pigg, het eller stressad?

T

Totte36

I annonser står det ibland att hästen är pigg men inte het. Vad är egentligen skillnaden för er? Och vad skiljer het från stressad??

Sv: pigg, het eller stressad?

För mig är en pigg häst en häst som bjuder framåt utan att dra. En het häst däremot ligger på lite mer, försöker gärna sticka eller dra iväg och tar inte förhållningar lika bra. Stressad är ytterligare en sak. Då kan den helt enkelt inte varva ner ordentligt.

Precis, den har egen bjudning och är känslig för skänkeln. Det anser jag är en pigg häst.
En het häst är en häst som ligger på och är okänslig för förhållningar.

Är hästen stressad så är den spänd och nervös, känslig för omgivningen och det är svårt att få den avslappnad.

Jag gör samma tolkning som Snyggve och Dressyrtroll, men tror att det förekommer en och annan förmildrande "omskrivning" i många annonser - så att det låter mer positivt än det kanske är. :angel: ;)

Mitt fbl kan vara alla de sakerna. Pigg är hon i dressyren, självgående,känslig för hjälper -svarar snabbt men också mkt lydig för halvhalter.
I hoppningen och ute i skogen har hon en tendens att bli mkt het, jag anser dock inte att en het häst alltid behöver bli stark men däremot måste man mer upprepat använda förhållningar och hästen kan då studsa på stället också istället för att "lugna sig" vid förhållningar. En het häst kan vara lydig men oftast är den otålig (dvs den lyssnar men liksom testar hela tiden om samma regler gäller:devil:) och överenergisk(men en het häst kan också vara en "lat" som bara vill springa ifrån sitt arbete!!
.en stressad häst kan ibland vara svårt att skilja från den heta , men man märker att de inte går ner i varv-inte lyssnar till ryttarens signaler och kan också "blockera" sig mer. Min häst blev så när hon hoppade förrut och hon inte fungerade i förhållningarna och och även om det kommer nya uppgifter som hon inte förstår då blir hon lätt stressad. En stressad häst är sällan rolig att rida och de gör inte heller så mkt nytta av att arbeta den. En stressad häst funkar liksom inte heller att rida aktivt framåt för att komma igenom utan då är det bara avslappnande, lösgörande arbete som gäller. Min uppfattning är att en stressad häst kommer från att den är osäker och kanske sätts på för hårda krav gentemot vad skallen klarar av.
Insåg nu att eg menade vi alla samma sak:angel:

Har i mina önskedrömmar tänkt att jag har en pigg och glad häst, men förstår mer och mer att hon är het och även stressad. Speciellt efter galopp och i hoppning. Avslappnande och lösgörande arbete är ett måste innan ett hopp-pass. Uteritter med andra går bort pga stressandet. Hon lyssnar inte särskilt på förhållningar och blir bara förbannad. Upp med huvudet och om det inte hjälper så börjar hon slå med huvudet och studsa på stället. Svårriden och stark tycker jag och det är ju deppigt. Nåväl..om man har en från grunden pigg häst som slår över och blir het och stressad, vad kan det bero på? Olydnad, ledarskapsproblem, smärta, fel utrustning, ridteknik...allt är väl möjligt, men vad har ni för erfarenheter.

Pigg - den har egen framåtbjudning

het- den ligger på och vill gärna springa fortare än vad du vill

sytressad- den kan inte slappna, försöker springa ifrån ryttaren

Jag vill också bara se min häst som pigg. Men ska jag låta nån annan rida blir jag tvungen att erkänna för mig själv att hon är både het, stark och svårriden :angel: I mitt fall skyller jag dels på ras/stam och dels på dålig utbildning. Hästen är en kallblodstravare med kanonstam och hennes förra ägare visste inte ens själva vad en halvhalt var för något :cool:

På henne hjälper det att rida med supermjuka händer, aldrig driva med mer än sätet, och aktivera henne mycket. I skogen kan hon få gå i öppna/sluta hur länge som helst, för att det just då är enda sättet att hålla tillbaka henne. Så fort hon blir rakriktad blir hon stark som en oxe och då är det inte lätt ;)

Jag har en ponny som är alla tre sakerna.

I paddocken är han pigg,. :)
Han lyssnar bra i dressyren, ibland kan han försöka dra o bli het & stark.
Åh försöka fly ifrån arbetet lite.
I skogen är han het, han vill gärna att de ska gå fort.
Och får han som han vill, blir de studsar och så.
Och han ligger på som en tok, och är lite stressad efter galopp i skogen.
Men han har fullblod i sig, och har gått fältävlan.
så de finns ju en del tävlings instinkter i honom.
Men jag har jobba bort rätt mycket, av de heta i honom.
Även om de kommer tillbaka ibland.
Förut var han het, stark o dragig inne på ridbanan med.
Men nu går han lugn o fint, lyssnar och försöker arbeta så gott han orkar och kan. :)
Jätte kul o se hästen utveckas även om de tagit tid.

Säger som Siggelina, Det är ganska vanligt att det förekommer en förmildrande omskrivning av många hästar. Dom som är väldigt heta av sig beskrivs i många fall som väldigt pigga ist. Det har jag märkt vid många provridningar.

En pigg häst anser jag oxå vara en som är arbetsvillig och har lite go i sig men samtidigt lyssnar bra.

En het häst ligger mer på, lyssnar dåligare och kan bli mer svårriden.

Håller med de övriga.

Sedan är linjen mellan geni och idiot hårfin. Jag tror att många heta hästar ligger på en hög stressnivå och att även många känsliga hästar gör det. Stressen kan bero på många saker, tyvärr tror jag att smärta och dålig ridning är de vanligaste.

Jag har en häst som har gått från stressat het till bara het/pigg med vissa stressinslag ibland. Den stora skillnaden är att man nu kan rida dvs påverka henne även i det heta, hon lyssnar. Man kan nu rida mellan skänkel och hinder istället för mellan skänkel och hand. Man kan lätta utan att försvinna i horisonten som en avlöning. Min häst andra svårighet är att hon dessutom är väldigt känslig för hjälperna mm. Så spannet för hennes tolerans är väldigt litet, hon tål inte så mkt "dålig ridning" för att go bananas:angel:.

Min häst har tidigare haft ONT. Har blivit behandlad i ryggen (muskulärt) och sedan haft föl = vilat i nästan 2 år. Är nu igång och det är en helt ny häst.
Jag säger inte att hon alltid har blivit dåligt riden utan det har nog kommit smygande (många olika ryttare) + att hon har gått med för skarpa bett och fel sadel och en mun med skarpa kanter. Man har bara konstaterat "att hon är så", det gjorde jag också i början men tillslut så inser man att det är inte "bara" att man rider illa.... Nu hoppas jag att hon är renoverad och kan fungera i flera år innan hon ska in i avelsboxen igen:).
Men många som ser min häst skulle nog än i dag klassa henne som väldigt het, den stora skillnaden är nog i hur det känns.

Oj, det vart långt och flummigt:angel:

Har i mina önskedrömmar tänkt att jag har en pigg och glad häst, men förstår mer och mer att hon är het och även stressad. Speciellt efter galopp och i hoppning. Avslappnande och lösgörande arbete är ett måste innan ett hopp-pass. Uteritter med andra går bort pga stressandet. Hon lyssnar inte särskilt på förhållningar och blir bara förbannad. Upp med huvudet och om det inte hjälper så börjar hon slå med huvudet och studsa på stället. Svårriden och stark tycker jag och det är ju deppigt. Nåväl..om man har en från grunden pigg häst som slår över och blir het och stressad, vad kan det bero på? Olydnad, ledarskapsproblem, smärta, fel utrustning, ridteknik...allt är väl möjligt, men vad har ni för erfarenheter.

Vissa delar låter ju precis som min häst :D Och jag måste nog inse att min är het på gröten hon med, fastän jag alltid kallat henne pigg och glad. Men vi jobbar vidare, hon är lugnare nu än förut iaf. :)

Enligt mig är en pigg häst en häst med egen bjudning, en het häst ligger på mer och är svårare att kontrolera och en stressad häst är en häst som blåser upp sig rullar med ögonen har uppspärrade näsborrar och spänner sig mycket under ridning m.m. Om man skulle se dessa 3 häst typer på en hopptävling illexempel skulle de kunna vara så att den pigga hästen ser man att den bjuder bra på hinder men att ryttaren kan bestämma tempot iallafall, en het häst bjuder och kan bli lite " studdsig " när ryttaren vill samla ihop hästen innan ett hinder te.x och en stressad häst går antagligen i nån sorts "släng galopp" med huvet upp i vädret och skyggar för massa saker. Så skulle jag säga att det är med dom tre olika hästarna, men som sagt. Det är enligt mig de.

Tack för tråden - jag hade precis samma fråga, men hittade den här i arkivet. :D

Men gränsen mellan pigg och het måste väl även vara en fråga om ryttaren då?... För om jag ser till min egen erfarenhet så finns det ju hästar som man verkligen måste rida aktivt, sysselsätta hela tiden, parera med exakta hjälper i rätt sekund och se till att rida i form, och så länge man gör det så är hästen reglerbar, dvs "pigg". Men om man råkar missa i hjälperna eller bara "åka med" en stund så tappar man kontrollen helt, för då tar hästen chansen och drar iväg och blir svårstoppad, dvs "het". Räknas en sån häst som "pigg" eller "het" då?... :confused:

En pigg häst är alert och vaken, intresserad av ryttaren.

En het häst har oftast bara framåt i skallen, blir förvirrad om den inte får som den vill och blockerar sig från ryttarens hjälper. Kan faktiskt ses som ett lydnadsproblem! :idea:

En stressad häst har svårt att spänna av och kan bli blockerad, men här handlar det förmodligen mer om osäkerhet än om olydnad.

En pigg häst kan säkert upplevas som stressad om ryttaren kanske är ovan vid pigga hästar eller van att använda starka hjälper. Och tvärtom en stressad häst som får en mycket van och lugn ryttare på ryggen kan då slappna av.

Jag har ett fullblodssto en före detta galoppör och hon är pigg och het, stressad kan hon bli om det är mycket insekter. Jag har också en annan häst med okänd härstamning, mycket ädel och känslig. På dessa två är det verkligen finlir som gäller, det räcker att tänka galopp så fattar dom.

En period var bägge ridhästarna halta så jag hoppade in i en ridskolegrupp. Och den instruktören lärde ut "sparka på och håll i" Jag tröttnade ganska snabbt på detta men var nästan på väg att erbjuda instruktören en ridtur på min galoppör men eftersom hästen förmodligen skulle springa till nästa län med eller utan instruktören kvar på ryggen lät jag bli det.

Men om denna instruktör fått sitta upp på fullblodet hade hon förmodligen sagt att hästen är stressad medan jag säger att hästen är pigg.

Men om denna instruktör fått sitta upp på fullblodet hade hon förmodligen sagt att hästen är stressad medan jag säger att hästen är pigg.

Precis min tanke också - att det måste ju bero väldigt mycket på ryttaren, om en häst bedöms som pigg eller het.
Trist att höra att det fortfarande finns såna ridskolor där man lär ut "banka och dra"!
Som ridskoleryttare så har jag alltid fått höra att privathästar är så mycket piggare och känsligare än ridskolehästar, och att man som ridskoleryttare inte skulle klara av att rida en privathäst. Men dom privathästar jag har kommit i kontakt med som medryttare och när jag följt med kompisar som tittat på häst, har varit mycket lugnare, "segare" och okänsligare än många av dom ridskolehästar jag har erfarenhet av. Därav min begreppsförvirring om hur man egentligen ska veta vad som menas i en hästannons. En saluhäst jag var med och tittade på för länge sen, som beskrevs som "pigg" i annonsen, rörde sig inte en millimeter i onödan och svarade knappt på skänkeln alls. Inte direkt något jag skulle ha kallat för "pigg" i min värld...

För mig är "pigg" en ivrig häst som ligger på framåt och som man får jobba lugnande och förhållande med, typ avslappningsövningar :D , och "het" en häst som är närmast ostoppbar och okontaktbar.
Men fortfarande tycker jag att det beror på hur jag som ryttare klarar av att hantera hästens energi utan att göra den spänd.

Senast ändrad:

Nu är väl detta kanske lite OT men även de hästar som ansågs vara de trögaste och lataste på ridskolan svarade faktiskt på de lätta hjälper jag använde och jag fick en fantastisk känsla på flera av hästarna. Men då brukade instruktören gapa att det gick för fort och att jag skulle ha mer kontakt med tygeln och sitta emot mer. När jag försökte rida efter instruktörens anvisningar fick jag bara känslan av att jag red mot hästens rörelser, när jag red som jag brukar kände jag att jag var med i hästens rörelser och då bjöd hästen ärligt framåt, använde ryggen och arbetade i en tillfredsställande form utan att bli tung i handen.

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
266
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: FiaM
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
393
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25