Piraya och valp i ett.

Blandrastik

Trådstartare
Måste få lite in-put från Bukefolket.

Valp nio veckor som är minst 50% piraya, han biter på allt och jämt.
När han vaknar på morgonen är det näs-attack, öron är fantastiskt goda. Han går inte att plocka upp utan att du har en ersättningsleksak till hands. Annars så tuggar han händer och öron bäst han hinner. Under tiden jag har skrivit den här texten har han hunnit tugga sladd till datorn och mina tår, nu går han runt med en leksak som får rejält med pisk.

Jag har avlett och avlett och ....avlett. Ibland hamnar han i valphage när jag måste göra nåt annat än ersätta diverse prylar som hamnat i valpmun.
Han är valptestad, det kan ha stått nåt om "överaktiv" i protokollet.

Hur har ni gjort med era pirayor? Klickat? Hållit tills de slutar?
Behöver idéer. (Brutala är ointressanta)

Bild på pirayan..https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/603593_10201059182509716_444626064_n.jpg

Sv: Piraya och valp i ett.

Min labbetös va HEMSK som valp... Vi fruktade för taklisternas liv när hon va liten. Hon högg i allt!! Hon kunde inte ens gå igenom ett rum utan att hugga på väggen på inbillad prick=lovligt byte:p Hon tog inte sönder så mkt, men stal allt hon kunde komma över. Vi körde byteshandel och avledning. Hon gav sej, men det tog sin lilla tid! Tror jag fick mina första gråa hår när hon va valp..

Så lycka till:D

Jag har haft en valp där det ö h t inte gick att gå i samma rum som utan att hon hängde i byxorna. Hon bet allt och mig och det var faktiskt helt hemskt. Jag gjorde inte så stor sak av det. Ville jag kolla på tv hade jag henne i knät och försökte få hennes tänder på en tross istället.

Sen gick det över och en helt normal hund blev det av det. Men hon älskade tuggben :-) Jag minns inte hur gammal hon var när det slutade. 16 veckor kanske. Eller lite mer.

Alltså, fågelhundar brukar bli vettiga när de är 7.... år :angel:

Klassikern plocka undan typ allt som inte är fastskruvat och byta är nog det jag vet som funkar bäst.

Antar att du tränar viss passivitet?

Massor med leksaker och tuggben över hela köksgolvet; som man FÅR tugga på. Ta bort och cirkulera dem lite så de känns "nya". Mkt aktivering, bus och lek att lägga sin energi på däremellan. Promenader, frisk luft och tankeövningar ger en drastisk skillnad på galet-tugget. :)

Haha är det valpen du fått för dina synder? Jättesöt! Det kommer helt säkert gå bort fort, min slutade i alla fall bita i händerna efter att han högg en bajspåse ur näven på mig ;). Nu saknar jag nästan de små sylvassa valptänderna och blicken som blev helt svart emellanåt.

Vilken otroligt sot Piraya.:D

Jag ar vetskramd for vad det blir med den kommande valpen. Mandy var perfect ... om jag suckade, tog bort handerna och med vanlig rost fragade vad hon holl pa med sa gjorde hon aldrig om det. Hon var helt enkelt den enklaste valp nagon nagonsin haft ... jag ar livradd att jag kommer att fa igen med nya valpis.:p

Tror inte du vill veta:nailbiting: Skämt åsido, hon va väl 4-5 månader innan det lugnade ner sej något. Passivitetsträning?! Hinner INTE!!!!!! Hon hann inte bli rumsren förrän hon va 9månader heller:crazy: man kan faktiskt kissa och galoppera samtidigt? Vara själv inne? Neej då skriker jag som om jag blev flådd levande..:o (konstigt nog va hon väldigt lättlärd med jakten och otroligt förig, det va tiden hon inte blev tränad som hon var totalt galen..)

Vår gamle labbe va en riktigt drömvalp i jämförelse, tog sönder 1 gympadojja och va rumsren vid 11 veckor. Ensamhetsträning, inga bekymmer! Världens A-barn:)

Tillägg eftersom det lätt blir missuppfattningar:
Självklart passivitetstränade jag vilddjuret, bara så ingen tror att jag enbart tränade och stressade henne;)

Skönt att höra era inlägg, det går nog över.:D

Grannen var inne och lämna en grej, valpis hängde som en furie, först i hans byxor sen i hans händer, sen fick jag dra loss den från hans jacka och hålla medan han var kvar. Valpen sprattlade och var närmast förbannad.

Tur den är söt!

Känner igen det där... Min valp var så pass att jag dagligen i flera månader funderade över att lämna tillbaka henne :banghead: Hon lyckades vid 2 tillfällen nästintill pierca mig i näsan så att blodet spruta. Händer, fötter, kläder... You name it, hon bet allt!

Men så en dag många månader senare så trilla polletten ner och hon är numer rätt trevlig att ha att göra med :)

Vi hade samma känsla.. Vi satt helt slut och med svarta påsar modell sopsäck under ögonen vid köksbordet efter 3veckan av noll sömn och tittade på djuret och sen på varandra med uppgiven blick. Under tiden for hon omkring som besatt av djävulen, Sambon utbrister -Ibland vill jag skjuta henne:arghh::banghead:
Men söt va hon! Och tillsist så... Nu är hon världens goaste och sambon får nästan tårar i ögonen och darrar på rösten när han pratar om henne:D

Senast ändrad:

Nu är det ju dock ett par år sedan min piraya åt upp min lägenhet, men kommer aldrig att glömma... :P
Hade det riktigt jobbigt under en period, har aldrig varit med om en mer tugg-galen hund, hade inte ens tapeter på väggarna kvar.
Kämpade och kämpade och en dag så föll allt bara på plats, sedan dess har han inte tagit en enda sak han inte får.

Ryggsäck, tar typ 20 min, sen slutar den sprattla.
Tycker det där är ett konstigt påfund som jag aldrig skulle få för mig att göra. Rekommenderar varmt att sjunga en stump och klia mage istället. Eller sätt på lite lugn musik lite lågt. Söt liten valpis. :)

Har aldrig hört talas om det som kallas "ryggsäck" men nu vet jag vad det är! google är ju underbart!! Men jag är nog lite tveksam till metoden ska erkännas. Speciellt om det tar som du beskriver 20min innan valpen slutar sprattla?!

:D Det syns ju på blicken att det är minst 50% piraya!

Avled, avled, avled och uthärda! Jag skrev en liknande tråd när min äldsta var valp och då svarade du följande:

Vispa äggvita, som klister, och blanda i nåt äckligt. Tabasco tex och pensla på stället där det är bitförbjud, tex sladdar och kontakter.

Annars så röstar jag också på komposthage med tuggben när krokodilen är som värst.

Visst är det lustigt att råden alltid är så bra när det inte är man själv som är drabbad. Själv står man där och riktigt känner hur man blir gråhårigare för varje sekund som går. ;):D

Min tog det många, många månader innan hon blev vettig och sambon trodde inte att vi skulle kunna ha henne bland folk. Men nu är hon riktigt underbar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka