Pigg stressad häst!

Madde_padde

Trådstartare
min häst är så sjukt pigg just nu..(och har från och med igår tagit bort all havre måste tillläggas... ) Igår tog de mig nästan 5 minuter innan ja ens kom upp då de var störtomöjligt att stå still med alla fyra ben i backen samtidigt...:crazy: Han är som en jäkla katapult häst landar är i luften med alla fyra landar är i luften med alla fyra!

när jag väl har klättrat upp så har de taktande och studsande mot skogen, dock hade jag redan bestämmt mig för att rida i paddocken (hoppar upp på en pall en bit "påväg mot skogen" men vänder alltid och rider in i paddocken!) han studsar in i paddocken! där han ska trava och hetsa runt när han inte får de blir ha en jäkla katapult uppåt neråt slänger sig bakåt gör western vändningar och har sig.... tog ytterligare 5 minuter innan jag fick så pass still på han att jag kom av igen feg som jag är :o

longerar i ca 15-20 minuter klättrar upp igen då på en häst som faktiskt står still.... skrittar runt travar lite och hade planer på att träna på flytt för skänkeln de går bra en stund sen tröttnar han å gör katapult galoppfattningar när han inte lyssnar på skänkeln och jag trycker på lite..(trots att jag planerar att skritta:cool:). :eek: travar på stället i sidleds osv osv...

vad gör man? Så jäkla svårt att komma till ridningn när de är såhär!:eek:
tror abolut inte han ahr ont då borde väll inte öronen vara konstant frammåt?! Piper ibland gör han med.... :p

ta bort havren
Longera innan ridpassen?
har kontakt med tränare å ska snarast börja träna för henne!
 
Sv: Pigg stressad häst!

De blir ju gärna pigga såhär på hösten!! Min treåring är det oxå, jag ser det som ett friskhetstecken!! Måste du longera? Lösgaloppera på ridbanan eller kanske i hagen, löshoppa? Då får ju hästen mer frihet än i linan..Är hästen såå pigg kanske man inte ska försöka vara jätteseriös, utan kanske ta lite av en busdag?
"Nu ger vi oss ut i skogen o klättrar o tar en härlig galopp?" passa på att ha kul när hästen är på humör, bara det inte är så pass att det blir farligt, då får man ju försöka säga ifrån lite..
Hoppas du hittar nån bra lösning!
 
Sv: Pigg stressad häst!

tack för svar!
lite av problemt är juh att jag tycker de är lite läskigt när de går uppåt hela tiden :crazy: vissa dar i vart fall! Som igår...

annars brukar jag busa på åkern vilket uppskattas väldigt när han är så där pigg!
Men skaj a uppmuntra beteendet genom att busrida då?!
Eller då låter dom hållas då?

Jätte svårt första gången jag har en häst som är så lycklig över att bli riden! :D
 
Sv: Pigg stressad häst!

varför är hästen pigg? Får den inte utlopp för sitt rörelsebehov? Hur longerar du? Risken med att longera en pigg häst innan ridpasset är att man bara stissar upp dom ännu mer.

det bästa (och enda) råd jag kan ge är att träna lydnad, lydnad och åter lydnad. En lydig häst står still även om den har ätit 5kg havre och inte ridits på tre dagar.
 
Sv: Pigg stressad häst!

haha nej trå mig de var INTE kul! haha
är jag vältog mig upp och insåg att nej här vill inte jag vara kom ja juh inte ens av igen :rofl: riktigt illa!
 
Sv: Pigg stressad häst!

nej han blir mycke lungnare efter longering.... de räcker em atthan får "pipa av sig lite" så är han lungnare sen!

men hur tränar jag lydnaden på så sätt att han står still?
 
Sv: Pigg stressad häst!

Prova att rid ut i skogen innan du börjar arbeta i paddocken. Så får han göra av med lite energi på en stubbåker eller nåt? Sen kanske det blir lättare att koncentrera sig :)
 
Sv: Pigg stressad häst!

hade samma problem men min kärring, gav henne annat foder+majsolja och magnesium
 
Sv: Pigg stressad häst!

hmm jo får göra de! dock springer han sig trött så svetten forsar och endå kan han inte skritta hem... väldigt drygt! men juh mer han blir riden/utbildad desto bättre tyckerja i vart fall de blir tack och lov!

dock så svårt när han är så grön! kommer alldrig till ridning ridning och kan rida han trött så....
 
Sv: Pigg stressad häst!

ja de funkar som in i hoppsan :D
Kör mä Dodson & Horrells Safety sound och pasturemix. Även lite lucern på vinterhalvåret, och det funkar super för oss iaf. :)
Kan tävla dressyr nu :angel:
 
Sv: Pigg stressad häst!

Jag brukade alltid arbeta med losdressyr innan ridpassen de dagar en av mina hastar var san, pa den tiden da jag inte hade kunskapen att ta tillvara all den energin i ridningen.. Jag klarade helt enkelt inte av att rida honom nar han var san, men i losdressyren tranade vi ledarskap samtidigt som det var ok att han racade och brallade.

Det kan ju ocksa vara sa att din hast kanner sig lite kall, speciellt sa har pa hosten, och de krumsprang han far igang cirkulationen pa honom och hjalper honom att fa upp varmen i musklerna. Se till att han ar ordentligt varm innan du sitter upp.
 
Sv: Pigg stressad häst!

håller med dig. lydnad är a och o!

och att longera gör båda mina hästar helt galna.... :p

när min häst är väldigt på hugget så är jag på banan och tränar tråkiga saker som skritt-halt-trav övergånger, med endast några få travsteg så han inte hinner flyga i luften för mig.
 
Sv: Pigg stressad häst!

min gammla pålla på 23år är som än jävla katapult hon med hon ska bara sprin ga och hon är så jävla stark och det är helt omöjliogt men jag ger mig aldrig spå efter en stund så går hon bra
 
Sv: Pigg stressad häst!

hmm... innan jag bytte foder till henne var hon precis likadan, dock inteförrän man skulle galoppera :crazy: Fick massor av kritik av bukefalister att jag fortsatte rida när hon var "trött".. tyckte att de va en väldigt konstig idé de hade fått för sig :rofl:
 
Sv: Pigg stressad häst!

nej han blir mycke lungnare efter longering.... de räcker em atthan får "pipa av sig lite" så är han lungnare sen!

men hur tränar jag lydnaden på så sätt att han står still?

få ALLT att funka från marken INNAN du kräver något i sadeln!!!
det finns tyvärr ingen genväg att få en lydig o trevlig häst
Du har ju tillgång till bana träna hästen lös!
mycket ledarskapsövningar, löslongering, löshoppning
dela gärna av banan och gör den mindre så att han kan fokusera mer på dig! lycka till
 
Sv: Pigg stressad häst!

Vad får hästen för mat? Hur mycket hö/hösilage?
Hur länge är den riden?
Hur gammal är den?
Hur ser hagvistelsen ut?
Hur är rutinerna i stallet?
Hur ofta aktiveras den?
Tränas den på annat sätt än ridning?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 033
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp