.

Tack för era svar! :bow: Det låter ju lovande att de är tåliga när det är en total nybörjare som ska utföra det hela. :D

Vet inte riktigt när det hela blir av men förmodligen blir det väl när de blommat klart, så slipper vi stressa och/eller försvåra för dem.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar