pigg men dåligt hull

P

piggelin

hejsan har en korsnings ponny på 21 år som är jätte pigg men han har svårt att hålla hullet under vintern, magrar rätt mycket, höet är bra men jag vill inte trycka i honom massa konstiga grov foder då jag vill att han ska vara ridbar, vad rekomenderar ni för foder? vilket är bra för hästar som tappar hullet men blir jätte pigga när man ökar på foderstaten inför vintern? tacksam för svar...

Sv: pigg men dåligt hull

Varför vill du inte ge din häst mera grovfoder?

Lusern är annars ett bra grovfoder som brukar funka i de flesta foderstater, men har du redan gott om protein i höet kanske olja eller betfor kan vara något?

Har du ett bra hö så borde han inte går ner så mkt i vikt. 21 år är ju inte en så farlig ålder på en ponny om han är frisk och har bra tänder.

Lusern är bra precis som Pinky rekomendera. Men många gör tyvärr det felet att de ger mer kraftfoder och tro att det ska hjälpa men det är inte bra för magen.

Jag är ingen som tar på täcke på en häst i första taget, men pga hans ålder så kanske han skulle behöva ha täcke, fri tillgång till ett bra hö och eventuellt ridas ngt mindre vintertid:smirk:

Precis som Rocki är inne på så hörs det som det är dags för en översyn av tänderna + att det kan vara dags för att använda täcke.
Med stigande ålder får hästar sämre tänder och får ofta svårt att tillgodo göra sig hö. Då kan lucern vara ett mycket bra alternativ, i vissa fall så finns det hästar får bara lucern som grovfoder p g a tänderna. Med åldern ändras också hästens ämnesomsättning så att en del äldre hästar får svårt att hålla värmen och bränner mycket av sin energi på bara det. det är då det kan vara befogat att hålla hästenmed täcke. Speciellt om den har svårt att få i sig tillräckligt med hö.
Är tandstatusen dålig så kan det vara bortkastade pengar att ge vissa kraftfoder. För då kan hästen inte heller tillgodogöra sig dessa. Så börja med en koll av tänderna.

Många hästar blir piggare på vintern, om det är pga kylan eller kanske mindre utevistelse... vet ej.. samtidigt har ju äldre hästar ofta lättare att falla ur pga att de inte tar upp näringen lika bra som yngre. Jag hade främst ökat på mkt på höet om det är bra näringsvärden på det i andra hand gett extrafoder som tex lusern eller kli eller både och som ger mer protein samt inte gör hästen "nipprig" :)

, höet är bra men jag vill inte trycka i honom massa konstiga grov foder då jag vill att han ska vara ridbar,

Mycket konstigt tänkt. Konstiga grovfoder?? :confused: Som skulle göra hästen ORIDBAR?? Nu har du nog fått allt om bakfoten.
Det är inte grovfodret som är problemet om hästen är pigg, det beror på hästen som individ (en del bara ÄR pigga i sitt temperament) och/eller på att den får för mycket/fel kraftfoder, fel i den totala foderstaten.

Vad får den för kraftfoder? Eller har fått tidigare vintrarna när den blivit så pigg och tappat hull? Vilka mängder foder har den fått (både grov och kraftfoder)?
Analys på grovfodret?

Du måste ju först o främst tänka på att hästen hålelr HULLET och musklerna, och inte på temperamentet.

tack för alla svar, han har fri tillgång till hö under vintern knör en balvagn full och lägger tak över, han är het redan som det är i starten och han behöver mer mat under vintern men jag vill inte att han ska bli piggare, självklart sätter han först en mjuk och go vinterpäls sen får han täcke när den inte räcker till men jag vill kunna rida honom, innan har han fått havre utblandat med korn och då blir han svår riden (mer än tidigare), finns det andra bra alternativ än lusern?

Hästen behöver alls inte vara pigg. Med detta menar jag så här. Hästar som är hungriga kan vara stressade, och då blandar många i hop detta med pigghet. Hunger utlöser nämligen stress. Du säger dessutom att hästen tappar hull/magrar men samtidigt är pigg. Det går inte riktigt i hop. Många hästar har faktiskt lugnat ned sig med mer/mycket mat, dock då i rätt sammansättning.

Å andra sidan har den ju fri tillgång på grovfoder iaf. Så någon sådan inre stress pga för lite tuggtid eller så, tror jag inte gäller denna häst. MEN självklart är det så att om den har svårt att hålla hull på detta så behöver den uppenbarligen MER mat och då krävs ju att man hittar något kraftfoder (näring i kompakt form) men att hon kanske inte ska ge HAVRE av allt att välja.

