Pilgiftsgrodor

Sv: Pilgiftsgrodor

Jag har inga grodor men är sugen på att skaffa. Vad har du för sort? Är de svårskötta? Berätta allt...? :D

Ååh det fanns något här med ett intresse för det iallafall :D

Börjar med att lägga in en bild på upptäckten jag gjorde när jag kom hem från jobbet!

1622722_10152215609445479_1291495770_n.jpg

1525486_10152135611345479_369282007_n.jpg

Såhär ser mitt terrarium ut på håll! Ska ta lite roligare bilder när min telefon är laddad :)

1525233_10152085062480479_1772714456_n.jpg

Är så dålig på dom där hemska och krångliga namnen, men ska återkomma med dom korrekta ;) Har iallafall 4 stycken såna här!

1545059_10152085062280479_1555529088_n.jpg

Och 4 stycken såna här!

Inte svårskött alls när terrariumet väl är inrett och i ordning. Det stora jobbet är ju att bygga terrariumet och inreda det som en regnskog med diverse växter, blommor och annat. Hade tur och tog över min fars färdiga :p

Det krävs ett regnsystem, alternativt att man sprayar varje dag. Det jjobbigaste är väl egentligen maten, dom äter bananflugor så det måste man odla om man inte har någon i närheten som säljer.

Hur ofta behöver man mata?

Vi har ett terrarium som blev för litet för ormen, och det finns en idé om att bygga om det för grodor och orkidéer :)

Det är helt efter tycke och smak! Beror lite på hur aktiva man vill att grodorna är, jag matar allt från 1-4 ggr i veckan, ska jag vara borta några dagar så öser jag på med en hel del flugor och hoppstjärtar så klarar dom sig :) Ska man vara borta 1 vecka så kan man lägga in en hel flugkultur så klarar dom sig :)

Grejen är väl att man behöver sätta nya kulturer med flugor varje veckan. Dels för att dom bara håller sig 3-4 veckor och dels för att det tar 2 veckor innan flugorna förökat sig så man kan mata av en ny kultur.

Jag har! Började med Epipedobates Anthonyi men fick ge upp dom då dom spelade så högt hela dagarna så mitt liv som nattjobbare inte fungerade. De jag har nu är betydligt tystare -änsålänge...

Tre stycken Phyllobates Vittatus, tror det är två honor och en hane
wpid-dsc_1405-1.jpg

Och igår fick jag en "gammal gubbe", en avelshane som blivit steril och hans brud skulle få en ny mer produktiv pojkvän. Så jag helt enkelt fick honom. Hur fin som helst!(om än lite blek och tunn). Han är en Dendrobates Tinctorius Brazil
wpid-dsc_2181_20140316132620493.jpg

Min regnskog
wpid-dsc_1784_20140228084302733.jpg

Håller även på att bygga ett nytt, 45x45x45. Där i skall någon Tinctorius-art bo, just nu lutar det åt Green sipaliwini. Men räknar med det först framåt sommaren, bygget får ta sin lilla tid.

Vad inspirerad jag blir av era fina terrarier!

Tanken är att det ska byggas upp ett grodhem i vårt badrum, tid och ekonomi har tyvärr satt projektet i malpåse en stund, men det kommer fetare dagar i framtiden.

Kul att titta på era grodisar så länge :)

Vad kul med fler! :)

Ja mina Anthonyis spelar väldigt gärna/ofta/högt, ibland dygnet runt. Men dom har lagt flera omgångar rom nu senaste månaderna så det är nog därför dom spelat extra mycket. :)

Vi har pilgift.
* Dendrobates Auratus (gröna + blå)
* Dendrobates Leucomelas
* Ranitomeya Imitator varadero

Kanske inte direkt mitt intresse utan mer gubbens ;)

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
541
· Visningar
12 785
Senast: Exile
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama