Placering av flockbunden häst

Tillis

Trådstartare
Min häst har gått och blivit väldigt flockbunden.:crazy:
Från att ha varit helt cool med att vara ensam kvar ute (kortare stunder), och kunnat stå själv inne utan att bry sig har hon nu blivit som förbytt!
Vad som orsakade hennes förändring kan jag faktiskt inte svara på, för det utvecklades i vintras till synes "utan anledning" - och tro mig, jag har verkligen funderat på varför!

I alla fall; nu har vi bytt stall och hästen går för närvarande i egen hage, och verkar ta det med ro. Det är många hästar runt omkring, så ensam blir hon nog nästan aldrig. Däremot blir hon väldigt orolig om hon står i boxen och någon häst kommer eller går i stallet. Hon vill ha koll helt enkelt!

Nu till frågan - vilken placering av hennes box bör vara bäst för att hon ska hålla sig så cool som möjligt? Långt inne i stallet utan någon större kontakt, eller vid dörren så hon har total koll på vilka som kommer och går?

Sv: Placering av flockbunden häst

Jag ställde min längst in i stallet där han bara kan titta ut genom ett fönster. Då blev han lugn. I "stormens öga" var han jättestressad och skulle kolla på allt o alla.
Men det kanske inte passar din.

Var det i samband med att du bytte stall som hästen blev sån,eller blev den sån innan, under exakt samma förhållanden som tidigare?

Utan byte av flock, boxgrannar, hästfolk i stallet, ändringar av rutiner?

för att addressera din nuvarande fråga:
är hästen ranglåg eller ranghög?

en ranghög häst skulle jag tveklöst se till att den hade god översikt och en "främre" plats i stallet.

men även en ranglåg, orolig häst kan främjas av en sån position. det är nästan omöjligt att bedöma utan att veta omständigheterna och känna hästen.
viktigast oavsett skulle jag säga är att placera hästen mellan eller brevid individer den är trygg med i stallet, gärna hagkompisen brevid. Ranglåga hästar framför allt, kan i min erfarenhet, om de samtidigt är oroliga av andra anledningar, bli ytterligare stressade av att hagkompisen (förutsatt att de kommer överrens med denne givetvis), står långt ifrån i stallet. Särsklit om de är nya på en plats. med tiden, om hästen trivs i övrigt, brukar placeringen spela obefintlig roll, ang. boxen.

Tack för era inputs!
Min häst blev sådan här innan flytt till nya stallet, och till synes utan några synbara förändringar. Det hade iofs kommit en ny häst till stallet ett par veckor innan, men den stod inte bredvid min och verkade heller inte vara den häst som stressade upp min. Min blev istället väldigt orolig om boxgrannen och hästen i boxen efter den inte var inne, oavsett om alla andra var inne.

Hon är ganska medel i rang kan jag nog säga - kanske mer hög än låg dock. Med vissa är hon hög i rang, men hon har även stått under andra i rang (har inte gått i stora flockar i min ägo - som mest med två andra). Den häst hon gick med när hon "blev flockbunden" hade hon först varit högre än, men efter några månader hade rangordningen ändrats så då var hon lägre i rang istället.
Kan tillägga att i förra stallet stod hon mitt i stallet, utan översikt över ingången.

Nu går hon som sagt själv i hagen och ännu har vi ju inte stallat in dem. Det lutar dock åt att hon får en box direkt vid ingången.
Vi får väl helt enkelt prova och hoppas att hon trivs och därmed blir lugn och harmonisk.:)

Om det varit en omording av rang i hagen och din häst tidigare varit högst i rang, är det kanske en möjlighet att den upplevt tillvaron runt dessa förhållanden som stressande och fått ett kontroll behov pga det. Eftersom den verkar lugnare nu på helt nytt ställe även om den går ensam, tycker jag det låter troligt att det är konstellationen i flocken som orsakat reaktionerna,det är min gissning, om inget annat ändrats.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama