Pigg men extrem smal..

J

Jenza

Hej. Undrar om någon har förslag på bra foder till en häst som är mkt pigg men behöver mkt mat för att gå upp i vikt.. Då min har stora viktproblem :confused: Känns som jag har prövat allt nu..

Sv: Pigg men extrem smal..

Vad är det för häst? Mankhöjd? Vikt? Rids den eller gör den ngt i arbetsväg?
Vad får den för foder idag?
Är höet analyserat?
Är hästen avmaskad?

min ponny är mycket pigg och han väldigt svårt att hålla hullet . hon får 8 kg ensilage om dagen(hon äter inte mer), lusern, kornkross, lite betfor, 1 dl rapsolja och chevinal plus. hon är jättefin i kroppen nu sedan jag började med denna foderstaten :)

Lusern funkade bra på en häst jag hade som var så. Men det har du kanske testat??? Har du analys på höet??

Jo höet har analyserats o alla andra hästar har fint hull så.. jag har testat lusern men hn e juh lite knepig o "tröttnar" lätt på olika foder som kraft, lusern m, m. det ända han inte tröttnar på e korn. så man måste köra ganska mkt varitation..=/ men testar din foderstart du ger.. fast lite mer då då han e en stor häst på 1,70 =)

nu får han kornkross, kraft, lite betfor o mineraler o har nästan helt fri tillgång hösilage.som e jättefint..vi hade en fång häst t o m som var tvungen o byta till mkt "sämre" o självklart e min häst avmaskad =)

Senast ändrad av en moderator:

Prova att ge den linfrökaka istället för krafft (vad är det för Krafft du ger??). Och OLJA.
Det ska vara lugnande men ger samtidigt bra fett och protein (linfröt, oljan ger bara fett/energi).

Har haft två hästar som varit pinnsmala men hyperpigga när jag fått dem. Efter massa hö (givetvis) och lantmännens kornkross blandat med solrosolja har de kommit i perfekt hull, fått glansig päls och även satt muskler i rasande fart. :)
Det är något magiskt med kornkross :love:
Så för min del har det funkat med enbart kornkross. Inte blanda med krafft eller så. Däremot kan betfor vara bra lite precis i början så kroppen har lättare att ta upp maten.
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.