Pigg av soja??

Tokmaja

Trådstartare
Har börjat ge mina hästar soja då de tunnat av över ryggen i höst, de har svarat jättebra på det och det märks redan efter kort tid skillnad tycker jag.
Men det har uppstått ett litet problem, den redan förut pigga shettisen har blivit väldigt mycket piggare och idag när vi var ute med henne var det både bock och skutt som skulle utövas, och stå still, det visste hon INTE vad det var.

Kan det vara sojan som gjort henne så pigg???
Hon går inte på annat kraftfoder och det är svårt att hitta bra foder då hon är "fångponny" vore så synd om det inte funkade med sojan nu då när hon svarar så bra på det annars.
Problemet är ju att hon rids av barn, hon är inte körd så jag kan inte rasta av henne på så sätt, och hon är ju alltid ängeln själv annars.
Hon kan visserligen varit pigg av andra anledningar också men tanken slog mig och jag kände att jag måste höra mig för i alla fall....

Sv: Pigg av soja??

jag har inte märkt att mina blivit piggare, däremot börjar min ena testa att bocka när hon är i bra fysisk form (alltså tränad och bättre musklad) det verkar som om hon tycker det är härligt att vara stark nog för små bocksprång med ryttare :) Kanske är det det din häst känner?

Jag skulle föreslå lite tömkörning innan barnen sitter upp så att hästen får jobba lite först. Annars tror jag att det kommer att gå över så småningom. Givetvis får du ju känna igenom hästen och utrustningen så att allt passar som det ska och att hästen inte har fått ont någonstans. Hästen har ju ändrat form också :)

Ingen av hästarna jag haft som fått soja har blivit piggare av det. Det låter som en ovanlig effekt. Om hästen däremot fått bättre muskulatur kan ju det bidra till att den blivit piggare.

Har börjat ge mina hästar soja då de tunnat av över ryggen i höst, de har svarat jättebra på det och det märks redan efter kort tid skillnad tycker jag.
Men det har uppstått ett litet problem, den redan förut pigga shettisen har blivit väldigt mycket piggare och idag när vi var ute med henne var det både bock och skutt som skulle utövas, och stå still, det visste hon INTE vad det var.

Kan det vara sojan som gjort henne så pigg???

Mängden protein i foderstaten lär inte påverka hästens humör eller beteende men sammansättningen av aminosyror kan ha en inverkan. Serotonin t.ex. är en signalsubstans i hjärnan som bildas från aminosyran tryptofan. Följande är från Wikipedia:

”Även om signalsubstansens ursprungliga syfte var att sprida budskapet i kroppen om djuret befinner sig i en näringsrik eller näringsfattig miljö så använder djur med avancerade nervsystem serotonin generellt till att indikera för kroppen om djuret befinner sig i en gynnsam eller ogynnsam miljö. Exempelvis påverkas serotoninkoncentrationen i nervsystemet hos leddjur och ryggradsdjur av djurets sociala status. När ett djur blir mätt eller vinner revirstrider höjs serotoninnivån i det tillfälligt. Om detta sker upprepade gånger under längre tid sker en anpassning i nervsystemet så att proportionerna mellan olika serotoninreceptorer förändras. Eftersom serotoninreceptorerna har olika effekt på djurets aggressivitet och könsdrift så kan serotonin anpassa djurets beteende till dess sociala status.”

Om nervceller stimuleras eller undertrycks så inverkar detta på humör och beteende. Detta är ett ganska outfoskat område men väldigt intressant.

Sojamjöl innehåller t.ex. glutamat som är en signalsubstans och kan dessutom även bilda signalsubstansen GABA. Både GABA och glutamat har en ”exitatorisk” funktion. Det är inte riktigt så enkelt som att ”exitatorisk” alltid betyder att hästen blir pigg och uppjagad. Det är mer komplicerat än så. Kemiska aktiviteter i hjärnan kan vara väldigt individuella men visst kan glutamat i soja vara orsaken till att din häst blir pigg.

Serotonin har en motsatt effekt än GABA och glutamat (dvs. i princip en lugnande effekt) och är nivån av serotonin låg så kan hästen också bli pigg och exalterad. Lusern innehåller t.ex. väldigt lite trypofan som är en essentiell aminosyra. Ger man väldigt mycket lusern så kan detta leda till lägre serotoninhalt.

Kombinationen soja och lusern kan därför hos vissa hästar leda till ett exalterat beteende.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. . Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och...
Svar
10
· Visningar
1 898
Senast: busmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?