Lutten

Trådstartare
Jag tog över en hund i sommras, hon är nu 5 år, korsing schäfer/labrador. Hon var väldigt stressad när hon kom men nu är hon lugn. Problemet är att hon är pinnidiot, men även det har blivit bättre. Men så fort hon träffar någon hon inte träffat innan så lägger hon en pinne, sten eller dyl. och hoppas på att personen ska kasta eller sparka iväg den. Detta gör henne väldigt stressad. Finns det något man kan göra för att avleda hennes uppmärksamhet?
Hon slutar oftast när man säger nej bestämt. Men det är ju en negativ upplevelse... Hinner man dessutom inte säga till personen att han/hon inte får kasta eller sparka så gör dom oftast det och då blir det svårare att få henne att sluta. Jag tror inte att problemet någonsin kommer att försvinna men det skulle vara bra att veta vad som kan få henne att bli bättre. Någon som har erfarenhet av sådana hundar?
Jag är jättetacksam för bra tips!
 
Sv: Pinnidiot

Ja till viss del.
Jag hade hand om en spaniel tjej som hade samma problem fast med bollar då husse bollade med henne väldigt mycket.
Det blev tillslut en väldigt massa stress och jag gjorde helt enkelt så att jag hade koppel på henne och hade en boll/föremål. Hon började genast stressa och bli väldigt exhalterad vid bollen och då korrigerade jag med kopplet. När hon lugnade sig något sånär så fick hon massor med beröm (beröm helst inte med glad och gäll röst utan säg bara "bra" eller duktig lugnt och lågt men med positiv röst..Annars blir det ännu en stresssituation). När man väl har en hund som kan sitta brevid/ ha ett föremål i närheten kan man genom lydnad försöka sparka iväg föremålet och korrigera när hunden ska sätta efter det. Beröm när hunden är lugn. (inget skakande i kroppen, inget kvidande och ingen fixering med blicken utan helt enkelt lugn med blicken riktad mot dig helst). Det kan såklart ta tid..och nu vet jag inte om du hade tänkt kasta boll/pinne el dylikt med hunden då och då men om du tvunget ska det så tycker jag att du ska göra det genom lydnad. Dvs att hunden får leka och hämta föremålet när DU ber om den. Ex "apport". Om du inte givit det kommandot ska hunden skita i det.

Hoppas det går bra, det var bara en enkel förklaring på det hela. Om du är osöker ska du be ngn som är duktig att hjälpa dig.
Lycka till och hoppas du förstod!
 
Sv: Pinnidiot

Alla schäfrar är födda pinngalna. Vet för jag har haft 4 stycken. Kasta nåt annat, en boll eller något. Tror ändå att de inte glömmer pinnarna.
 
Sv: Pinnidiot

Alla schäfrar är födda pinngalna. Vet för jag har haft 4 stycken. Kasta nåt annat, en boll eller något. Tror ändå att de inte glömmer pinnarna.


Haha.. jag har haft samma tanke... skulle man få en bättre retriever av en schäfer än av en labrador???:D nån borde testa, för schäfern är ju så intensiv i allt den gör.. :rofl:
 
Sv: Pinnidiot

Alla schäfrar är födda pinngalna. Vet för jag har haft 4 stycken. Kasta nåt annat, en boll eller något. Tror ändå att de inte glömmer pinnarna.

Fast det är ju snarare så att det är föremål öht som är intressanta. Jag tycker inte att man ska uppmundtra stress genom att börja kasta andra saker istället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 493
Senast: Sezziyanen
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 520
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 194
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp