Sv: Piphas

Piphas är en vätskeutgjutning (galla) i hudbursan över hasens spets.

Symptom
Hästens has får ett spetsigare utseende som är orsakat av att hästen legat på för hårt underlag, otillräcklig bädd. Även yttre påverkan i form av slag eller annat våld kan vara orsaken. Underliggande vävnader kan vara mer eller mindre krossade och skadan är oftast svårläkt. Hästen har normalt inga obehag av åkomman, utan ses mer eller mindre som ett skönhetsfel.

Behandling
Se till att strö ordentligt i hästens box. Kylomslag kan i vissa fall ha positiv verkan.

För att återgå till din fråga:Nej, inte va jag tror, varför skulle då så många av alla hästar vara skodda fram?!

Sv: Piphas

Isidor skrev:
Kan dom få piphas om dom går utan skor bak ? :confused:
I teorin ,om de halkar omkull och slår i hasen.. så visst kan nån lyckas med det ..säkert!
Även om chansen är otroligt liten.. :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka