Piggelinvitamin sökes !

Krans

Trådstartare
Hej ! Söker efter ngt piggelinvitamin eller kosttillskott till höst / vinter så jag skulle känna mig lite mer energisk än jag brukar.Äter bra, sover gott och är mkt ute men känner ändå att jag vill ha ngt som håller upp energin. Har ni tips på bra kosttillskott eller ngt speciellt ni äter ? Jag äter mkt ingefära o c- vitamin ( apelsin, havtorn ) men det är väl mest för immunförsvaret.

Hej ! Söker efter ngt piggelinvitamin eller kosttillskott till höst / vinter så jag skulle känna mig lite mer energisk än jag brukar.Äter bra, sover gott och är mkt ute men känner ändå att jag vill ha ngt som håller upp energin. Har ni tips på bra kosttillskott eller ngt speciellt ni äter ? Jag äter mkt ingefära o c- vitamin ( apelsin, havtorn ) men det är väl mest för immunförsvaret.
Jag brukar ta Chisan. Om det är produkten eller min tro som gör det, ska jag låta vara osagt, men jag tycker jag blir piggare.

De tre senaste vintrarna har jag ätit D-vitamin oktober-april, det upplever jag verkligen gör skillnad. Framförallt slipper jag den enorma tröttheten jag tidigare upplevde i februari, mars och april.
Samma här! Jag slipper dessutom förkylningar höst och vår som jag haft innan.

Säger som tidigare sagts, boosta med D-vitamin i höst/vinter. Det gör stor skillnad på ev. förkylningar.

Håller med andra här - D-vitamin är jättebra, på riktigt. Om jag har humörsdippar (vilket jag har ibland) brukar jag ta Rosenrot i någon dag, så är jag på banan igen.

De tre senaste vintrarna har jag ätit D-vitamin oktober-april, det upplever jag verkligen gör skillnad. Framförallt slipper jag den enorma tröttheten jag tidigare upplevde i februari, mars och april.

Är det någon speciell sort du kör med, eller fungerar 'vad som helst'? Vilken mängd?

Säger som min läkare brukar säga till mig D vitamin eller allra helst skulle jag behöva ljusterapi! Är sjukligt trött på vintern och blir lätt deprimerad pga av detta. Sover dock inte så bra och aldrig gjort så de påverkar nog med :p:p Men d vitamin är en bra början helst en med höga värden!

Jag äter puori, just nu 5000ie, brukar äta 7500-10000ie under vintern.

Du äter farliga mängder D-vitamin.

"Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt EFSA 2012."

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

• Gilla
Reactions: tgd
Du äter farliga mängder D-vitamin.

"Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram (4000 IE) per dag enligt EFSA 2012."

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/
https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin

Kanske vore lämpligt att inte bara redovisa länkar? Den förstnämnda motsäger inte vad jag skrev. Där skriver man ju bl a att doser upp till 1000 IE dagligen troligen är ofarligt. Rätt långt ifrån 4000 IE. Däremot är 10 000 IE dagligen en hög dos och länken säger ju:

”Det är helt omöjligt att bli D-vitaminförgiftad genom vanlig mat eller av att sola för mycket.

– Med kosttillskott finns det en liten risk – men då ska man äta väldigt stora mängder under lång tid, säger han.”

När jag arbetade på Holistic rekommenderade man 2500 IE-kapslarna dagligen och 5000 IE-kapslarna varannan dag. Jag brukar lägga mig däromkring.

”Dietdoctor” bemödar jag mig inte ens att besöka, du får ursäkta.

Jag äter puori, just nu 5000ie, brukar äta 7500-10000ie under vintern.
Jag använder också puori, men 2500ie/dag efter läkarrekomendation. Och då är jag en nattarbetare som kanske inte ens ser dagsljus på några månader under vintern - alls. Finns ingen anledning att överdosera så där hysteriskt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Kan man göra någonting åt det? En del förespråkar D-vitamin men jag vet inte om jag upplevt så stor skillnad när jag testat. Jag äter...
2
Svar
26
· Visningar
1 670
Senast: starcraft
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar