Pinsamt problem

F

FiaPiaLisa

Min unghäst vägrar att gå ut ur stallet om det regnar.
Vi har inte ledarskapet 100% under kontroll.
Han försöker flytta mig lika flitigt som jag flyttar honnom.

Så nu önskar jag sluga tips från alla er som är duktiga innom NH!!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pinsamt problem

Min unghäst vägrar att gå ut ur stallet om det regnar.
Vi har inte ledarskapet 100% under kontroll.
Han försöker flytta mig lika flitigt som jag flyttar honnom.

Så nu önskar jag sluga tips från alla er som är duktiga innom NH!!!!

???
Du får honom inte ut ur stallet? Har aldrig hört det problemet förr... Du behöver ta hjälp om han kontrollerar dig så fullkomligt!

Har haft ungefär samma "problem", det var inte något ledarskapsproblem utan en nordsvensk som helt enkelt vägrade gå ur sin lösdrift när det var nederbörd. Han gillade inte väta och innan jag kom på det.

Från den dagen han fick på sig ett täcke så gick han ur sin ligghall och va ute i ur och skur, tog jag av täcket så gick han in och vägrade komma ut.

Så täcka din häst väl och prova igen om den vill gå ut ur stallet då. Om inte så få den väl stå inne när det regnar, en dag vill den nog gå ut.

Skulle inte se detta som ett ledarskapsproblem utan en häst som klart talar om vad den tycker. Ta vara på det.

Hihi jag känner till det där!.

Min kompis häst vägrade gå ut ur stallet om det regnade!. Hon var snäll i all hantering och min kompis var ledaren. Men när det regnade fanns det inte så mkt o göra, hon ville tydligen inte blöta ner sej:D

skämt o sido, hon fick sätta på en tröja/täcke över huvudet så då gick hon ut. Det släppte efter ett tag och nu är det inga problem.

:D

Vad gör han när du försöker mana fram honom då? Backar han bara då? Ta en pisk och visa lite bestämdhet! :devil:

???
Du får honom inte ut ur stallet? Har aldrig hört det problemet förr... Du behöver ta hjälp om han kontrollerar dig så fullkomligt!

Det är klart att jag kan få ut honnom.(morot eller knuffning).
Men det är ju inga långsiktiga metoder som styrker ledarskapet.

Vi har börjat träna NH dock har jag haft min vuxna häst med mig på träningarna.

Mina getter vill inte heller gå ut om det regnar! Min valack brukade ställa sig vid grinden och se olycklig ut när det var skitväder och då var det alltid någon snäll människa på (inackorderingsstall) som tog in honom.

Hästar är inte maskiner, var glad att du har en häst som talar om vad den tycker! Fast de får ju inte ta över helt...

Ett av mina ston är något sådär också, hon har sin lösdriftshall och så fort det börjar smådugga så springer hon in dit så fort hon kan. Det krävs mycket övertalning till att få ut henne i regnet och när man väl får det så visar hon sitt missnöje på alla sätt...

Träffade en gång en häst som inte ville bli blöt om öronen. Så när det regnade gick hon med huvudet i armhålan på husse (NH-tränare)för att skydda öronen :rofl::love:

Min häst HATAR att vara ute om det regnar - fast hon gör givetvis som jag säger och följer med ut och rider, men hon är då på otroligt dåligt humör och har öronen slickade bakåt. Jag brukar försöka förklara att det inte är mitt fel att det regnar, men det örat lyssnar inte hon på...

Jo visst har jag förstått att han inte gillar regn.Prinsen på ärten. Men han är välpacketerad (regntäcke med hals)trots det har han hela sommaren rusat in så fort det duggregnat(lösdrift).

Mitt bästa knep(fusk)är fn att ta ut flockledaren samtidigt och se till att lillprinsen går först och så driver kungen ut honnom- och honnom vågar han inte protestera mot. Detta får mig att tro att det är ledarskapet som inte är tillräckligt befäst!!!!

Enda gången som mina hästar är svårfångade i hagen är när det regnar. De vill inte GÅ IN. Det begriper inte jag. De borde veta att inne är det torrt och det finns foder.

Enda gången som mina hästar är svårfångade i hagen är när det regnar. De vill inte GÅ IN. Det begriper inte jag. De borde veta att inne är det torrt och det finns foder.

Jag tror jag vet. Regn = insektsfritt och det är det många hästar som uppskattar ;)

:rofl: men om det regnar maste han ga verkligen ut?...
det ar lite som pa dagis nar froken sa att man maste ga ut...
fast man inte vill...:crazy:

:rofl: men om det regnar maste han ga verkligen ut?...
det ar lite som pa dagis nar froken sa att man maste ga ut...
fast man inte vill...:crazy:

Tja, men det är väl lag på att hästar skall vistas minst 10h per dygn utomhus??
Dessutom är han inte så bra på att vara själv i stallet. Han står helst i dörröppningen och tittar på de andra.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar