Pinsamheter

Sv: Pinsamheter

Skällde ut en hel framhoppning med diverse kunniga ryttare på högre nivå när de skrittade i bredd och ingen annan fick plats...

Just då kändes det ju bra, men när inget hände, förutom att de slutade att skritta 3 i bredd och bara 2 kändes det rätt hopplöst och lite "pinsamt"

Jag ramlade av min häst mitt bland alla transporter, hästar och ryttare i SKRITT!
Alltså flög av! Pga en plastpåse :D

Det här var visserligen en träningstävling men iaf :angel:.

http://www.youtube.com/watch?v=bEECoT59-uU

Här ser man inte så jättebra men minns att han tog av jättejättestort pga en blomma i hindret ;) och det gick som det gick. hahaha gud vad flängigt det ser ut också, och man ser så tydligt att han egentligen är dressyrponny, förvänd galopp ska det va!

Senast ändrad:

Jag hade en enorm stor häst som vägrade gå in i transporten. Vet inte hur många som försökte hjälpa till! Till sist gick det, men det kändes som on andra undrade varför jag åkte på tävling med en sådan häst:o

För tusen år sen fick jag låna en söt ponny från ridskolan att småtävla på. Han var ganska busig så jag ramlade nästan alltid av, särskilt pga att han inte ville vara ensam inne på banan. Första gången vi var ute bockade han först av mig två ggr på framhoppningen och sedan precis när vi kom in på banan - det var dock precis innan starten gick, så jag fick klättra ombord och fortsätta (och då vann vi faktiskt!). När man var 15 år så var det typ det värsta som kunde hända, när läktaren var full med alla äldre och duktigare tjejer från stallet...

Ja, usch vad man tyckte sådant var pinsamt på den tiden.
Jag hade gått vidare till en cup final som jag skulle rida för klubben.
Men den hästen som jag skulle rida vägrade lastas, så då kom någon på den briljanta idèn att jag skulle rida en annan häst! En som jag aldrig suttit på innan och som var stor och tung, själv vägde jag som en fluga.
Den hästen fullkomligt plöjde fram över banan! Det värsta jag varit med om tror jag! Jag kunde inte stanna honom, inte styra honom och inte hoppa honom! USCH!

Tja. Jag har fått poängavdrag pga sluskigt utseende (domarens ordval). Det är väl inte något jag minns med självkänslan i topp...

Det gällde bara en liten träningstävling på klubben, jag var väl 12-13 år, och ekipagen bedömdes utifrån stilrent intryck och genom en stilhoppnig på LB-nivå.

Hästen var glänsande, och snyggt flätad, skuttade snällt över alla hinder i trevligt takt och tempo. Ryttaren däremot red i ridskor, hade ouppsatt hår, leriga ridbyxor, och red utan handskar. Varje del gav poängavdrag som lästes upp offentligt i ridhuset inför publik. ...hua...

Jag trillade av i en kombination. Första hindret och flög för hästen tvärnitade fast jag kände hur han laddade för hoppa :o Tog med mig tränset och landade vid hinder nummer två.. Reste mig upp och ser på hästen som förvånat står kvar. Ser ner på tränset och sen på hästen "Gick det bra" hörde man mig fråga :p

pja... skulle ställa upp i en clear round med min och storasyrrans - läs syrrans - häst, tappade stigbygeln rätt omgående, skulle hålla ut inför nästa hinder för att fiska upp den men då tog hästen helt kommando och började hoppa alla hinder hit och dit fram och tillbaka till publikens förtjusning, måste vara typ 30 år sen men dom som var där kommer ihåg det än idag:D När jag äntligen fick stopp jublade publiken åsså bar det av igen:banana:

Jag red en övervuxen connemara för ca 10 år sen. Vi var inne på framridningen och hon betedde sig lite konstigt. Stannade hela tiden och så så jag trodde att hon skulle kissa och lät henne stanna så att hon skulle kunna göra det. Men då vek sig benen på hästen och hon la sig ner och rullade med sadel och mig på. Hon hade inte vart i ridhus på några månader så hon kunde visst inte motstå ridhusspånet. Skämdes rätt bra sen när jag red in på banan i smutsgult schabrak.

En annan gång med samma häst så var vi med i en släktfejdstävling där min faster började med att rida halva banan sen skulle vi byta snabbt och jag skulle rida resten. Men hästen tyckte det var så kul så min faster bara hängde med och styrde men kunde inte bromsa. Det hade ju inte jag koll på så jag stod och väntade och skulle hjälpa till och ta tag i hästen och kasta mig upp men jag fick tag i tränset, hängde i tränset sen åkte jag i backen och hästen fortsatte över mig. Sen var det bara att kravla sig upp spånig och dan och rida min halva av banan. Hästen var liiite lugnare då. Skämdes ju mest när det hände men sen när jag tänkte efter vad som hade hänt var jag glad att hon var en dam med koll på hovarna. Inte så bra att bli översprungen av en häst direkt.

Jag har glömt att rida över mållinjen. I en CR hade vi fått ett par stopp, men i slutet av banan gick det så bra att jag bestämde mig för att göra en omstart trots att jag inte tänkt det från början. Detta funderade jag på när jag passerat sista hindret, ända till banpersonalen började peka och viska. (Vi gjorde omstart och det gick felfritt.)

Sen har jag också ridit en hoppning där de hade ett knippe björkkvistar som infångare vid ett hinder. Även där fick jag ett stopp - och hästskrället är snabb och nappar åt sig en kvist, och står sen där med en meterlång björkkvist hängande i mungipan. *mutter* Men sen gick han på och det blev inga fler stopp - matte var en smula sur. :) Även där var det CR, vi gjorde om start och gick felfritt - förutom att jag hoppade fel hinder på sista hindret. Ack ja...

Det är tur i sådana lägen att man kan skratta åt eländet i alla fall. :-)

Hoppade en lagtävling div 1 på ponny, kommer på första hindret och kommer lite stort, men hästen puttar in ett galoppsprång till men jag hoppar före. ¨Så två galoppsprång senare ligger jag framför ponnyn. Tur det var förklassen och inte själva lagklassen men så pinsamt det var.

Senast igår ramlade jag av på näst sista i omhoppningen, tappade andan och pep som jag vet inte vad, haha.

en av de första hopptävlingarna med min häst, hoppar hela grunden fin fint, hoppa första hindret i omhoppningen, glömmer bort banan , lägger en volt och hoppar 2an som faktiskt var mitt framför mig XD. rev inget i alla fall.
gjorde samma tabbe på en tävling ngt år efter också :rofl: min tränare trodde mig inte riktigt innan det att jag är dålig på att komma ihåg banor :o. båste gå igenom dom 100g i huvudet först för att komma i hår dem, men glömmer alltid mitt i ändå. kommer dock ihåg hela banan i flera månader efteråt :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupen i hoppning inleddes med tävling i Oslo under söndagen. SVT:s expert Lotta Björe pekar ut tre intressanta punkter från tävlingen.
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 784
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka