Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling
Tror modellen heter Lugana eller någonting i den stilen och de är helskodda. Jättemjuka och sitter som en smäck gör det också.
Men det var en sak som slog mig; Storleken.
Jag har storlek (tysk) 40 i dem
Höll på att prova, prova och prova ännu lite mer i butiken.
Började med 36, men nej, de fick jag inte ens över knäna, 38 fick jag upp men kunde inte knäppa, och 40 sitter bra men lite tajt. Skulle nog kunna ha 42 egentligen också.
Men nu till det märkliga i kråksången;
Mina mått är följande:
Midja: 66 cm
Höft: 88 cm
Innerbenslängd: 72-73 cm (något olika långa ben!)
Detta gör att jag vanligen har 36 eller 38 (S) i byxor. 26-27/30" i jeans.
Brukar också uppleva att tyska storlekar är ungefär "en storlek större" mot vad lappen säger (deu 36 -> sve 38 och vice versa). Pikeur är inget undantag, i vanliga fall.
Men här hade jag alltså tysk 40, och kunde nog haft 42 också, vilket borde bli 42-44 i svensk storlek
Eh...Ja, den första kvinnan jag såhär spontant kommer att tänka på, som har 42-44 i byxor, är min mamma som har ungefär 1 dm längre ben än mig och är ca. 172 cm/62 kg (jag är 162 cm/ca. 52 kg!)
Det roliga i kråksången är ju också att dessa ridbyxor, i storlek typ (svensk) 42, sitter som en smäck på mig. De är inte ens för långa i benen!
(Och nej, jag kan lova att de vanliga byxor jag har i 36-38 inte är toksmå på mig!)
Men va?
Kan detta verkligen stämma?!
För Pikeur brukar ju alltid ha väldigt stora storlekar!
Eller var just dessa par jag provade (inkl. det jag köpte!) felmärkta, tro?
Inte för att det spelar någon roll egentligen, blev mest fundersam när jag tänkte på vad som stod på lappen
Tror modellen heter Lugana eller någonting i den stilen och de är helskodda. Jättemjuka och sitter som en smäck gör det också.
Men det var en sak som slog mig; Storleken.
Jag har storlek (tysk) 40 i dem
Höll på att prova, prova och prova ännu lite mer i butiken.
Började med 36, men nej, de fick jag inte ens över knäna, 38 fick jag upp men kunde inte knäppa, och 40 sitter bra men lite tajt. Skulle nog kunna ha 42 egentligen också.
Men nu till det märkliga i kråksången;
Mina mått är följande:
Midja: 66 cm
Höft: 88 cm
Innerbenslängd: 72-73 cm (något olika långa ben!)
Detta gör att jag vanligen har 36 eller 38 (S) i byxor. 26-27/30" i jeans.
Brukar också uppleva att tyska storlekar är ungefär "en storlek större" mot vad lappen säger (deu 36 -> sve 38 och vice versa). Pikeur är inget undantag, i vanliga fall.
Men här hade jag alltså tysk 40, och kunde nog haft 42 också, vilket borde bli 42-44 i svensk storlek
Eh...Ja, den första kvinnan jag såhär spontant kommer att tänka på, som har 42-44 i byxor, är min mamma som har ungefär 1 dm längre ben än mig och är ca. 172 cm/62 kg (jag är 162 cm/ca. 52 kg!)
Det roliga i kråksången är ju också att dessa ridbyxor, i storlek typ (svensk) 42, sitter som en smäck på mig. De är inte ens för långa i benen!
(Och nej, jag kan lova att de vanliga byxor jag har i 36-38 inte är toksmå på mig!)
Men va?
Kan detta verkligen stämma?!
För Pikeur brukar ju alltid ha väldigt stora storlekar!
Eller var just dessa par jag provade (inkl. det jag köpte!) felmärkta, tro?
Inte för att det spelar någon roll egentligen, blev mest fundersam när jag tänkte på vad som stod på lappen