Piggelin: Varför skrev du inte med en gång att den redan får fri tillgång på grovfoder? ;) Jag trodde du menade att du gav en begränsad mängd och inte ville höja mängden fast hästen uppenbarligen behöver det.
Har du nån aning om värdena i det grovfoder du ger honom? Om ni inte har analys - finns det andra hästar i stallet som äter samma grovfoder? Hur håller dom sig i hullet?

Jag tror ändå att det bästa i ditt fall är att ge lusernpellets (runt 1kg?) plus linfrökaka (100gram per 100kg häst) på det. Dessa SKA inte vara uppiggande utan bara hullgivande med goda proteiner. Bra för äldre hästar. Bra för magen (mycket fibrer och goda fetter, linfrö ger en lenande "smörjande" effekt i tarmarna).
Om det inte hjälper skulle du kunna pröva att även lägga till någon OLJA (0.5-2dl). Rapsolja t ex.

Krafft rehab har jag gett till hästar som haft svårt att hålla hull. Det har funkat bra och det gör inte hästen onödigt pigg eftersom det är anpassat efter hästar som står i boxvila pga sjukdom.

Ja det kan ju också vara ett alternativ! Många säger ju att det gör under med svårfödda hästar. Måste vara för att det är lättsmält näring elelr nåt, eftersom det egentligen inte verkar innehålla någon särskild stor mängd av varken energi eller protein. Eller nåt annat av betydelse vad jag kan se... med mina kunskaper...

Hästen går ju ned i vikt TROTS fri tillgång. Så då kan det knappast handla om att den får det den ska ha. Man kan väl vara hungrig ändå. Äter man mat med lite näring så måste det ju få följder.

Ibland måste man begränsa tillgången på grovfoder om näringen är dålig och fylla ut med annat. Fri tillgång kan bli totalt fel om grovfodret visar sig vara kasst.

Hästen går ju ned i vikt TROTS fri tillgång. Så då kan det knappast handla om att den får det den ska ha.

Nej det skrev jag inte heller. Jag menade att den knappast kan gå runt och vara stressad av att få för lite att tugga på, som det kan vara i vissa andra fall.
Och att den skulle gå runt o vara hungrig tror jag inte heller på när de får fri tillgång, på ett normalgrovfoder som inte är helt genomblött, eftersom hästarnas hungerkänslor styrs av tuggtid. Den får ju tugga hur mycket den vill!

Äter man mat med lite näring så måste det ju få följder.

Ja, att den inte håller hullet. Inte att den är hungrig i hjärnan eller tom i magen.

Ibland måste man begränsa tillgången på grovfoder om näringen är dålig och fylla ut med annat. Fri tillgång kan bli totalt fel om grovfodret visar sig vara kasst

Ja kan ju vara bra att byta ut en del grovfodret, om det nu är av sämre värden, mot t ex lusern eller ännu kraftigare foder.

Kompisens gamla 26-årige halvblodsvalack har gått på 1-1.5 kg lucern förutom hö, havre och betfor, de sista tio åren och hållit sig jättefin i hullet. Förra vintern blev han lite benig över ryggen och då råkade vi i samband med dåliga magar (hästarna hittade ngt i hagen) ge vetekli, förutom lucernet och VIPS, såg 26-åringen ut som en rund, go' o glad unghäst igen. Jag rekommender lucernpellets och vetekli i kombination.

tack för alla svar, ingen av dom andra hästarna sjunker något i hullet, ska testa lucern, vet inte men jag e lite anti pellets men för hans skull är det nog värt det, brukar även ge dom linolja tror jag det hette eller linfröolja eller nått sånt, ska försöka lägga om ridningen lite på vintern och lägga honom på lite lågvarv så inte all energi går till ridningen, är alltid i toppform på sommaren och vintern kanske dags att varva ner under vintern lite?!

Ja, det vete fanken vad det är men det funkar på min gamling. I och för sig så har jag nu använt mig av Krafft Groov. Han har tappat lite sista åren och jag har inte vågat använda pelletsen eftersom han blir sjuk av lucern. Krafft Groov och även Rehab innehåller lucern. Men nu tänkte jag att nu jäklar får det bära eller brista.

Har därför försiktigt introducerat Krafft Groov och min själ om inte pållen börjat lägga på sig igen. Dessutom har han drabbats av en strålande aptit. Men som sagt, jag vet inte heller riktigt vad det beror på. Min stallägare har dock rekommenderat kli, vilket hon påstår är en gammal beprövad metod. Jag har inte velat använda det eftersom jag hört en del ofördelaktiga saker om kli. Dock innehåller Krafft Groov rejält med kli. Kanske är så i alla fall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 805
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hejsan, är en ganska nybliven ponny mamma :) Har själv inte jätte stor erfarenhet av hullbedömning eller en super lätt född ponny. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka