Plantera nya växter i gamla krukor

Mirre

Trådstartare
Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så nu funderar jag på att plantera nytt. Men nu är frågan om jag måste tömma all jord i krukorna eller om det räcker med bara en del och sedan fylla på med ny jord?
 
Näringen är nog borta ur jorden om det vuxit en säsong i dem så det är bäst att byta jord. Är de jättestora så kan det räcka att byta en del av jorden.
Jag har en vanlig inomhuskruka som jag satte murgröna i men den dog ganska direkt så den tänker jag inte byta jorden i för murgrönan hann ju inte vara i den så länge.
 
Varför menar han det? Är det för sjukdomar och så?

Jag gör som du, återanvänder jorden och gödslar upp den.
Det är podd så han är inte så djuplodande. Han uttrycker åsikt.
Antagit att han anser att jorden utarmats.

Men, tänker jag, jag byter ju inte jorden i rabatter och trädgårdsland heller. Bara gödslar. Och trädgårdslandet har gott om mask. Trots att jag gör något så förkastligt som att fräsa den höst och vår. ;)
Betydligt mycket mer mask än i övriga ytor på tomten.
 
Det är podd så han är inte så djuplodande. Han uttrycker åsikt.
Antagit att han anser att jorden utarmats.

Men, tänker jag, jag byter ju inte jorden i rabatter och trädgårdsland heller. Bara gödslar. Och trädgårdslandet har gott om mask. Trots att jag gör något så förkastligt som att fräsa den höst och vår. ;)
Betydligt mycket mer mask än i övriga ytor på tomten.
Aha, jag tänkte att han skulle ha något argument för det. Det är ju ganska miljöförkastligt att byta jord. Precis som du säger byter man ju inte jord någon annanstans i trädgården.
Även om det utarmas går det ju fräscha upp med gödsel. Gödsel är bra skit :D
 

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
345
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 456
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 817
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp