Planksteken har gjort comeback!

Nebraska

Trådstartare
Ekskivorna har legat i skåpen och samlat damm i si så där 30-40år. Men nu är på modet igen med plankstek. Lagar ni plankstek hemma? Vad är favoritreceptet?

Ekskivorna har legat i skåpen och samlat damm i si så där 30-40år. Men nu är på modet igen med plankstek. Lagar ni plankstek hemma? Vad är favoritreceptet?

Jag har ätit det en gång. En planka med en fiskbit på, och kallt mos. När jag vänligt påpekade att det var kylskåpskallt mos kom den inte så vänliga servitrisen med en gasolbrännare, körde ett varv eller två och sa : nog!??

Det var minnesvärt. Har inte ätit det igen och känner ingen längtan.

Japp!
Gör endast den klassiska med mos, kött och bea. Har oftast sparris och tomat på men senast gjorde vi som en pytt med morot, palsternacka och broccoli också.

Mode? Det har varit min favoriträtt sedan jag var liten :o
Mamma lagar med potatismos och oxfilé, älg eller något annat gott kött. Toppad med hemmagjord bea är det himmelskt. :love:

Förstår inte riktigt ideen med att lägga maten på en planka när det finns lättdiskade tallrikar. Om steken däremot är stekt på plankan i ugnen så den får smak/arom från träslaget, kan jag gå med tilltaget.

Jag har många märkliga middagar att bidra med, men nu måste du berätta.

Håll i hatten.

Nyår, stjärnklart och vi skulle åka långt. Jag visste redan innan att vi har lite olika...syn på vad som är god mat, så jag erbjöd mig att ta med råvaror. Det behövdes inte, vi var välkomna utan mat så vi tog med dryck åt alla.

Vi pratade igenom menyn eftersom maten skulle lagas gemensamt. 5 vuxna och tre barn.

Förrätt: hummersoppa med en mousserande till

Huvudrätt: oxfilé på önskemål av värden, med potatisbakelse och en svampsås

Efterrätt: mandeltårta och portvin/cognac efter önskemål.

FINEMANG, tänkte jag. Inte riktigt min typ av mat, men helt ok och säkra kort. Erbjöd en hummerfond, men det fanns redan. Ok... Vi åkte mot målet med lättade hjärtan och sinnen.

Vid ankomsten var det full rulle i köket.
Allt var klart, det var bara att sätta sig, men kunde jag ta fram kräftosten ur kylen?

Eeeeeh, ja?

Förrätt:

Tag en burk mjukost (500 gram) med kräftsmak, sleva ner innehållet i en kastrull med 5 dl vispgrädde. Koka upp och tillsätt salt.
Vid servering toppa med fryst hackad persilja från frysen. Häpp!

Huvudrätt: (här smög sambon ut och bytte plats på vinflaskorna, ilsket väsandes: det hör vinet är för bra, jag byter ut det) lika bra det, nu kom elefantölen fram. Det är ju nyår!
Oxfilén var tydligen dyr, så det blev Kajsa "man taget vad man haver" Warg-filosofin.

3 korvar
Några quornfiléer
En halv påse frysskadade wokgrönsaker
En kycklingfilé

Potatisbakelsen hade förvandlats till stenhårt friterade potatisklyftor, i sparsam mängd.
Svampen var en pulverbearnaise.

Sen kom tårtan fram ur frysen, sällan har en Almondytårta mottagits med sådant innerligt jubel av min sambo som då.

Nånstans var det värsta att maten var då snålt tilltagen att vi var vrålhungriga och det enda som fanns i mängd var elefantöl...

Jag firade med att bli på snusen på portvin.

Och det var minusgrader i uthuset vi sov i när vi vaknade på morgonen.

Numer firar vi enbart i säkra miljöer och jag är noga med att kolla av vissa saker innan. Som hur man gör hummersoppa till exempel. Finns det inte hummer i så avstår jag glatt.

Håll i hatten.

Nyår, stjärnklart och vi skulle åka långt. Jag visste redan innan att vi har lite olika...syn på vad som är god mat, så jag erbjöd mig att ta med råvaror. Det behövdes inte, vi var välkomna utan mat så vi tog med dryck åt alla.

Vi pratade igenom menyn eftersom maten skulle lagas gemensamt. 5 vuxna och tre barn.

FINEMANG, tänkte jag. Inte riktigt min typ av mat, men helt ok och säkra kort. Erbjöd en hummerfond, men det fanns redan. Ok... Vi åkte mot målet med lättade hjärtan och sinnen.

Allt var klart, det var bara att sätta sig, men kunde jag ta fram kräftosten ur kylen?

Eeeeeh, ja?

Förrätt:

Tag en burk mjukost (500 gram) med kräftsmak, sleva ner innehållet i en kastrull med 5 dl vispgrädde. Koka upp och tillsätt salt.

Huvudrätt: (här smög sambon ut och bytte plats på vinflaskorna, ilsket väsandes: det hör vinet är för bra, jag byter ut det) lika bra det, nu kom elefantölen fram. Det är ju nyår!
Oxfilén var tydligen dyr, så det blev Kajsa "man taget vad man haver" Warg-filosofin.

3 korvar
Några quornfiléer
En kycklingfilé

Potatisbakelsen hade förvandlats till stenhårt friterade potatisklyftor, i sparsam mängd.

Sen kom tårtan fram ur frysen, sällan har en Almondytårta mottagits med sådant innerligt jubel av min sambo som då.

Nånstans var det värsta att maten var då snålt tilltagen att vi var vrålhungriga och det enda som fanns i mängd var elefantöl...

Numer firar vi enbart i säkra miljöer och jag är noga med att kolla av vissa saker innan. Som hur man gör hummersoppa till exempel. Finns det inte hummer i så avstår jag glatt.

Var tvungen att läsa högt för sambon :yuck::crazy::rofl:

Det är anledningen till att de få nyår jag inte i alla fall inlett med att fira med (den ytterst matintresserade) familjen har firats hemma hos mig och sambon, så att vi själva har kunnat stå för maten :angel: Undantaget en gång i tonåren när jag firade med skolkompisar... Och då inledde vi (dussinet tonåringar) med att stå tre timmar i köket :o

Håll i hatten.

Eeeeeh, ja?

Förrätt:

3 korvar
Några quornfiléer
En kycklingfilé

Och här tänkte jag dra till med den planka som serverades med burkananas och dito-champinjoner, men det där var fan det värsta jag hört!

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 779
Senast: Dino
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24