Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker ni om det?
Jag tänkte säga detsamma.Att du är typ två veckor efter resten av världen i en debatt om en icke-fråga.
Skulle du själv vilja att dina barn använde ordet neger?
Hen faktiskt. Känner du TS eller?eller ska hon måla svart
@linoda uppger på sin profilsida, att hon är kvinna. Vi är några stycken som då gärna skriver "hon" och inte "hen".Hen faktiskt. Känner du TS eller?
Vi är också några stycken som drabbas av hen-tourettes varje gång sdhen dyker upp@linoda uppger på sin profilsida, att hon är kvinna. Vi är några stycken som då gärna skriver "hon" och inte "hen".
Ja herregud. På paddan addade jag en vilt främmande grek på facebook en gång. Bara för att jag fepplade på skärmen. Har sällan sett någon acceptera ett vänförslag snabbare än denne Kostas. Jag vet dock fortfarande inte vem han är.Jag har typ aldrig kollat en profilsida annat än av misstag. Svårt att sikta ibland när man som jag bara mobil/paddsurfar.
Det är helt fritt att svara men har du inget bättreAtt du är typ två veckor efter en av världen i en debatt om en icke-fråga.
Är det rasistiskt?
Det är helt fritt att svara men har du inget bättre
svar så tycker jag inte du
behöver förlöjliga min start av tråd, tack!
Föreställ dig att Astrid Lindgren levt än idag. Hon skulle stå på barrikaden ihop med alla SDtroll och begära negerkungen tillbaka!!Fast det är ju sant. Du ÄR två veckor efter i den där debatten. Den är uttjatad och det är bara SD:s försvarsarmé som fortsätter att orera i den.
Svt har klippt bort ordet "negerkung" i Pippi Långstrump för det anses som rasistiskt.
Jag har inte ens reagerat på att det skulle ha något med rasism att göra.
Vad tycker ni om det? Är det rasistiskt?
Fast det är ju sant. Du ÄR två veckor efter i den där debatten. Den är uttjatad och det är bara SD:s försvarsarmé som fortsätter att orera i den.
Det är väl just det där engagemanget som ger en indikation på vad det egentligen handlar om. När det gäller vissa ord som t ex negerkung eller negerboll tycks varenda sverigedemokrat ömma djupt för lingvistiken och ha ork att argumentera i oändlighet. Andra ord förändras, får ny mening och byts ut utan att någon reagerar eller bryr sig särskilt mycket. Jag misstänker att deras engagemang för vårt språk inte är så genuint som de vill ge sken av utan att det handlar om andra saker.Jag tänker inte ställa mig på barrikaderna och slåss för ordet "negerkung", men jag finner det litet löjligt, att det är symbolfrågor som engagerar så många, medan människor utvisas från Sverige tillbaka till länder som de på goda grunder har flytt från.
Sedan kan jag inte låta bli att nämna, att jag inte riktigt förstår när och hur ordet "neger" blev rasistiskt. När jag växte upp användes det deskriptivt. Min misstanke är att det är ett slags amerikansk kulturimperialism, vilken överfört betydelsen av "nigger" till "neger", och då är det klart att det uppfattas rasistiskt, om man fyller ordet med nytt innehåll.
Den kamerunska författarinnan Calixthe Beyala använder själv ordet "neger", vilket Sveriges Radio tvingades acceptera, när hennes bok "Ännu talar träden" gick som radioföljetong.
"Svart är en färg, neger är en kultur."