Plantera om höstlökar till våren?

sthu

Trådstartare
Har köpt en hel massa höstlök som ska ner i krukor. Krokus, iris, tulpaner och några till. Problemet är bara att jag har planterat annat i de krukorna som löken skulle vara i. Har ju ingen lust att kasta mina fina höstblommor!
Så jag tänkte, kan jag planera lökarna i andra krukor och flytta dem till "rätt" krukor till våren allt eftersom de kommer upp?

Det borde väl gå, brukar plantera om påskliljor i nya krukor på våren. Men för säkerhets skull tänkte jag fråga här :) Det är ändå lökar för några hundra kronor

Vad har du för alternativ? Plantera i fel krukor eller kasta? Blommorna ligger ju redan färdigladdade i lökarna så det är väl bara att plantera. Eller så skaffar du några nya krukor och sätter dem i dessa i stället.

Jag har inga fler stora krukor och såna är ju som bekant dyra.. Annars hade det inte varit några problem. De ska stå utanför stallet.
Så min tanke var att plantera lökarna i vanliga innerkrukor och driva upp hemma, och plantera dem i "stallkrukorna" till våren.
Lökarna måste ju ner i jorden rätt snart om de ska komma fram till våren, och dessutom är det ju risk att de blir dåliga om de ligger för länge.
Men det känns ju lite waste att plantera så och så dör allt när jag flyttar det.

Kan det inte fungera att ta upp blommorna du har där nu, plantera lökarna och sedan stoppa tillbaka blommorna igen?

Jaa kanske. Tänkte inte ens på det :p
Lite googling och tankearbete har kommit fram till att det är fullt möjligt att plantera om. Har ju gjort det massor med gånger med hyacint och narcisser så det borde ju gå. Ska testa tror jag. Kommer ju flytta dem innan de blommar.

Frågan är bara var jag ska driva upp dem. Tror det blir lite väl trångt i kylskåpet :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka