D

Daun

Hejsan
Nu har jag efter mycket om och men bestämt mig.
Den dagen vi känner att vi kan skaffa hund så kommer det att bli en pincher (en svart hane).
Har läst en massa om dom och kommit fram till att det är en hund som borde passa mig jätte bra :love:

Är det någon här som har en pincher eller känner någon?
Kanske har lust att berätta lite isånafall.

Ha det bra!! :)

Sv: Pincher

De pinschrar jag träffat har varit väldigt charmiga men ganska så envisa och självständiga så de kanske inte är det enklaste om man tänkt sig en lydnadskarriär (men jag har även träffat en som var jätteduktig på lydnad så inget är ju omöjligt). Tror de har en del viltintresse också. Har fått det intrycket i alla fall.

Wooohooo! :banana:

Ja, känner ju mest till dvärgpinschers, men de är nog ganska lika mentalt, även om de är större! Jag kan bara säga GRATTIS! ;)

Arne dvärgpinscher hälsar!

Hähä...du måste helt enkelt hälsa tillbaka till honom :)

Har sett några bilder på honom och han är ju helt gudomlig :love:
Visa gärna mer bilder om du känner för det.
Får man fråga vart du köpte din lilla ängel?
Berätta gärna lite mer om honom.

(Snackar om din Arne alltså giowanna :D )

Som sagt allt det jag läst om Pinschrar har fallit mig mycket i tycket så det ska någ bli bra. :)

En tjej som jag brukar tävla lydnad med har en mellanpincher. Hon är väldigt trevlig och lättlärd, men kräver också väldigt mycket.

Jag har en dvärgpinscher, men i mångt och mycket är ju raserna ganska lika mentalt även om dvärgpinschern påstås vara lite mer nervös och ha mer personlighet (vad dom nu menar med det).
Min lilla tjej är otroligt lättlärd, hon vill göra rätt och hon är verkligen "mattes hund". Det är en ras som är otrolig lojal mot familjen men som är "omutligt vaksam mot främlingar". Detta gör att de lämpar sig bra även som vakthund.
Det är otroligt pigga och vakna hundar med temperament. Jag skulle beskriva dessa hundar som otroligt GLADA hundar. Dock får man inte luras av deras glada och trevliga uppsyn då de kan vara otroligt tuffa och man får inte vara rädd för att tala om när hunden gör fel. De behöver en konsekvent och stark ledare, annars kan de gärna vilja ta övertaget.

Sen får man inte heller bortse från att det är ena riktiga myshundar. :love: Jag vet inte någon pinscher eller dvärgpinscher som inte ska sova bredvid matte eller husse i sängen. Det bästa min lilla tjej vet är att få följa med mig ut och sola och sträcka ut på en soldyna och bara njuta. Eller rulla ihop bredvid mig på kudden och sova kind mot kind. Hon vill alltid vara där jag är.
På vintern kan de bli frusna och därför får man vara beredd på att klä på dem, de har otroligt kort päls.

I många rasböcker påstås det att pinschrarna inte är motionskrävande, detta skulle jag dock vilja påstå är fel. Snarare är det otroligt pigga hundar som behöver få både mental och fysisk aktivering för att må bra. Eftersom att de är framavlade för vakt och råttjakt finns det viltintresse hos dem.

Men kort och gott är det helt fantastiska, pigga, glada och positiva hundar som alltid är med på att hitta på nåt kul!

DSCN4610.jpg

DSCN4611.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v375/aningsfull/DSCN4658.jpg

Gu vilken underbar liten sötnos du har då :love:

Tack för allt du berättar, det är ungefär den uppfattningen jag har fått av pinschrarna.
Jätte kul att få höra hur någon som äger en tycker att dom är.

Måste bara fråga om du har några problem att lämna din hund hemma när du inte har möjlighet att ta med henne.
Tänkte på det eftersom dom blir väldigt bundna till sin husse/matte.

Lilla Arne är ju ännu "bara" 4 månader (den 23:e). Men ännu är han mer än vad man hade kunnat önska sig!
Som sagt: lättlärd, VILL göra rätt. Är väldigt fäst vid matte/husse.

En bra vakthund, då den inte litar på vem som helst bara sådär.
(som inatt, envisades Arne med att sova i köket, då fick han ju det, sen vid 4 på morgonen kom tidningen, och han började skälla och kom in i sovrummet! :smirk: )
Arne är så gott som alltid glad, dock är han mindre förtjust i regn :p
Han kan lika gärna ligga i vår säng under täcket hela dagen, som att vara ute, och hitta på äventyr! Så länge vi är med, är han trygg, väldigt anpassnignsbar.

Som oxå sagts: de tar var chans de kan för att klättra i rang, ge dem inte chansen!!

Ang. motionen: Pigga, men kan lika gärna träna lugnt, mentalt, som att vara ute och springa. Arne gillar lite kluriga saker, som hur man får ut maten ur en igentäppt toarulle :)

Jag skulle inte byta ut honom mot ngn annan hundras!! (eller individ ;) )

Arne kommer från Kennel Bellocean i Malmö, de finns på www.bellocean.com

Vill du kolla bilder: http://galleri.icemy.com

Skickar ett pm oxå!

Vi har tränat henne väldigt länge med att bara lämna korta stunder och nu är det inga som helst problem.
Det man dock kan tänka på när man lämnar sin pinscher/dvägpinscher är att eftersom att de har mycket vakt i sig, och om man bor i ett väldigt stort hus som vi, kan de bli otroligt stressade över att behöva hålla koll över hela huset när husse eller matte är borta. Därför har vi sen första stund ett "hundrum" som hon får vara i när vi åker bort. Ett väldigt kalt rum där hon lätt kan hålla uppsikt över hela rummet. Detta har gjort att hon inte har något behov att vakta när vi är borta utan så fort hon åker in i hundrummet vet hon vad som är på gång och då rullar hon ihop i sin säng och sover. Sen när man kommer hem igen ligger hon fortfarande där. Hon är otroligt cool att lämna. Men just tipset med att stänga in dem i ett rum tycker jag har fungerat otroligt bra. Har någon gång provat att bara lämna henne lös i huset och kollat vad hon pysslat med men då har hon mest hängt och tittat ut genom fönstret och skällt på alla som passerat så hon får vara i sitt lilla rum i fortsättningen. ;)

Detär nog väldigt olika! :angel: Arne vill absolut inte vara instängd i ngt rum, utan vill hålla koll på allt, men går oftast och lägger sig, även om han har möjlighet att springa runt i huset.

Vi har provat med att stänga in honom i köket, där han har bra koll på ytterdörren, men då lät han som en siren! :o

Nu ser vi till att han ser när vi går, säger stanna, och kommer snart. Han brukar bli VÄLDIGT glad när vi kommer hem, men är i alla fall tyst, och ganska lugn, brukar vara på balkongen, eller i sovrummet.

Ännu har vi lämnat honom som mest 1,5 timme ensam, det har gått bra! Han är ju bara 4 månader, så vi tar det lilla lugna! :D

Han är dessutom duktig på att vara ensam i bilen, i sin bur. Han ligger alltid och sover på rygg när vi kommer tillbaka. :p Vi brukar hänga över en handduk, så ingen för för sig att ta med honom hem, han är ju sååååååå söööööööt.... :angel:

Låter skönt att det verkar gå bra att lämna dom, men som sagt det är ju bara att träna små små stunder till att börja med så dom vänjer sig vid tanken på att vara ensamma och att matte/husse snart kommer tillbaka.

Är ju faktiskt ganska trist att ha en hund som man inte kan lämna själv alls, för ibland går det ju helt enkelt inte att ta med sig hunden på bio tror jag tex inte att det skulle vara så populärt :)

Pinchrar :love:

Jag och min mamma har velat skaffa hund hur länge som helst, men när vi kommit nära så har det inte fungerat pga. diverse olika anledningar.
Nu är vi dock inne på Pinchern, fast vår kommer i så fall att vara din motsats, dvs. en röd tik. Men det är lika kul för det ;)

Jag hoppas bara att det fungerar den här gången :crazy:

Jag hoppas att det går vägen för er och att ni får en hund som ni kommer att trivas med :)
Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 383
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka