Pigg och glad men inte "springig"?

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag har en 6-årig valack som jag köpte för knappt 4 månader sedan. Han är mycket känslig, lite nervös, glad, pigg mm om jag ska sammanfatta det hela.
Vi håller fortfarande på att lära känna varandra och det går bättre och bättre. När jag köpte honom sa säljaren att hon var noga med att han skulle lära sig att inte vara så "springig" när man red ut och då tipsade hon mig om att om han var det så skulle jag rasta honom tex i paddocken, låta honom springa av sig överskottsenergi. Ridning skulle förknippas med lugn. Det höll jag med om, men jag vet inte om hennes metod var så framgångsrik på min häst. Hon sa också att hon inte brukade longera, utan han skulle springa av sig "fritt".

Jag började rida för AR-tränare efter ett tag och för att göra en lång historia kort så första gången var jag jättespänd och höll hårt i tyglarna för jag var rädd, jag hade nämligen ramlat av vid uteritt och hamnat på akuten. Men med flera lektioner så rider jag nu helt avslappnat med långa tyglar, ni vet grunden :) Jag är helt fascinerad av hur min häst kan slappna av och gå i en fantastisk form och bara det på kort tid! Han svarar på små hjälper och jag bestämmer takten osv. Min tränare säger att hon tror mer på att få honom att bli lugn och slappna av än att låta honom springa av sig.

Nu till min fråga: Fortfarande när jag rider ut är jag lite nervös och hästen är ganska tittig. Han är även pigg och glad och vill gärna springa fort. Det är helt ok, men han blir så stark och tex om han galopperar blir det en vääldigt lång bromssträcka och jag får ta i för kung och fosterland för att få stopp på honom. Jag vill egentligen inte dra/ta hårt i hans mun om det inte är nödläge, jag vill bevara hans känslighet.

Så hur får jag med mig sinnesstämningen/kontakten från AR-lektionen ut i naturen? Jag tänker att han borde ju kunna vara så lugn inuti, men ändå pigg om ni förstår vad jag menar? Dessutom kanske det skulle förebygga att han tittar på allt och tycker typ blommor är läskiga osv. Kan tillägga att jag har promenerat väldigt mycket med honom och då kan han också vara sådär avslappnad. Jag tänker att det handlar om att han ska vara trygg med mig också.

Jag tänker att det var det som säljaren menade, även om hon hade en annan metod. Hur har ni gjort?
Hoppas ni orkar läsa och förstår vad jag menar, det är visst lite rörigt ;)

Sv: Pigg och glad men inte "springig"?

Svårt att säga hur man själv skulle gjort när man inte träffat hästen. Vilken metod man väljer beror ju även på ryttaren och inte bara på hur hästen är. Båda ska vara tillfreds med upplägget. Men att ta med sig samma känsla ut i skogen som du har på ridbanan är inte så lätt. Speciellt inte i början. Det kommer mer och mer med tiden. Hästen har uppenbarligen mycket energi och den behöver få sträcka på sig ordentligt ute i skogen, gärna i friskt tempo, men under kontroll. Om du känner att du tappar kontrollen kan du kanske dela upp galopperna i flera delsträckor i början? Då kanske du också känner dig tryggare. Utmana dig själv, men lite i taget så det inte blir för mycket på en gång.

Först o främst måste du försöka slappna av. Är du spänd skapar du mer energi. Det är nog inte din tanke.. Det är så man sen rider på hög nivå.
Du ska vara en förebild för hästen o därmed inte se faror i allt det som den ovana unga hästen gör. Är du lugn blir den dito.

När du galopperar ute. Öva på nu ska vi sakta av där borta.. vi säger vid björken;) Fatta igen. öva på ingång OCH avsaktningar.
Rid gärna svag öppna o bruka energin istället för att dra i den. Den lilla tvärningen bromsar i sig själv o det ger styrka.

glöm inte eftergifterna. det gör att du inte har dragkamp med den- blir en signal.

Har du någon du kan rida ut tillsammans med kanske också det kan vara till hjälp? Det kan kännas tryggare för dig om du inte är ensam. Håller med Axel om att det är bra att du har en plan. Då har du större chans att slappna av och känna dig trygg. I takt med att du och hästen lär känna varandra kommer det att kännas bättre och bättre bara du vågar tänja lite på dina gränser bit för bit. Lycka till!

Svårt att säga hur man själv skulle gjort när man inte träffat hästen. Vilken metod man väljer beror ju även på ryttaren och inte bara på hur hästen är. Båda ska vara tillfreds med upplägget. Men att ta med sig samma känsla ut i skogen som du har på ridbanan är inte så lätt. Speciellt inte i början. Det kommer mer och mer med tiden. Hästen har uppenbarligen mycket energi och den behöver få sträcka på sig ordentligt ute i skogen, gärna i friskt tempo, men under kontroll. Om du känner att du tappar kontrollen kan du kanske dela upp galopperna i flera delsträckor i början? Då kanske du också känner dig tryggare. Utmana dig själv, men lite i taget så det inte blir för mycket på en gång.

Tack för ditt svar.
Det är inte själva sträckan som jag menar utan med springig menar jag att hästen kan tex trava antingen med huvudet högt och många små steg, eller med mjukare, längre steg mer lugnt, men på båda sätten kan det gå lika fort och han gör av med lika mycket energi. Likadant i galoppen. Det var så jag menade. Jag tänker mer att om jag låter honom göra av med energi på det "springiga" sättet så kanske det blir svårare att lära sig ta det lugnt i långa loppet.

Först o främst måste du försöka slappna av. Är du spänd skapar du mer energi. Det är nog inte din tanke.. Det är så man sen rider på hög nivå.
Du ska vara en förebild för hästen o därmed inte se faror i allt det som den ovana unga hästen gör. Är du lugn blir den dito.

När du galopperar ute. Öva på nu ska vi sakta av där borta.. vi säger vid björken;) Fatta igen. öva på ingång OCH avsaktningar.
Rid gärna svag öppna o bruka energin istället för att dra i den. Den lilla tvärningen bromsar i sig själv o det ger styrka.

glöm inte eftergifterna. det gör att du inte har dragkamp med den- blir en signal.

Tack för ditt svar!
Jag VET, jag jobbar mycket med min avslappning och det är nyttigt :). Märks ju direkt på hästen när jag är spänd. Men det blir bättre och bättre, så det känns bra! Skulle du vilja förklara vad du menar med Rid gärna svag öppna o bruka energin istället för att dra i den. Den lilla tvärningen bromsar i sig själv o det ger styrka. Eftergifterna har jag inget problem med.

Man använder energin till att sätta hästen i jobb istället för att bromsa den.

Det är ju såklart bättre om hästen rör sig mera avspänt och arbetar bra med sin kropp än att den kör upp huvudet och springer med taxsteg.
Men de bra stäckorna blir nog fler och fler ju mera du känner din häst och ju mera ni arbetad på dressyrbanan. Att sätta hästen i mera arbete, som Axel föreslog är en bra ide. Istället för trav rakt fram kan du rida en svag skola eller en skänkelvikning med liten tvärning en bit. (och växla däremellan) Då får hästen annat att tänka på och får använda kroppen bättre. Då nyttjar du energin på ett bättre sätt.

Det är ju såklart bättre om hästen rör sig mera avspänt och arbetar bra med sin kropp än att den kör upp huvudet och springer med taxsteg.
Men de bra stäckorna blir nog fler och fler ju mera du känner din häst och ju mera ni arbetad på dressyrbanan. Att sätta hästen i mera arbete, som Axel föreslog är en bra ide. Istället för trav rakt fram kan du rida en svag skola eller en skänkelvikning med liten tvärning en bit. (och växla däremellan) Då får hästen annat att tänka på och får använda kroppen bättre. Då nyttjar du energin på ett bättre sätt.

Det där var ju ett jättebra tips även för oss som inte har ''springiga'' hästar :).

Själv skulle jag nog tipsa om att gå promenader och trava när du springer vid sidan och försöka få hästen att lyssna på dig från marken först. =)

Kanske beror lite på ekipaget vad som fungerar bäst.
Själv blev jag inspirerad av lite det som axel brukar vara inne på, att en häst med mycket högre energinivå än vad den får använda sig av blir frustrerad, och hitta sätt att bruka det.
Men målet är ju ändå att hästen ska kunna jobba-vila och inte jobba med mer energi än man klarar att bruka. Alltså, för att det ska bli konstruktivt ska hästen bli lugnare för att den får jobba, och därigenom inte ha lika hög energinivå man behöver aktivera. Tänker jag. Men att använda en högre grad av energi bör inte vara att springa rakt fram, då är hästen inte förberedd och i balans för det så det känns mest som att man kommer slita i onödan på hästen och ge den mer kondis som gör det gradvis svårare att rida bort överskottsenergi.
Helst, om man inte kommit så långt i skolningen än, aktiverar man genom att stimulera skallen men ändå låta hästen "jobba" fysiskt samtidigt i den mån man kan, utan att det blir ös på framåt. Variera mycket så det händer något hela tiden. Ju mer man försöker få till energi att använda till JOBB, desto coolare i skallen upplever jag att hästen blir.

Har själv inte gjort så ute, bara på ridbanan, men det ska bli spännande att prova. Kanske av bekvämlighet, att pålle tagit minsta signal som ursäkt att vända hem, lättare då att bara rida på framåt även om det kan gå lite snabbt emellanåt. Men någon gång måste man ju prova ta sig över det. :angel:

Saken är dessutom att hästen börjar att lyssna o inte bara tittar sig om kring- man får fokus o samarbete plus att hästen blir nöjd o avrastad.

Ja precis. :)

Men som med det mesta brukar det vara svårare i början, då har man kanske inte hittat så mycket kvalitativt jobb och fokus ännu. Har man färre saker man kan kräva, då är det svårare att nå upp till hästens energinivå. Men för många hästar kanske det räcker just att man inte sitter och försöker dämpa energin, och ser till att det händer saker hela tiden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 010
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka