Pilla bort kastanjerna?

P

Picasso

Hur gör ni ? Pillar ni bort kastanjerna på hästarnas ben när de börjar anta nåhot stora proportioner. Jag vet att de tappar dem så småningom. men visst så kliar det i fingrarna när de börjar närma sig en två tre centimeter som sticker ut.:devil:

Sv: Pilla bort kastanjerna?

jo, eftersom min kan vara lite stökig så kan jag lätt göra mig illa på dem om jag försöker hålla i benet när han flaxar, dessutom är det fult.
jag slänger på en stor klick med helosan sen går det fin fint att dra bort dem dagen efter.

jo, eftersom min kan vara lite stökig så kan jag lätt göra mig illa på dem om jag försöker hålla i benet när han flaxar, dessutom är det fult.
jag slänger på en stor klick med helosan sen går det fin fint att dra bort dem dagen efter.

Vad smart :idea:! Det har jag aldrig hört talas om! Fungerar det lika bra på sporrar?

Smart:idea: Gnuggar du runt om liksom, på själva kastanjen?

Tipset med Helosan ska jag testa! Tycker också att det är FULT, och min pålla får STORA kastanjer... Hon har dessutom några andra saker (klor?:D) som växer längre ner (ovanför karleden ungefär) på benen. Vanligt på kallblod, tror jag? Hovis säger att det är okej att de är där, så jag får väl låta det vara.

Vad smart :idea:! Det har jag aldrig hört talas om! Fungerar det lika bra på sporrar?

haha jag e såååå blåst.. jag ba "sporrar? varför ska du ha helsosan på sporrarna för?" jag tänkte ju givetvis på dem DU har på fötterna. :angel:
har faktiskt aldrig testat på dem så det har jag ingen aning om

Haha jag menar givetvis sporrarna på hästen :rofl:! :angel: Ja, jag kan tänka mig att jag prata om samma sak som du men du kallar de klor :p

Sporrar är säkert korrekt. Jag kallade dem "klor" eftersom jag inte ha någon aning om vad de heter egentligen...;)

Jag pillar bort både kastanjer och sporrar, de har ju ändå ingen annan funktion än att sitta och se fula ut. :p 2-3 cm hinner de dock aldrig bli, jag pillar av dem tidigare.

Varför ska man inte ta bort sporrarna?
Min ena häst får jättelånga sporrar om jag inte håller efter dem.

Immer

Min häst har aldrig haft kanstanjer längre än någon mm så det är inget jag funderar över. :p

Min häst pillar själv bort dem (sett henne göra det) när de blir större än ett par mm. Så jag har börjat hjälpa henne lite på bakbenen. Om hästen har hårda så kan man ju alltid be hovis knipsa av dem.

KL
Jag pillar bort både sporrar och kastanjer, går det inte för hand så åker hovtången fram.

*kl*

Tar aldrig bort och har aldrig behövt göra det heller. Men då är jag också en sån som inte pillar på sårskorpor och annat heller.

Klart man kan ta bort (eller kanske t.o.m. bör) om kastanjer/sporrar blir väldigt långa. Men jag är glad att jag sluppit, för det ser inte mysigt ut när någon river bort en kastanje *kräksmiley*

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
591
Senast: Hellhound
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka