pigg!!! skippa kraft?

konfunderad

Trådstartare
Oftast när jag rider är min häst pigg som tusan. Det finns inte riktigt någon stoppknapp på henne. Hon går som tåget - framåt :) Bara att ta upp huvudet och springa. Idag såg hon till och med spöken (första gången sen jag fick henne). Det är ett halvblodssto, 15 år.

Jag räknade foder på Hippocampus och kom fram till att om hon får 14 kg hösilage så klarar hon sig utan tillskott. Nu känner jag mig lite feg... vet inte om jag vågar skippa kraftfodret... Hon är iofs den lättfödda typen men vi håller på att bygga muskler och jag vill inte att något ska gå fel. Hon har iofs energi så att det räcker och blir över. Dessutom är det lite klurigt nu när hon går på bete och jag inte riktigt har koll på vad hon stoppar i sig. Hon går bara på bete under dagen men är inne på natten och får totalt 7 kg hösilage, 1,5 kg havre och 0,5 kg betfor plus mineraler. Hon rids varje dag.

Vågar jag ta bort havren? Eller hur mycket vågar jag minska den? Funderar på att byta ut den mot lusern också, även om inte proteinet behövs när hon får full dos hösilage.

En häst jag red tidigare fick krafft grund och det blev han pigg och stressad av och ägaren började ge henne mer hö och lusern istället. Hästen blev lugn och trevlig men tappade hull och muskler. Vill inte hamna där själv. Någon som har någon erfarenhet?

Sv: pigg!!! skippa kraft?

Låter som om du tänker rätt när du tänker lusern istället för havre till din häst. Om hon redan är pigg så det räcker så behöve hon troligen inte havre. Då kan lusernet istället se till så att verkligen täcker hennes proteinbehov nu när ni håller på och sätter muskler.
Här är en länk till bilden på For Feeling
http://www.superiorequinesires.com/stallions/for_feeling.htm

Klart du kan ta bort kraftfodret om du har tillräckligt bra kvot av grovfodret. Finns ingen anledning att ge kraftfoder bara för att.

Låter som om du tänker rätt när du tänker lusern istället för havre till din häst. Om hon redan är pigg så det räcker så behöve hon troligen inte havre. Då kan lusernet istället se till så att verkligen täcker hennes proteinbehov nu när ni håller på och sätter muskler.
Här är en länk till bilden på For Feeling
http://www.superiorequinesires.com/stallions/for_feeling.htm[/B]

:o Ursäkta slutet det hörde hemma i ett helt annat svar.

du kan ju prova ta bort kraftfodret eller ge henne mindre, sen om du är emd lite och håller koll på hull, muskler så du ser om hon börjar magra eller falla ur. Ser hästen spöken kanske havren har gått till huvudet, skulle oxå satsat på lusern om du vill bygga muskler. Alternativt mer hösilage 14 kg är inte så mkt för ett halvblod.

hade min förra häst på endast grovfoder, mineraler och en näve havre/mål(krubbskrammel när de andra hästarna fick kraftfoder) vi har väldigt bra hö och han var lättfödd.
Blev helt övertänd på 0.5 liter krafft om dan och funkade bättre på bara grovfoder.
han var arab/fullblod/welsh korsning 160 cm och hade väldigt lätt att sätta m,uskler

Nä 14 kg är ju inte överdrivet heller. Det var bara det jag kunde utläsa i foderstatsprogrammet. Skulle gärna ge henne mer att äta, särskilt så att hon har att tugga på länge när hon står inne om natten.

Kan man lita på dessa program eller övriga beräkningar? Verkar som om de flesta får fodra efter eget huvud till slut ändå för att det inte funkar. Såklart att det bara är vägledande och att man ändå måste använda sitt sunda förnuft... men att man måste korrigera verkar mer vara regel än undantag. Eller?

Hon är ju inte helt övertänd direkt men hon verkar ha energi så det räcker och blir över och lite av det som blir över förvarar hon runt magen. Idag var hon iofs sansad men det kanske beror på att vi var ute och jagade joggare igår. Hon fick syn på dem långt bort, spände ögon och öron i dem och så älgade hon iväg.

Men alltså, man räknar FÖRST efter tabeller därefter när man har en grund går man efter sina ögon. Det ens ska inte utesluta det andra, då har man missförstått uträknade foderstater.

Enligt hippocmapus ska min häst äta ca 11 kg av sitt hösilage, men har ätit ca 20 kg enda sen i vintras + lite kraftfoder och mineraler. Tror man måste vara med och kolla lite, jag gjorde det misstaget att vi ringde till krafft och fick då en foderstat uträknad och tänkte då att då behöver man inte oroa sej för det. Men hästen fick ju proteinbrist :crazy: var inte så kul och tog ju ett tag innan man fattade det. Han började då få mer grovfoder och stod då samtidigt för kotledsinflamationer och vilade i 3-4 månader (blev ju självklart tjockare/fick större buk då) men när vi började sätta igång han började det försvinna och han gick endå på samma foderstat. Så kmr hellre ge lite för mkt och få ta bort sen istället för att ge för lite från början. Sånna där program går ju efter tabellhästar och det passar ju inte alla hästar... Min häst ligger nästan på sitt dubbla proteinbehov enligt tabellen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21