Piraya och valp i ett.

Sv: Piraya och valp i ett.

I min värld är det precis vad ryggsäcken är. "påtvingad" lugnande kroppskontakt för att hjälpa en stirrig valp att hitta sin offknapp. Etableras snabbt och blir associerat så att det strax räcker med bara en hand på bringan eller smekning på hakan för att få hunden att varva ner.

Ryggsäcken är grymt bra!

TS

Min var vidrig som valp, hade sår på hela armarna under väldigt lång tid. Ryggsäck, avleda och gottiga tuggben är super... Och sen gäller det bara att härda ut. Man tror det inte just då, men de kommer bli "normala" (hehe) om ett år eller två.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar. Jag gillar bara inte hennes idé att hålla fast.

Som jag ser det så är valpens aktivitetsnivå "normalfördelad"; först nyvaken, sen pigg, sen högaktiv, sen varvar man ner o sen sover man igen. Går det för länge innan de sover igen är det lätt att det blir som du säger som en övertrött bebis som stimmar omkring. Då får man hjälpa till att gå ner i varv.

Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat.

Så gör jag, det känns rätt för mig.

Det låter supermysigt. Fast hemma hos mig blev det mer: In i ett mörkt rum, madrass på golvet. Lägga sig med valp på madrassen, valpen tuggar lakan. Pilla ut lakan ur valpmun, klappa, välta valpen som direkt far upp och förbifarten biter dig i handen. Hämta valpen igen, "gosa ner" lugnt och fint, slå vält på valpen, som sprattlar ur ditt grepp och springer runt i rummet. Så höll jag på i 50 min, sen somnade jag. Vaknade av att valpen gnagde på min säng.
Så nu är det mörkt, madrass, talar om lugnt och fint att "nu ska du sova", slår vält på och håller valpen mot mig själv, stykandes tills den somnar.

Fast jag tror det är individuellt.

sen somnade jag
Haha, ja jag vet, det är inte lätt när man är trött själv o valpis är överpigg o ska äta på allt och studsa runt jämfota. De kan vara en utmaning, men tiden går fort och de utvecklas ju i raketfart. Ni hittar nog en rytm och ert sätt efterhand. Njut av valpisen. :love:

Här har vi Theo-krokodil på 10 månader. Han biter också i allt. Vi kör också avleda metoden men ibland också med ett bestämt "nej". Ibland får man helt enkelt inte bita.
Frustrerande men det minskar iaf.

Jag kanske hittade fel beskrivning, men jag fattade det som att man la sig över valpen i "ryggsäcken" och delvis med sin egen kroppstyngd tvingade ner valpen...?

Jag pratade med uppfodaren i dag ... det ser ut som om valpis ar en riktig 'land shark':crazy: "Helt galen, biter pa allt och figtas villt" sa uppfodaren och skrattade gott. Det har blir interessant. :cautious:

Du kommer få en chock med tanke på att miss Mandy har så snäll och lugn ;)... Rottisvalpar är asjobbiga! Ibland funderade jag på att lämna tillbaka min till uppfödaren ;).

Mandy hade tillrackligt med 'drive' for flera och det var nastan omojligt att ga med henne i koppel da hon attackerade allt som rorde sig ... men aldrig manniskor. Sa jag till (lugn och vanlig rost, "Nehej du, det dar ar inte for dig") slutade hon genast och tog den leksak hon blev erbjuden istallet. Jag behovde bara visa ett par ganger och hon slutade helt att bita pa det sa det tog inte lange forran allt i huset, utom leksaker, var "bit fritt". Perfect valp helt enkelt ... jag ar klart nervos nu.;)

Dessutom fick jag hora att valpis och Mandy ar sa sjalvsakra och frimodiga att det med all sakerhet kommer att bli svart att fa dem att "get along" da de bada ar tjejer och att jag behover vanja mig vid tanken pa att separera dem i framtiden. Hjalp! Jag vet att ni har en annan syn pa det och nu behover jag viss positiv uppmuntran har. Visst gar det?:nailbiting:

bara att skicka upp valpis hit om hon ar for jobbig ;) jag raddar garna dina hander... *Smiiiiiil!*

sluta nojja! :P Du fixar det, ta tjuren vid hornen om den kommer nar den kommer i stallet for att ge dig sjalv magsar nu... De e ba a ak! Sa att saga...

Du vet precis hur de sager har att man inte kan ha tva 'females' tillsammans ... De kommer att slass till doden har jag hort.:cautious: Nu hander inte det mellan Sonens dobie och Mandy, men de behover klart overvakas da dobien resursforsvarar och Mandy vill bestamma.:crazy: Just nu gar jag med en mantra "It's gonna be okay, it's gonna be okay, it's ..."

De e ba a ak!!!

Köpt med returrätt? :D

Jag har fatt valpen. Den mest sannorlika att bli bra bade utstallning och jobb. Mamman var bast i USA tva ar i rad ... med en IPO 3 vid 3 ars alder. Han vill ha en kull langre fram och jag far all hjalp med utstallning jag behover. Kanske man kan ge tillbaka anda?:p

Äsch, det finns ju massor med rottisägare som har två tikar tillsammans. Det kommer gå bra!

Meeeeh dom sager sa mycket! Hade jag lyssnat pa "dom" hade jag minsann trott att man MASTE ha stackel och ecollars for annars kan man inte trana sin schafer.... GAR INTE utan serru! ;)

Kommer ga skitbra, stay cool, calm and collected!

Jag har en kompis i Stockholms omradet som ar rottis uppfodare vars tik Mandy lekte med som skjutton nar vi var i Sverige ... Undrar om inte Ingela maste komma pa besok har i sodern nasta vinter?:p

Jag vet Bew ... Jag forlitar mig pa rad och anvisningar harifran nar det behovs.

Min tik umgås fortfarande då och då med sin kullsyster, de har skitkul tillsammans och aldrig något tjafs. Det kommer att gå bra och de kommer att kunna umgås!

Hahaha bara att hoppas denna lyssnar lika bra ;)! Det kommer gå jättebra med två tikar, inte måla fan på väggen redan nu :).

Jag haller tummarna ... i traning att halla en stadigt pa varje tik.:p Jag tror att ett problem mellan dobien och min rottis ar att de leker sa valdigt olika och att dobien togs fran kullen aldeles for tidigt sa hon inte forstar att det ar lek nar min rotta later sa mycket.:crazy:

Men jag till och med drommer om hur jag maste komma ihag att skilja dom at och att ensamhets trana nummer tva ocksa.:grin:

"Ryggsacken" ar ett superbra tips som jag aldrig hort om forut, sa fler sadana tror jag skulle vara bra sa att jag den har gangen stiger in i det hela lite mer forberedd. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka