Pilgiftsgrodor

Teilani

Trådstartare
Hej, jag hoppas utöka vårat djurutbud med pilgiftgrodor i framtiden. Men innan dess vill jag så klart veta mer om dem;)

Har läst en hel del bra på nätet och det finns en förening. Ändå är jag nyfiken på om någon här har grodor hemma eller har provat? Är det svårt? De ser ju rätt sköra ut... Några bra tips att tänka på i och med byggande och placering av terrarium?

Seriösa uppfödare/försäljare i Göteborgsområdet hade inte heller varit dumt!

Sv: Pilgiftsgrodor

Min far har två olika sorters pilgiftsgrodor :)

Fyra sådana här:
561113_3385660811485_689817958_n.jpg

Som är verkligen pytte-pytte-pyttesmå! Knappt en centimeter stora.

Och fem sådan här:
403734_2572297557912_1228390682_n.jpg

Som är kanske 2-3cm stora och faktiskt går att se i terrariet ;)

Han har dom separerade i två olika terrarier. Jag tycker det verkar ganska krångliga djur. ;) Han odlar småflugor i massor som dom äter, har olika maskiner för ånga och dusch som går på timer och har olika sorters växter, bland annat några orkideer, för äggläggning osv.

Det stora terriariet (För dom "stora" grodorna) när ångan precis varit igång:
395361_2536198015446_1510606316_n.jpg

Sv: Pilgiftsgrodor

De är ju så fina! Men det är en del pyssel, det är det å andra sidan med de andra djuren vi har också, 7 hästar bla. Djur är väl mer en livsstil än en hobby egentligen.;)

Jag hade tänkte bygga upp ett rätt smalt, men högt terrarie, då de gillar att klättra. Hade tänkt placera det i badrummet, dels för att ha nåt fint att titta på medan man slappar i badet. Men också för att det ska kunna vara en hög luftfuktighet utan att det blir problem med ventilationen.

Kommer att ta en stund inte bara att bygga utan att få växter och komma igång och hitta en bra balans med temperatur och ljus innan grodorna flyttar in. Men en liten bit regnskog i huset hade varit så mysigt!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Tror jag lägger tråden rätt nu annars får moderator gärna flytta den. Har en vän som kom tillbaka från en sk "ridresa" för ett par...
2
Svar
22
· Visningar
6 596
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar