Pigga upp sig i höstmörkret

nickan1

Trådstartare
Ja jag tycker faktiskt det börjar bli höstmörker redan, jag blir lätt deppig på hösten. Så ös på med tips om vad man kan göra för att pigga upp sig. Jag lägger in några som jag tänker på.

Ta en cykeltur en solig höstdag. Plocka svamp en fin höstdag och sen göra en god svampsoppa. Boka in en extra lektion för sin tränare (eller extra lektion på sin ridskola eller hur man nu rider). Bjuda in vänner på te och scones en vardagskväll. Ta en semesterdag och göra bra saker för sig själv hela dagen. Weekendresa utomlands.

Ja jag tycker faktiskt det börjar bli höstmörker redan, jag blir lätt deppig på hösten. Så ös på med tips om vad man kan göra för att pigga upp sig. Jag lägger in några som jag tänker på.

Ta en cykeltur en solig höstdag. Plocka svamp en fin höstdag och sen göra en god svampsoppa. Boka in en extra lektion för sin tränare (eller extra lektion på sin ridskola eller hur man nu rider). Bjuda in vänner på te och scones en vardagskväll. Ta en semesterdag och göra bra saker för sig själv hela dagen. Weekendresa utomlands.

Jag ÄLSKAR hösten :love:

- Plocka äpplen och göra äppelmos
- Ta långa promenader bland alla vackra färger
- Elda i öppen spis
- Åka och övernatta på någon mysig herrgård
- Sätta upp nya personliga mål
- Tända stearinljus eller doftljus
- Köpa någon ny, lite murrigare inredningsdetalj till hemmet
- Hitta något nytt trevligt brunch-ställe med kompisar
- Byta garderob (till den snyggaste på året, i min mening)

Bada på badhus! Det får mig alltid piggare på något underligt vänster, speciellt om det är ljust eller soligt ute - lite som att vara utomlands men ändå inte :D

Annars gillar jag att sola solarium - oavsett nu om det finns nackdelar för fysiska hälsan eller inte så gör det underverk för skallen, iallafall för mig.

Jag åker iväg mot varmare breddgrader på rekommendation av läkare (två stycken tom) i en vecka.
Annars försöker jag ladda med extra d-vitamin, planera för vårens sådd, promenader i skogen mm.

- Tända ljus och frossa i te :love:
- Färga håret mörkare och toppa bort de solblekta topparna!
- ha soppkvällar med rödvin och gott sällskap! Soppor smakar bäst på hösten.

Bada på badhus! Det får mig alltid piggare på något underligt vänster, speciellt om det är ljust eller soligt ute - lite som att vara utomlands men ändå inte :D

Annars gillar jag att sola solarium - oavsett nu om det finns nackdelar för fysiska hälsan eller inte så gör det underverk för skallen, iallafall för mig.
Precis vad jag direkt tänkte på! Att bada i badhus med efterföljande bastubad är superhärligt!

Jag ska nybörjare en kurs i tai chi nästa vecka. Har gått det förut med men kom inte iväg alla gånger pga mitt (psykiska) mående.
Så det är nåt att rekommendera i höstmörkret med, en kurs så man kommer iväg och tränar lite, om man inte redan gör det.

Vi gjorde precis något som gör att hösten känns lite roligare! Bokade "intimately sundays" på fantastiska hotel Pigalle i Göteborg i november, ett specialerbjudande där vi får dubbelrum och 4-rättersmeny till pangpris. Vi och ett annat par ska åka och umgås och ha det härligt. Längtar till november nu :D

I övrigt gillar jag att gå in i hösten, piffa lite höstigt och murrigt hemma, klä mig i snygga höstoutfits och göra fina vinröda/rostiga höstsminkningar. Ta långa promenader i krispig höstluft och titta på de fina löven. Laga mustiga grytor som får puttra flera timmar. Tända ljus och kura upp i soffan med varma tofflor och filtar. All the usual stuff ;)

Jag har massor med aktiviteter på de där fina krispiga höstdagarna, men jag tycker att de där regniga gråa mulna dagarna drar ner mitt mående massor. Jag måste ha saker att se fram emot och göra saker som ger energi för att få energi. Tack och lov har jag underbara vänner som också gillar att göra saker, så vi har lite traditioner som vi håller vid liv. I slutet på oktober varje år är det invigningen av "Hela Huset Gungar" i Borlänge. Det är en nattklubb som bara är öppen på vintern. Trots att vi har flera timmar dit så bokar vi alltid in oss på hotell Galaxen och går på HHG. Det är alltid någon som träffar en kille eller något händer så vi har någonting att prata om och skratta åt tills HHG nästa år. ;)

I år snackar vi dessutom om att ta bilen ner till Oktoberfest i München i slutet av september för att kickstarta igång hösten, vi måste bara hitta boende först.

Dessutom försöker vi hålla kvar i sommaren lite till. Tex gå på Liseberg sista helgerna det är öppet, mm.

Jag försöker att ha rimliga mål fram till jul och efter jul blir det nya rimliga mål i form av nyårslöften. Det kan vara att ha en konversation på tyska för att hålla igång tyskan, det kan vara att gå ner 5 kg, det kan vara att spara en viss summa pengar. Poängen är att man får energi när man gör det man utsatt sig för att göra.

Hösten är så sorglig :(. Långt till våren och långt till sommaren. Allt blir mörkare och kallare och tyngre. Man får hålla igång endå och se det positiva i en annars färglös värld. Hästarna ger ju mycket och det är en tjusning med längre ritter i skogen på en tidig vardagsmorgon när solen sakta orkar resa sig över horisonten och stillheten ligger dämpad och avvaktande.

Höst är för mig en förväntansfull och glädjefull nystart. Jag tycker det är jättehärligt när allt drar igång igen. Roligast är om man har nya projekt eller aktiviteter att se fram emot. Som tex om man anmält sig till ny kurs av ngt slag eller ska bygga till/renovera ngt i huset.

Höst är för mig också tid när jag ser fram emot att gå på musikaler, teater och bio. Och när det börjar närma sig jul så älskar jag att gå på julmarknader.

Att läsa om och tänka på tända brasor och ljus, lånpromenader, höstgrytor m.m får mig däremot att rysa och bli lite deppig i tanken. Vet faktiskt inte varför men det låter så himla deprimerande. Kanske för att det signalerar lågt tempo? Jo, så är det nog. Det låter som en lång, seg fortsättning på sommaren då allt stod i pausläge. Hösten måste bli en nystartsperiod för mig full av aktiviteter. Annars tycker jag det blir deppigt.

Vi gjorde precis något som gör att hösten känns lite roligare! Bokade "intimately sundays" på fantastiska hotel Pigalle i Göteborg i november, ett specialerbjudande där vi får dubbelrum och 4-rättersmeny till pangpris. Vi och ett annat par ska åka och umgås och ha det härligt. Längtar till november nu :D

I övrigt gillar jag att gå in i hösten, piffa lite höstigt och murrigt hemma, klä mig i snygga höstoutfits och göra fina vinröda/rostiga höstsminkningar. Ta långa promenader i krispig höstluft och titta på de fina löven. Laga mustiga grytor som får puttra flera timmar. Tända ljus och kura upp i soffan med varma tofflor och filtar. All the usual stuff ;)

Åh, det är så härligt!
Får nog boka in något sånt till mig och maken med snart. Och där är ju så bra!
Vi älskar att bo på hotell här i hemmastan, haha.

Åk hit.

r5rbUxR.jpg

Hösten är den bästa tiden :D
Jaktsäsongen smyger igång under september, sedan är det full fart varje helg till sista januari :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka