T
Totte36
I annonser står det ibland att hästen är pigg men inte het. Vad är egentligen skillnaden för er? Och vad skiljer het från stressad??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pigg - den har egen framåtbjudning
het- den ligger på och vill gärna springa fortare än vad du vill
stressad- den kan inte slappna, försöker springa ifrån ryttaren
Har i mina önskedrömmar tänkt att jag har en pigg och glad häst, men förstår mer och mer att hon är het och även stressad. Speciellt efter galopp och i hoppning. Avslappnande och lösgörande arbete är ett måste innan ett hopp-pass. Uteritter med andra går bort pga stressandet. Hon lyssnar inte särskilt på förhållningar och blir bara förbannad. Upp med huvudet och om det inte hjälper så börjar hon slå med huvudet och studsa på stället. Svårriden och stark tycker jag och det är ju deppigt. Nåväl..om man har en från grunden pigg häst som slår över och blir het och stressad, vad kan det bero på? Olydnad, ledarskapsproblem, smärta, fel utrustning, ridteknik...allt är väl möjligt, men vad har ni för erfarenheter.
Men om denna instruktör fått sitta upp på fullblodet hade hon förmodligen sagt att hästen är stressad medan jag säger att hästen är pigg.