pitbullterrier / amstaff

KisseNova

Trådstartare
Denna tråd är absolut inte till för att på något sätt vara elak eller negativ mot kamphundar.Tycker själv att amstaff (american staffhordhire bullterrier är asläckra) :angel:
Jag skapade denna tråd för att få mer kunskap om just pitbullterrier.

Men jag börjar bli trött på att folk ska vara tuffa och äga en pitbull, som ofta visar sig vara en vanlig amstaff.Jag tror inte på att hunden är en pitbull eller blandras av detta slag förrän ägaren kan visa bevis på detta.Har även hört att vissa importerar via norge, att pitbullen plockas in i sverige som amstaff. Hur fungerar det? är det fortfarande olagligt att äga pitbull?? Läste i en hundsport (tror jag det avr) för några år sen att pitbullen var förbjuden i sverige.Vad är då vitsen att äga en hund som är förbjuden?

Men hur många av er som äger pitbull har bevis på detta??

*KisseNova som hoppas att folk förstår att det inte är en elak tråd utan mer en kunskapstråd :rofl: *

Sv: pitbullterrier / amstaff

Jag ser några olika kategorier som skaffa en sån hund.
Drägget som vill visa sig med en farlig hund.
Det ändå värre drägget som verkligen använder hunden till kamp.
De okunniga som köper en söt valp av en ovanlig typ.
Optimisterna som tror att gener inte har ngn betydelse.
De som är tillräckligt kunniga för att göra en vettig hund av den men som inte inser att de på sikt stöder hela den övriga verksamheten.
PL

Hej du. Min lille kille är pitbull/staffordshire korsning. Pappa pitbull mamma staff. Har sett båda och de är de rätta raserna.
Att någon importerar via Norge finner jag något konstigt eftersom alla sådana raser är förbjudna i Norge och hundar av dessa raser som upptäcks avlivas omedelbart.

Som jag har förstått det så är det förbjudet att föda upp/köpa in/sälja vidare hundar av dessa raser, ej bara amstaff och pitbull, i Norge (inom landet), vet dock inte vad dom har för regler ang. export. Men de som hade hund/hundar av dessa raser innan lagen trädde i kraft får behålla dessa (lagen trädde i kraft 2004 ngn gg). Man bör dock inte ta med sig sin hund in i Norge hur som helst om man äger en amstaff/pb mfl, då kan det sluta illa om man har otur.

Har själv två amstaff och har bekanta i Norge med amstaff- däremot inte sagt att jag vet allt gällande dessa regler, finns säkert ngn som har bättre koll...

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: :bow:
Det blev inte helt rätt i mitt tidigare inlägg. Stort tack för att du förtydligade.
Jag har sökt jobb i Norge utan att tänka mig för. Vad händer om jag får det? Måste jag ge bort Zingo eller kan han följa med?

Som jag förstått så har du en hund som är blandras med bla pitbull(?) det kan nog bli svårt att ta med honom, eftersom man inte får föra in dessa hundar (eller blandningar av dessa) i landet.

Det bästa är nog att vända sig till ex polismyndigheten i Norge och höra sig för ifall det blir aktuellt för dig att flytta dit, dom bör kunna svara på det.

I sverige finns inga som hellst förbud mot american pitbull terrier eller korsningar där imellan. Och i norge är det förbud ja förutom för dom individer som bott där innan förbudet, däremot verkar det som Ambullen därför blir allt populärare.

Raven skrev:
I sverige finns inga som hellst förbud mot american pitbull terrier eller korsningar där imellan. Och i norge är det förbud ja förutom för dom individer som bott där innan förbudet, däremot verkar det som Ambullen därför blir allt populärare.

american pitbull terrier?? vad är det, trodde att det bara hette pitbullterrier.
Dessutom ambull?? är det blandingen mellan amstaff och pitbull??

Är det alltså inte förbjudet att äga pitbull oavsett renrasig eller blandras i Sverige?

dannilall skrev:
Hej du. Min lille kille är pitbull/staffordshire korsning. Pappa pitbull mamma staff. Har sett båda och de är de rätta raserna.
Att någon importerar via Norge finner jag något konstigt eftersom alla sådana raser är förbjudna i Norge och hundar av dessa raser som upptäcks avlivas omedelbart.

men hur ser en pitbull ut?

jag har hört att dom ska vara snarlika amstaffen, stämmer detta?

Den korrekta benämningen är American Pit Bull Terrier och nej, det är inte förbjudet att varken äga eller avla den rasen. Den räknas som blandras i Sverige eftersom den inte är godkänd av varken SKK eller FCI.

Utseendemässigt är de mycket lika en amstaff. Detta därför att rasen har gemensam bakgrund och än idag är det många exemplar som till och med experter har svårt att klassificera rätt med bara utseendet som grund.

Jadzia skrev:
Den korrekta benämningen är American Pit Bull Terrier och nej, det är inte förbjudet att varken äga eller avla den rasen. Den räknas som blandras i Sverige eftersom den inte är godkänd av varken SKK eller FCI.

Utseendemässigt är de mycket lika en amstaff. Detta därför att rasen har gemensam bakgrund och än idag är det många exemplar som till och med experter har svårt att klassificera rätt med bara utseendet som grund.

ska man då behöva ta DNA -test eller likande för att veta om det är en pitbull eller amstaff??

Stamtavlan talar om rasen på hunden. DNA-test har använts då man misstänkte att vissa reggade sina APBT som amstaff (USA-importer kunde vara dubbelreggade), men om det görs nu vet jag inte.

Utan stamtavla kan hunden vara vilken korsning som helst av amstaff/APBT/annan ras

Skulle inte någon som är kunnig om dessa hundraser kunna lägga in bilder på de båda typerna här och kanske förklara hur man skiljer dem åt? Skulle vara riktigt intressant att veta!

Tie skrev:
Skulle inte någon som är kunnig om dessa hundraser kunna lägga in bilder på de båda typerna här och kanske förklara hur man skiljer dem åt? Skulle vara riktigt intressant att veta!

håller fullständigt med :angel:

Jag vet inte det finns någon sådan människa på det här forumet. Själv gissar jag fel hela tiden när jag försöker.

Beroende på typ av hunden, så kan det vara extremt svårt att skilja dom åt. Det finns utställningsvarianter av APBT, sen finns det bully-varianter och sen dom som fortfarande ser ut som när dom avlades för kamp.

Likaså finns det ju lite olika utseenden inom Amstaff, vilket gör det hela ännu mer förvirrande.

I USA är två typer allra vanligast, och det är antingen dom tyngre och kraftigare hundarna eller dom som är väldigt smärta och smidiga och således mindre. Dom som är av show-varianten är allra svårast att skilja från en Amstaff.

Här kommer lite bilder då:
APBT avlad för utställning
cooper24.jpg

Amstaff avlad för utställning
cannonsmall.jpg

Den tyngre varianten av APBT
Brooklyn1.jpg

Jag får återkomma med fler bilder och bättre beskrivningar snart, nu har jag inte tid längre.

KisseNova skrev:
american pitbull terrier?? vad är det, trodde att det bara hette pitbullterrier.
Dessutom ambull?? är det blandingen mellan amstaff och pitbull??

Är det alltså inte förbjudet att äga pitbull oavsett renrasig eller blandras i Sverige?

Rasens riktiga namn är amrican pitbull terrier, även om det i dagligt tal bara är "pitbull" och är inte förbjudet vare sig renrasig eller blandras.

Ambull är American bulldog och är en helt annan ras, en stor, ursprunglig bulldog. även om vissa linjer har spår av pitbull.

Sen finns det dom som föder upp am. bulldog/pitbull och kallar dom american bull terrier:angel:

pitbull terriers kan man inte alltid avgöra pga utseende, det är en ras avlad för prestation och inget annat (dom utställningsavlade och bully finns inte mycket av i europa), amstaffen kommer ursprungligen från 50 utvalda pitbulls därav likheten.

test:
http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html
denna tycker jag dock är relativt enkel....

Jag vet. Jag har haft kontakt med många uppfödare i ett flertal år nu för att få veta så mycket som möjligt om rasen, utöver det man kan läsa överallt.

Det är en otroligt trevlig och bra ras, om man passar ihop med den. Numera orkar jag inte riktigt ge mig in i alla diskussioner om rasens vara eller icke vara, och upplysa folk om vissa fakta. Det tog mycket av min energi ett tag, för det finns verkligen många okunniga därute.

ja okunniga och naiva åt båda extrema hållen.
Det blir uttjatat efter ett tag men men....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka