pitbullterrier / amstaff

Sv: pitbullterrier / amstaff

ADBA (american dog breeders association) grundades 1909 speciellt för APBT. (http://www.adba.cc)

American staffordshire terrier (måste anmärka lite, det ska inte vara "bull" i deras namn) är som du säger inte samma ras, men man kan väl säga att apbt delades upp och den arbetande hunden fick heta american pitbull terrier och utställningshundarna american staffordshire terrier.

ADBA är American Dog Breeders Association och de som registrerar APBT. Det är inte en rasklubb utan mer i stil med SKK, men den är inte FCI-ansluten eftersom FCI enbart samarbetar med en kennelklubb i varje land. I USA är det AKC som FCI har samarbete med och de registrerar Amstaff. Det finns en förklaring till varför amstaff och APBT hamnade i olika organisationer och går i korthet ut på att den ena falangen ville avla utställningshundar medan den andra ville ha fram någon sorts brukshund.

En ADBA-stamtavla har inget värde i SKK:s ögon, men tillförlitligheten är rätt stor när det handlar om vilken härstamning hundne har osv.

Anledningen till att en ADBA-stamtavla inte är värt något för SKK är väl för att de ändå inte ser pb:n som en ras (eller iaf inte vill godkänna den i Sverige), eller finns det någon annan anledning?

Det har något att göra med att utländska raser ska vara godkända av FCI (tror jag) och det är ju inte APBT. Därför ser SKK dem som blandras.

Ah, så är det nog. Har för mig att jag hört några anledningar ang. "kampegenskaperna" som gör att de inte vill göra ett undantag, som de gjort med t.ex. dansksvensk gårdshund..

Jag har ganska mycket nu och kaninte sitta vid datorn några längre stunder och hinner således inte att komponera ihop ett långt mail.

Det kommer så fort som jag mår lite bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka