Pilträd till allé...

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er! Vi håller på och bygger hus och kommer till nästa höst att bygga stall. Ner till stället kör man på en grusväg och den skulle vi gärna göra fin med en pilträdsallé (eller andra träd?). Vi bor i Skåne så pil är ju vanligt här... jag inbillar mig att jag sett ställen där de planterat/borrat/grävt ner "stockar" som kanske varit ca 10 cm i diameter men utan kvistar eller löv, dessa har sedan på ganska kort tid blivit till pilträd av hyfsad storlek. Har dock verkat som om man behöver vattna som sjutton. Jag förstår ju att man kan köpa några träd på en planskola men detta är nog fråga om kanske 100 träd så det blir lite väl dyrt att handla enstaka träd på en plantskola... någon som vet något om pilträd/Salix? Vilken sort ska man ha? Jag har lyckats surfa fram att man kan köpa pilskott som man t ex kan fläta staket av men jag vill ju ha mycket grövre grejor?! Tacksam för råd och tips!
 
Sv: Pilträd till allé...

man kan ju göra på traditionellt vis och så ett frö eller sätta ett skott och vänta x antal år. :angel:
 
Sv: Pilträd till allé...

Vi har förnyat pileallé genom att sätta ner lite rejälare årsskott direkt på plats (eller tvåårskott.. eller äldre för den delen.) De flesta har klarat sig utan att vattna, orkar man vattna så tror jag att ännu fler klarar sig. Beror försåss på hur torrt man har. Vill du ha gratisskott så har vi mängder precis som alla andra som har pil, du kan säkert hitta någon närmare.
Tar man från unga grenar tar det lite längre tid än om man köper träd som är några år gamla förstås.
/U
 
Sv: Pilträd till allé...

Vi fällde en bunke pilar i höstas och de sista har vi inte fått tagit hand om än, det var flera av dem som utvecklat nytt rotsystem från stammen och skickat ut nya kvistar uppåt. Det är otroligt tåliga och envetna träd
/U
 
Sv: Pilträd till allé...

Hallå! Tack för tipset, jag bor i Sjöbotrakten nuförtiden, vet inte var du håller till men jag skall hålla ögonen öppna efter pilskott. Bra att veta att det funkar att "bara" gräva ned ett skott. Verkar som om det är tidig vår som gäller för planteringen så jag har lite tid på mig att leta pilar. MVH Lilo Wonder
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp