Piraya och valp i ett.

Sv: Piraya och valp i ett.

Quando var en riktig jäkel när han var liten, favoriten var böcker (fast han hade den goda smaken att bara ge sig på sidor jag hunnit läsa redan :D) och sängkläder, förutom alla kroppsdelar han kom åt på husse & matte. Bitandet i kroppsdelar tog abrupt slut när han bet mig i tån och jag drog åt mig benet, rätt upp med hälsenan i den öppna garderobsdörren... Jag tjöt högt och länge, och stackars busvalpen blev alldeles paff! :p

Tycker det där är ett konstigt påfund som jag aldrig skulle få för mig att göra. Rekommenderar varmt att sjunga en stump och klia mage istället. Eller sätt på lite lugn musik lite lågt. Söt liten valpis. :)

Har man skyddshandskar för jaktfalk så är det säkert en bra metod! :)

Jag googla också "ryggsäcken" och fattar inte grejen. Med min galning körde jag helt enkelt så att jag tog upp henne i famnen och bara höll henne lugnt, strök lite över bröstet och väntade tills hon blev passiv, helst till hon somnat. Det har vi haft extremt mycket nytta av, faktum är att min hund somnar så fort man har kroppskontakt:D

KL

Jag är inte ensam om att ha en avkomma från djävulen då.. Nooooog för att varenda smart kotte förvarnade om att finnspetsen har "trippeldamp" som valp. Men hjälp! :o ibland gömmer jag mig under täcket .. hahha! Hon sitter i hälsenor, i jackor, allt som råkar ligga på golvet är hennes, 2 bia bäddar. varenda leksak dör inom ett par minuter, sänggavlar, alla andra möbler (stackars skinnsoffan), utomhus vrålar hon på varenda löv som flyttar sig, vill äta upp varenda människa, varenda hund ska leka med henne. Hon kastar sig över snusprillor -.-'

Haha men hon är väldigt söt. Gör redan det hon ska & är absolut en toppen hund.. När hon sover... ;)

Det funkade på min yngsta, som var en riktig A-valp och bara blev en piraya när hon var riktigt trött. Då var det bara att ta henne i famnen och smeka magen på henne, så började hon knorra sött och somnade. Med den äldsta så blev jag bara sårig och sönderbiten. ;)

Mängder med tuggben och tillåtna leksaker. Plocka bort allt som inte sitter fast eller/och är farligt. Biter den på händer så säger jag nej och puttar bort, sen ignorerar jag.

Byter otillåtna saker mot tuggben/leksak. Mycket stimulans, försökte vara ute så mycket med min som möjligt så hon blev trött.

Min lugnade ner sej runt 5 mån. Hon hade också smeknamnet pirayan..:D

Mvh Domino_s

Tycker det där är ett konstigt påfund som jag aldrig skulle få för mig att göra. Rekommenderar varmt att sjunga en stump och klia mage istället. Eller sätt på lite lugn musik lite lågt. Söt liten valpis. :)

Alltså jag gör inte Evas ryggsäck för stora hundar, utan den modellen hon själv visat mig för valp, 20 min var väl också lite att ta i. Men jag håller helt enkelt i honom tills han inte vill gå ner och kliar mage. Precis som du skriver. Jag menade mest att passivitetsövningar tar en stund, eller sju.

Har aldrig hört talas om det som kallas "ryggsäck" men nu vet jag vad det är! google är ju underbart!! Men jag är nog lite tveksam till metoden ska erkännas. Speciellt om det tar som du beskriver 20min innan valpen slutar sprattla?!

Som sagt, Eva har en "valpmodell" hon visat mig själv. Typ lägga i knäet, klappa och inte släppa förräns valpen är lugn. Jag trodde hon kallade det samma sak?

:D Det syns ju på blicken att det är minst 50% piraya!

Visst är det lustigt att råden alltid är så bra när det inte är man själv som är drabbad. Själv står man där och riktigt känner hur man blir gråhårigare för varje sekund som går. ;):D

Va!? Har jag kommit med sånna förståndigheter, kan jag aldrig tro.:)

Mycket stimulans, försökte vara ute så mycket med min som möjligt så hon blev trött.Mvh Domino_s

Alltså, jag är lite inne på mindre stimulans. Nu har han varit här i fyra dagar och jag har börjat klocka honom, jag tror han sover åt helskotta för lite. Lite som en övertrött bäbis som far runt som en furie.

Det är bra med Buke, så man inte tror att man har nån unik valp, eller att det finns genvägar. :D Men det verkar ju finnas hopp!

Alltså, jag är lite inne på mindre stimulans. Nu har han varit här i fyra dagar och jag har börjat klocka honom, jag tror han sover åt helskotta för lite. Lite som en övertrött bäbis som far runt som en furie.

Det är bra med Buke, så man inte tror att man har nån unik valp, eller att det finns genvägar. :D Men det verkar ju finnas hopp!

Det är nog olika för olika valpar. Min sov mycket i början, men hann döda diverse händer, fötter, näsor, öron, sladdar, ben och leksaker därimellan.. Jag brukar säga att min Rally-Råtta gör allt till 150%, äter som om maten ska försvinna när som, leker som en dåre, springer som en dåre och sover som en stock, går inte att väcka..:D

Visst finns det hopp, man kan nog inget annat göra än att traggla på och stå ut tiden.. Och hoppas att man inte hinner få alltför många gråa hår innan det lugnar ner sej..;)

*kl*

Det måste vara något allvarligt fel på mig!!! Den här tråden fick mig att bli sjukt sugen på en valp igen... :banghead::D

Våran var oxå en piraya men med två barn i familjen så fungerade inte det, alltså så hamnade han bakom kompostgaller och inte få vara med om man bet barnen. Det lärde han sig relativt snabbt... :crazy:

Enda som funkade med min heltokiga Boxervalp var att ta med henne i bilen. Lugnade sig direkt.

Fast det blir ju lite omständligt att släpa med hunden på åktur varje gång den får spunk.:D

Annars ignorerade jag bäst det gick. Var helt passiv och tråkig. Lekte med i hennes vilda lekar på eget initiativ, aldrig på hennes ifall hon inte hade med sig en leksak. Främst utomhus.

Kliade och klappade extra då hon var lugn.

Så tror jag också. Jag plockade bort pipleksaker och försökte hålla oss lugna inomhus. Ute lite dragkamp och lydnad. Och som sagt, många bilturer...

Jag förstår hur du menar. Jag gillar bara inte hennes idé att hålla fast.

Som jag ser det så är valpens aktivitetsnivå "normalfördelad"; först nyvaken, sen pigg, sen högaktiv, sen varvar man ner o sen sover man igen. Går det för länge innan de sover igen är det lätt att det blir som du säger som en övertrött bebis som stimmar omkring. Då får man hjälpa till att gå ner i varv.

Jag tar bort buskompisar till ett annat rum, sätter på lite musik, lägger mig hos valpen på golvet/sängen/hundsängen kanske med ett tuggben och sjunger lite, suckar o andas tungt och förmedlar att nuuu varvar vi neeer, typ. Klappar lugnande, välter över valpen lite på sidan o gosar magen, pussar i ansiktet och stryker med handen lite över ögonen. Ligger kvar där o sjunger o gosar tills valpis somnat.

Så gör jag, det känns rätt för mig.

Det blir ju lite samma som jag gjorde. Tog upp hunden i famnen och nästan vaggade lite samtidigt som jag klappade lugnande och pratade lågt. Men däremot höll jag ju henne så att hon inte skulle örla iväg igen, men inte med våld såklart.

Jag googla också "ryggsäcken" och fattar inte grejen. Med min galning körde jag helt enkelt så att jag tog upp henne i famnen och bara höll henne lugnt, strök lite över bröstet och väntade tills hon blev passiv, helst till hon somnat. Det har vi haft extremt mycket nytta av, faktum är att min hund somnar så fort man har kroppskontakt:D

I min värld är det precis vad ryggsäcken är. "påtvingad" lugnande kroppskontakt för att hjälpa en stirrig valp att hitta sin offknapp. Etableras snabbt och blir associerat så att det strax räcker med bara en hand på bringan eller smekning på hakan för att få hunden att varva ner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka