Fänrikshjärtan är snälla och blommar länge. Inte så höga dock.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi klipper inga perenner varken vår eller höst...Jag vill inte behöva göra något på våren utan ha allt klart inför vintern
Man brukar inte klippa ner perenner, bara vissa sorter. Men det är ju först på våren som man ser vad som har överlevt vintern och om det är något som behöver rensas bort.För att tanken är att det ska vara tulpaner på våren, och när de är klara så tar perennerna över. Nedklippning på hösten för att slippa klippa runt tulpanerna.
Och inte så torktåliga. Så det beror lite på förutsättningarna där TS tänker plantera. Min erfarenhet är att på sandjord eller rabatter som står i full sol på sommaren så torkar fänrikshjärta bort.Fänrikshjärtan är snälla och blommar länge. Inte så höga dock.
Min erfarenhet av dem som oerhört enkla och tacksamma härrör från planteringar i full sol. Dock ej på sandjord, har man en torr stekande sydsluttning finns det nog annat som är bättre.Och inte så torktåliga. Så det beror lite på förutsättningarna där TS tänker plantera. Min erfarenhet är att på sandjord eller rabatter som står i full sol på sommaren så torkar fänrikshjärta bort.
Vi har en horribel liten rosa ros, blommar i rosa klasar. Den går att klippa ned ganska rejält och kommer tillbaka ändå. Den är oerhört taggig, vilket ju kan vara plus eller minus antar jag. Och oerhört svår att utrota, trodde jag hade råkat misssköta ihjäl den i våras men nu sticker den upp sitt ursöta tryne igen. Som en kattunge med bara klor överallt.Hej! Jag har i uppdrag att fixa en plantering, men jag behöver lite hjälp med vad som ska stå där.
Önskemål är perenn, lättskött, ska klippas ner helt på hösten, blomma mycket och länge, gärna breda ut sig under säsongen, men inte sprida sig, ska dölja underlaget.
Lite osäker på väderstrecket, men tror det är nordväst
Vad söker jag?
Pioner sticker upp under Tulpaner men försvinner sedan nästan helt (ganska snabbt) men om man då har Rudbeckia som också är små på våren och eller höstanemon som är väldigt oskyldiga på våren men blir rejält stora frammåt hösten kanske.För att tanken är att det ska vara tulpaner på våren, och när de är klara så tar perennerna över. Nedklippning på hösten för att slippa klippa runt tulpanerna.
Precis vad jag tänkte föreslå också. Tycker de stämmer in perfekt på beskrivningen. Mina börjar bli lite uttorkade nu men blommar verkligen hela sommaren.Nepeta kanske? I varje fall mina blommar som tokiga större delen av sommaren
Några tips på sorter? Jag har blivit lite besviken när jag köpt småväxta dagliljor.Jag är just nu inne i en daglilje period. Finns småväxta helt underbara dagliljor
Inte så mycket hjälp utan namnet tyvärr. Vilka sorter har du som är helt underbara?Kan tyvärr inte namnet. Sen har jag en Pandora lite högre större blommor. Båda blommar fint i år
Inte så mycket hjälp utan namnet tyvärr. Vilka sorter har du som är helt underbara?
Pandora, är det Pandora’s Box, eller någon annan sort:
Visa bifogad fil 124415
det stämmer. Jättefin med mycket knoppInte så mycket hjälp utan namnet tyvärr. Vilka sorter har du som är helt underbara?
Pandora, är det Pandora’s Box, eller någon annan sort:
Visa bifogad fil 124415