Plågeri att ha katt i etta?

Wysiwyg

Trådstartare
Jag ska mest troligt flytta till Sthlm (80 mil nedåt :banana: ) och funderar på att ta med mig vår äldre katt. Vi har två katter, en på 12 år och en på 4.

Vi bor i villa nu och katterna går in och ut som de vill. Under somrarna är de ute rätt mycket, inne mer på vintern.

Den äldre kissen har blivit så fruktansvärt irriterad på den yngre. Hon bara morrar och spottas på henne. Biter henne när hon kommer åt. När båda katterna är inne äter gammelkatten tills hon kräks bara för att inte lämna mat till den yngre.

Hon är inte ute så mycket utan ligger hellre inne och tar det lugnt.

Hon har alltid varit min kisse och sover gärna med mig. När jag var hemifrån 7 månader sov hon i källaren, vägrade sova i mammas säng tillsammans med den yngre katten.

Så: jag är mest orolig för att jag ska plåga henne om jag tar med henne till en liten etta (18-20 kvadrat) och pluggar på dagarna? Har ni någonsin omvandlat utekatt till innekatt?

Sv: Plågeri att ha katt i etta?

Min "gamla" katt var utekatt från början. Och jo hon saknar det med inte så att hon är deprimerad eller håller på med konstiga saker. Vi är fyra på 40kvm (tre katter å jag). De små har aldrig varit ute så de är lyckligt ovetande.

Jag har mestadels tagit hand om hittekatter och de har ju varit utekatter när de hittades. Ingen av dem har längtat ut vad jag märkt. Men det är ju olika från katt till katt skulle jag gissa.
Kanske katten har kommit i den åldern nu att hon vill ha det lugnt och skönt och då tror jag ni kan trivas bra i en lägenhet. Du lär ju märka annars om hon vantrivs? Hon kanske bara tycker det är skönt att få vara ensam och sova för att sen mysa med dig när du är hemma?

Det är en extremt liten yta att ha katt på, så i de allra flesta fall skulle jag inte rekommendera någon som bor så litet att skaffa katt. Har man balkong som nätas in så blir det bättre, men det skriver du inget om så jag antar att du inte har det. Däremot tycker jag att situationen du beskriver (äldre lugn katt som stör sig på kattkompisen) gör att jag nog skulle vågat prova. Eftersom hon inte är ute så mycket så borde det inte vara något problem att skola om henne till innekatt. Man kan ju alltid erbjuda dem miljöombyte i form av koppelpromenader lite då och då!

Det enda är att med en ensam katt så måste man ju isåfall se till att vara hemma så mycket som möjligt. Bor man ensam så finns det ju dessutom ingen som kan ta hand om katten när man inte är hemma, så att sova borta är något som man endast i extrema undantagsfall bör unna sig. Att ha fest i en liten etta där katten inte kan komma undan folk och oljud är heller inte särskilt snällt. Jag vet ju inte alls vad du är för typ av människa, men det är nog mest sådana saker man borde fundera på. :)

/Erica

Jag har mestadels tagit hand om hittekatter och de har ju varit utekatter när de hittades. Ingen av dem har längtat ut vad jag märkt. Men det är ju olika från katt till katt skulle jag gissa.
Kanske katten har kommit i den åldern nu att hon vill ha det lugnt och skönt och då tror jag ni kan trivas bra i en lägenhet. Du lär ju märka annars om hon vantrivs? Hon kanske bara tycker det är skönt att få vara ensam och sova för att sen mysa med dig när du är hemma?

Ja det är ju det jag undrar.. Om hon skulle må bra av att vara lite själv och sen bara vara med mig när jag kommer hem. Det är ju som rätt långt att flytta hem för henne om hon inte skulle trivas också ;)

Det är en extremt liten yta att ha katt på, så i de allra flesta fall skulle jag inte rekommendera någon som bor så litet att skaffa katt. Har man balkong som nätas in så blir det bättre, men det skriver du inget om så jag antar att du inte har det. Däremot tycker jag att situationen du beskriver (äldre lugn katt som stör sig på kattkompisen) gör att jag nog skulle vågat prova. Eftersom hon inte är ute så mycket så borde det inte vara något problem att skola om henne till innekatt. Man kan ju alltid erbjuda dem miljöombyte i form av koppelpromenader lite då och då!

Nej jag tycker i allmänhet att katter ska vara utekatter eller stimuleras väl inomhus och kanske kunna sitta ute på balkongen. Men eftersom hon är såpass gammal och arg (:D) så tänkte jag ändå att hon kanske skulle trivas.

Ja vi får ju se, den första terminen ska jag bo inneboende hos en kompis till mamma så då får inte kissen följa med. Sen är det möjligt att jag tar med henne, vi får se hur fräsch hon är (är hon "för fräsch" får hon bo kvar med mamma).

Jag tror hon skulle hata mig om jag satte på henne koppel och ville gå ut och gå.. Jag försökte när jag var 9 och hon var 1, men det gick inte alls :D

Det enda är att med en ensam katt så måste man ju isåfall se till att vara hemma så mycket som möjligt. Bor man ensam så finns det ju dessutom ingen som kan ta hand om katten när man inte är hemma, så att sova borta är något som man endast i extrema undantagsfall bör unna sig. Att ha fest i en liten etta där katten inte kan komma undan folk och oljud är heller inte särskilt snällt. Jag vet ju inte alls vad du är för typ av människa, men det är nog mest sådana saker man borde fundera på. :)

/Erica

Jo det är klart att jag måste tänka på kissen och åka hem till henne så det blir ju lite annorlunda än nu. Nu har dom ju ett stort hus och kan vara inne eller ute bäst dom vill så nu är det inte samma bundenhet..

Jag är igen partypingla som skulle ställa till med fest i egen lägenhet utan skulle gå på andras fester istället ;)

Jag ska fundera den här HT och se hur studentlivet blir och tar kanske med kissen till VT om jag tycker det passar och om hon blir ännu äldre och argare på lilla katten.

Tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 212
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Vår ena katt har varit borta några dagar. Vi har ägt honom i drygt 1 1/2 år. Han är den enda av våra katter som är utekatt, fast han...
Svar
19
· Visningar
1 919
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama