J

_Jezzie_

Min eng. fullblods valack som är 5 år har en mycket märklig has på vänster bak. Den är förstorad och lite "säckig", och känns svampig när man trycker och klämmer på den. I somras kom och gick denna åkomma, men nu verkar den vara bestående :crazy: Har rådfrågat veterinär som inte tyckte det var någon fara så länge som han inte var halt eller hade besvär av detta. Kan det vara en piphas? Han trycker sig inte mot någon vägg med det benet (vilket hästar med piphas gör lr?) Har aldrig haft en häst med piphas och vet otroligt lite om det. Några förslag på vad det kan vara? han är som sagt va inte halt eller öm.

Fick ett sticksår på utsidan hasen för ca 2 veckor sen, la då ett jodomslag (ja jag lindade in hasen och benet) ;) och resultatet av själva hasen blev då att "säcken" var lite mer sladdrig inte lika stum. Hehe svårt att förklara allt med text med hoppas ni förstår vad jag menar :D

Sv: Piphas???

Låter som piphas. Piphas är en galla (ökad mängd ledvätska) i piphasbursan, en liten slemsäck som ska skydda hasspetsen. Vanligt hos hästar som står och sparkar/trycket mot t ex boxvägg, men kan också uppstå till följd av ett separat trauma, t ex en spark.

Brukar sällan leda till några problem, men ser lite dumt ut! Du kan prova att massera in något antiinflammatorisk gel, t ex Zon, och se om det hjälper.

Okej, misstänkte piphas... men det underliga är att han som sagt va inte trycker eller sparkar mot någon vägg, kanske beror på ett "trauma" som t ex spark? men har inte sett några ytliga spår av det iaf. Ska prova Zon! Tack för hjälpen! *kram*:rofl::rofl::rofl:

Kan även komma från att de ligger med för tunn bädd, så att hasen tar i betonggolvet, jag hade en häst som alltid krafsade spånet åt sidorna och fick trycksår på ena hasen som sedan aldrig ville läka under en vinter och det blev tyvärr en piphas av det egentligen lilla skavsåret.

:DMmm den teorin skulle jag kunna köpa om han inte hade fått det i somras på grönbete :D

Min häst fick piphas för flera år sen när hon var väldigt missnöjd med sin boxgranne och sparkade i väggen så fort han rörde sig.

När hon slutade sparka efter grannen gick piphasen ner och efter en tid syntes ingenting alls.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären...
Svar
1
· Visningar
1 444
Senast: mooi
·
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ja som rubriken säger vad sitter här?? :confused:(inom det rödmarkerade området) Kom ut till Wille i går och tog inhonom och...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: ishmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka