Planering uteritt

F

Fredrika77

Hejsan!

Jag skulle vilja ha lite tips av er som huvudsakligen brukar rida ut med era hästar. Hur länge brukar ni vara ute? Hur långt rider ni ungefär? Brukar ni planera turen med tempoväxlingar, omväxlande natur/väg etc? Vore kul att höra. :rofl:
 
Sv: Planering uteritt

Jag planerar inte precis hur uteritten ska vara, jag galopperar när vägen är mjuk och skrittar eller travar annars, beroende på hur vägen ser ut. Jag är inte mkt för att planera i förväg.:banana:
 
Sv: Planering uteritt

jag brukar alltid tänka ut vilken runda jag ska rida innan jag åker till stallet.. vi har 2 sandbanor (travbanor kallar vi dem men jag tror jag döpt om dem :p ) en kortare, plan, som är lämplig att ta ett par varv i trav/galopp efter vilket jag brukar ta en liten sväng i skogen för att varva ner oss lite innan vi är klara.. sen en längre.. som är kuperad, där det går både upp upp upp o ner :p

sandbanorna i sig är ju perfekta för mkt trav+galopp.. sen har vi ju lite små vägar o skog o lite längre grusvägar.. brukar rida dem i kombination med någon kortare..

en längre grusväg som sluttar rätt bra uppåt är perfekt att trava halva o galoppera resten :)

brukar tänka att jag ska vara ute i iaf 1 timme..ibland längre.. hur mkt trav/galopp beror på vägen. travbanorna brukar tanken vara att köra tempo växlingar (rider ju en gammal travare) så första varvet brukar va rätt snabb trav, sen ett varv i lite lugnare trav, ett varv i galopp.. osv ...:p
 
Senast ändrad:
Sv: Planering uteritt

Det enda jag brukar planera är vägen som jag ska rida och ungefär hur länge jag ska vara borta.
Detta skriver jag upp i stallet på anslagstavlan.

Under ridningen får allting ge sig själv beroende på underlag och hästens humör.
Uteridning för mig är vila och avkoppling utan "arbetstvång" för någon av oss. ;)
 
Sv: Planering uteritt

Jag gör det jag känner för just då. Ibland kan jag planera i förväg att "idag ska jag passa på att rida lite öppnor längs vägen" eller "idag vill jag rida åt det hållet" men annars blir det mest spontant vad man känner för när man är ute. Rider helst i taskig terräng, dels för att det ger bra träning (både för mig och hästen...) och dels för att det är mest soft att rida i skogen, så lite störningsmoment som möjligt och hästarna brukar tycka det är kul! :) Är dessutom lite lat av mig, så att rida off-road rätt ut i skogen och bara sitta på lång tygel och hålla i mig passar mig utmärkt!

Generellt sett blir det alltså mindre planering vid uteritter än på ridbana, att sätta sig upp och rida på ridbanan utan någon som helst plan känns ganska värdelöst, att rida ut i skogen utan plan kan vara rena meditationen.
 
Sv: Planering uteritt

Ah just det, angående tiden - om jag vill träna hästen rejält tar jag 1-2 timmars-turer, men det bör man ju inte göra varje dag (särskilt inte om man dessutom klättrat mycket och gått i dålig terräng), så rider man ut flera dagar i veckan eller i princip varje dag blir det ungefär varannan gång 30-40minuterspass, varannan gång längre pass. På de kortare passen brukar det ändå bli ganska intensivt, men också att man undviker samma "övning" två dagar i sträck (klättring/dressyrridning/konditionsträning...).
 
Sv: Planering uteritt

rider nästan alltid ut, men planerar inte vart jag ska.
Rider mkt i kuperad mark, rätt ut i skogen, där skrittar vi bara då,
men när vi kommer ut på sträcker med bra underlag / ängar då drar vi på o trav & galopp ;)

Är ute varierande stunder, allt från 40 min - 2,5 h, från hur mkt tid man har och så :D
 
Sv: Planering uteritt

rider alltid ut, även när jag ska rida dressyr.

pja, är väl ute nåt mellan 2 timmar upp till en heldag. bestämmer väldigt sällan vart jag ska, hittar nya vägar ibland osv. MEN för husfriden och min säkerhets skull skriver jag alltid upp på vår whiteboard hemma när jag red iväg och åt vilket håll jag planerade att rida. försöker skriva hur länge jag tänkt vara borta men det är vanskligt då det kan bli längre ibland. har alltid mobilen med mig dessutom. Dock är det aldrig täckning uppe i skogarna så.... Skrittar mycket i skog och mark men det finns ängar och grusvägar blir det trav o galopp.

Har jag tänkt dressyra lite någonstans planerar jag ju kanske litegrand vart jag ska göra det och vad jag ska träna. Har jag bestämt att klättra så gör jag det så klart. I vörigt tränar man ju det mesta av sig själv. Lite öppnor på vägen, skänkelvikningar och tempoväxlingar osv. galopperar vi någonstans så kan man ju välja att öva på något eller bara galoppera ändå. helt upp till mig och behöver inte planeras tycker jag.
 
Sv: Planering uteritt

finns inte så många vägar där jag rider men jag planerar oftast inte ändå utan "hamnar där jag hamnar" typ...:rofl:
 
Sv: Planering uteritt

jag planerar aldirg mina ridvägar utan vi hamnar där vi hamnar och tiden blir som den blir=) är ju mkt mysigare att bara ge sej ut utan att sitta å tänka på att dit ska ja nu och där å där ska ja trava... nä planering e inget för mej Jag rider där ja rider travar och galopperar där det går=)
 
Sv: Planering uteritt

jag avgör allt när jag känner hur hästen är.. då avgör jag hur långt å hur hårt jag kan rida..:p
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
760
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp