Pinne i hoven!

T

Trampe

Igår när jag tog in pållen hittade jag en liten pinne som satt fast i, ja vad ska man kalla det, ballen men den nedre delen strax över strålen. Han markerade när jag rörde området men jag fick iallafall ut pinnen som stuckit in ca 1-2 cm och var kanske 4-5 mm i diameter. Det blev alltså ett hål rätt in, det blödde lite men inte alls mycket. Jag spolade rent med koksaltlösning och jodopax. Idag innan jag släppte ut honom spolade jag rent på samma sätt igen. Han var något svullen runtom, hoven var nog lite varm oxå, och det såg ut som om det kommit lite vätska från hålet, en klar vätska.
Vad ska jag göra? Fortsätta hålla det rent som jag redan gör eller bör jag kontakta veterinären?? :crazy: :crazy:

Sv: Pinne i hoven!

Kanske beakta stelkrampsrisken. Fd stallägarens häst fick en liten pinne i kronranden, dom gav honom en spruta. Ett ingångshål gagnar ju alltid för att bakterier kommer in.

Oj... jag skulle nog ringt en veterinär och rådfrågat i alla fall...
Men jag är så hönsig med min häst å andra sidan.

Absolut inte hönsigt att ringa vet. det är ett mycket olämpligt ställe att få ett sår på, lätt för bakterier att komma in och risk för rester från pinnen kvar i såret.

Jag skulle minst lägga jodopaxomslag, med galloppbandage och hålla hästen inne eller i "handikappruta". Samt höra med vet. Kolla även att hästen har skydd mot stelkramp.

Tack för svaren!
Han är stelkrampsvaccinerad, köpte honom förra året och gjorde då en ny grundvaccinering.
Han är ju ute i hagen idag, utan bandage (änsålänge), är det bra eller dåligt med snö i sånt här läge? Jag menar, trivs "baggarna" i snö? Näe det är för kallt va?

Använd istället rikligt med väteperoxid och låt det bubbla ur ordentligt så minskar du risken att det blir infekterat (och rengör även om det redan blivit lite infekterat. (Jag tycker inte jodopax är något att ha, det tränger inte in som väteperoxid gör och det dödar dessutom även de bakterier som är "nyttiga").
Lägg sedan om ett galoppbandage så det inte kommer in skit i såret.

Varför använder inte folk väteperoxid? Det är ju så enormt mycket bättre än antik jodopax....

Kan ju ha varit skit på pinnen? Eller att något av pinnen är kvar i såret?
Har själv en skadad häst just nu och han fick banne mig lymfangit via ett muggsår i minusgrader. Bakterier och annat finns ju i mer än bara hagarna....

Tja, för att felhanterat är det ett ämne som både är oxiderande frätande och kan självantända.

Köper du redan utspädd, eller spär du själv?
Jag har lite respekt för väteperoxid, men det kanske är jättebra.

Ta kontakt med veterinär och fråga så att du säkert vet hur du ska göra. En av mina hästar fick en liten flis i hoven, om den hade suttit en mm längre åt vänster hade det varit slakt nästa! 1 MM fattar du!! :eek:

I aktuella koncentrationer är det knappast självantändande. Men att det skulle vara mindre antikt än jodopax är helt fel. Dessutom beror den vävnadsskadande effekten på bägge preparaten på att de är oxiderande vilket gör att man inte skall använda det på sår som skall primärläka. Att väteperoxid bubblar gör knappast att det tränger in bättre.
PL

Min häst har haft liknande. Kommer inte ihåg vad jag använde att göra rent med men tror det var antingen jodopax eller väteperoxid. Min hovis tillverkade en plåtsula som jag kunde ta av dagligen och göra rent i hoven.:banana: Sulan sköts in under skon i tån och skruvades fast med blindbrodd baktill. Tror att jag hade något packat där i så det inte kunde komma in smuts, men minns inte vad:confused:

Resultat: pencillin (ethacillin) i fem dagar, inflammtionsdämpande (finadyne) i 2 dagar och en fin räkning på 1100 spänn!
Så kan det gå... En liten j*vla pinne! :devil:

Min häst råkade ut för en "stålpinne" in i hoven precis vid strålen, detta hände strax innan jul :( . Jag drog ut pinnen som stack ut ca 3 cm under hoven, för hon kunde inte ens sätta ner hoven med den i. Jag trodde jag hade fått ut hela men det visade sig senare att det fanns en bit kvar. Jag tillkallade veterinär och det visade sig att "pinnen" hämnat på ett av de värsta ställerna i hoven och hästen blev akutopererad samma kväll för att få ut pinnen.

Sen blev hon kvar på djursjukhuset i tio dagar innan jag äntligen fick ta med henne hem, väl hemma blev det en pencilin kur på 4 dagar samt byte av bandage. Efter 10 gadar ska jag nu till veckan på återbesök och få hästen skod med helsula och slipper då hålla på med bandage och gips.

Så det är väldigt viktigt att man tillkallar veterinär även om man "tror" att man fått ut pinnen eller dylik. Om jag hade väntat till dagen efter hade jag troligen inte haft en häst kvar. :cry:

Jag kan citerar föregående inlägg.
Så kan det gå... En liten j*vla pinne!

Min häst fick en söm i hoven! Den hade satt sig precis jämte strålen!
Tvättade rent med jodopax, gjorde ett omslag sen fick hon stå inne den dagen!
Andra dagen fick hon gå ut i egen liten hage!
Hon svullnade inte eller nåt hon var bara öm. Efter en och en halv vecka var hon bra!
Hur det kommer sig att hon fick en söm i hoven (tror jag)är att: Hovslagaren brukar stå i stallgången utanför boxarna, antagligen har en gammal söm råkat smita in i hennes box och på sätt har hon trampat på den och fått den i hoven!
Så se till så att alla sömmar från hovslagaren är borta!
Stå inte utanför boxarna om ni har någon annanstans att kunna sko!
Nu gick det bra med min häst, men det kunde gått värre!

Bra att du ringt vet!

Under sensommaren fick min unghäst in en pinne i foten, 3cm, som upptäcktes av hovsagare när han skulle verkas (han gick på bete), hästen var inte halt.

Det blev djursjukhus där hovslagaren även jobbar, var 5e dag, gipsning och en operation.
Sula på och gå i liten hage för sig själv i 2 mån. byten av bandage och rengörningar med koksaltlösning. Nu har det läkt och det enda som syns är den delen av hoven som inte vuxit ner ännu.
Hadde jätte tur som inte skadade några vävnader och att ha tillgång till en så kunnig hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Igår hade mitt vilddjur dragit av ena framskon ett kvarts varv, så att sidokappan gått in i lamellranden eller strax innanför. När jag...
Svar
4
· Visningar
2 438
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 532
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Tennessee
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 798
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar