Placerad eller inte placerad?

trams

Trådstartare
Jag var och tävlade för några veckor sedan, och innan start i den sista klassen annonserades det ut i högtalarna att det var 4 st placerade i klassen (14 starter). Under klassen ändrades det här till att vara 3 placerade pga att ett ekipage inte kom till start (eller om det var en sen strykning). Den sista ryttaren slog ner mig från tredje placering till att bli fyra, dvs först utanför placering, och jag tänkte inte så mycket på det.

Nu, ca tre-fyra veckor efter tävlingen så har äntligen resultatlistor kommit ut, och eftersom det är lite kul att se hur mycket för långsamt jag red så kollar jag upp det. I resultatlistan står jag då markerad som fjärde placerad... Konstigt tänker jag! Så jag mailar klubben och frågar. Som svar får jag då att det inte var något pris för fjärde placerad. Nu till mina frågor:
Vad jag kan se i TR så ska det vara fyra placerade på 13 starter, eller har jag kollat fel? Har jag rätt att "kräva" min stallplakett (för det är den jag vill ha) så här i efterhand? Och, är det rätt att markera mig som fjärde placerad, om det nu bara var tre placerade?

Jag är onekligen förvirrad! Placeringen i sig spelar inte så stor roll egentligen, men om jag nu var placerad så vill jag ha en till fin stallplakett! Eller, är jag bara ogin! :D

Tacksam för lite svar! :)

Sv: Placerad eller inte placerad?

Enligt TR1 Mom 143 Antal placerade
I varje klass räknas i fråga om uppklassning ett visst antal ryttare och hästar som placerade.
Detta antal är beroende av antalet starter och utgör:

13–16 4

Så om 13 har startat i klassen har du rätt till pris som minst ska uppgå till startavgiften i klassen, plakett medräknat. Skitdålig stil av klubben och är det en lokal eller regional tävling så kontakta ditt ditriktsförbund och fråga dem.

13 starter är 4 placerade, så dom har gjort fel.
Kontakta dom och be dom skicka din rosett och plakett samt ev hederspris.
Hos oss följer vi vad programmet (equipe) säger, men skulle programmet räkna fel, inget är ju perfekt så löser vi det.

Tack för era svar!

Det var en lokal tävling, och jag mailade i tisdags till klubben igen och ifrågasatte antalet placerade och hänvisade till TR (var lite osäker först, men känner mig säkrare nu när jag fått era svar). Men det mailet har de ännu inte svarat på.. Lite konstigt, för mitt första mail svarade de på direkt.

Vad tror ni? Ska jag maila dem direkt igen? Eller vänta någon dag till?

Förresten, finns det någon begränsning i tid efter tävlingen som man måste påpeka sådan här inom? (om ni förstår hur jag menar?)

Återigen tack, tack tack!

Om de i domartornet inte strök de sent strukna utan satte dem som utvägrade så ligger de kvar i resultatlistan som startande och då kan det diffa med antal placerade.

Ok, det är jag faktiskt lite osäker på... Hur kan jag kolla det? Vet du det?
I listan som går att få fram på hemsidan är det en struken och en utesluten.
hmm.. vad ska jag göra??? :confused:

Jag tycker att eftersom du påpekade så fort startlistorna kom ut (innan det är ju svårt att kontrollera) så har du varit ute i god tid.
Får du inget svar så kontakta den som var överdomare på tävlingen.

Kan du inte skicka PM med länk till listan så kan jag kolla.

Behöver ju inte lägga ut vilken klubb det är i tråden ;)

Förresten, finns det någon begränsning i tid efter tävlingen som man måste påpeka sådan här inom? (om ni förstår hur jag menar?)

Det är ingen tidsbegränsning på att anmäla fel i resultat och kräva placering man skulle haft. (enligt dressyr domarkand. Grand Prix)

Ååh, vad bra. Tack!
Himla bra att veta! :) Då vet jag vad jag kan kräva!

Nu har jag kollat resultatlistan efter att Trams pm:at länk.

Det står 13 starter och räknar man så är det 13 starter (12 som gått runt, en utesluten och en struken i listan)

13/4=3,25, och man avrundar uppåt.

Sen blir jag förvånad att en så pass stor klubb inte har ett riktigt tävlingsprogram?
Det var den rörigaste resultatlista jag sett :rofl:

Jag håller med angående resultatlistan! :)

Nu har jag i alla fall mailat klubben igen, och hoppas jag får svar!

Tack alla för era svar, och särskilt lite extra tack till cewe! :bump:

Tyvärr har det inte gått så bra. Jag har nu mailat klubben två gånger till (senaste gången idag) samt har även försökt kontakta dem på telefon utan resultat. :(
I mitt senaste mail skrev jag att om de inte hör av sig så kommer jag att kontakta distriktet...

Så, då kan jag uppdatera lite.

Jag har idag pratat med distriktet, eftersom jag fortfarande inte har fått svar från klubben, och jag har inte heller fått tag i dem per telefon. Tyvärr var inte distriktet intresserade av att hjälpa till, så, antingen ska jag försöka ligga på mer, ringa överdomaren från tävlingen, eller strunta i det.. Känns lite hopplöst just nu, men jag kanske bara är tillfälligt negativ... Vad säger ni?

Känns det lönt att lägga så mycket tid på att få en stallplakett?
Det är bara en fråga, tycker du att det är värt det så ligg på bara, förr eller senare så ger väl klubben upp får man hoppas.
Det är ganska slappt att dom inte kan ordna en så enkel sak som att skicka hem dina premier som du faktiskt har rätt till.

Min näst senaste tävling så blev jag femma men i resultatlistan som kom senare så var jag fyra?
Mailade och frågade och då visade det sig att en av de som var placerade före mig hade ett nerslag i omhoppningen.
Egentligen så skulle jag ju ha en röd rosett då men jag tror ingen orkar ta reda på vilken rosett som ska vart så vi bryr oss nog inte mer om det.
Undrar om den felakigt placerade ryttaren har kvar sin rosett och är nöjd med det?
Kanske hade jag reagerat annorlunda om jag var i din sits?!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 858
Senast: Piaff
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar