Pigg av det nya fodret???

ankic

Trådstartare
Jag har nu haft en övergång med det gamla och nya fodret. Ponny Krafft till Krafft Breed. Men mitt problem är att ponnyn har blivit jätte pigg vid ridningen , nästan totalt galen. Han skenar och har rodeo i ridhuset. visst så spelar åldern in men kan fodret ha någon inverkan? Snälla hjälp mig
 
Hur mycket ger du, ersatte du Krafft Ponnyn med lika mycket Krafft breed, eller så han mer breed? Har du ändrat i övrigt i foderstaten?

1 kg breed innehåller 10 MJ och 1 kg ponny 9.5 MJ så har du bara ersatt rakt av och det inte handlar om stora givor så ska du inte få den reaktionen.

Har det varit kallt eller något annat som kan förklara det?

vad får hästen för foderstat i övrigt? Vad säger höanalysen?
 
Han har mindre av Krafft Breed 3dl morgon och 3dl kväll.Vi gav 5av ponny-Krafften. Vi har haft kallt här i Norrbotten så han har inte varit ute så många timmar varje dag . Så jag försker hitta orsaken då det är jätte jobbigt med att han sticker , han är grovt byggd och blir ju jätte stark , det är min 12åriga dotter som rider honom .
Hö analysen ser ut så här:
Kalcium Ca 3.9
Fosfor P 1.5
Magnesium Mg 1.3
Kalium K 10.5
Torrsubstans 84
Smältbart protein, foder 40
Energi,foder 8.0
Han får 6kg hö/dag men har fått lite extra då det har varit så kallt
 
Du ska se att "det där lilla extra" du har gett för kylan spelar in i hästens beteende.

Han har antagligen fått överskottsenergi.

mvh Jessica
 
Tack ! Det känns skönt att veta att det inte beror på fodret ,jag hoppas att det är något övergående för just nu när han är så här så vill jag inte att min dotter ska rida honom. Kan det vara klokt att ge honom en viloperiod från ridningen Och bara promenera med honom och longera eller lagras överskotts energin bara på då?
 
Risken är att han lagrar överskottsenergi, hur brukar han vara när han står?

Det är ett VANLIGT fenomen att hästarna blir pigga när det ä kallt (eller när de är nyklippta, av samma orsak).

Kan du inte longera honom ordentligt innan dottern ska rida? Om du själv har häst kanske du kan ta honom som handhäst innan? Kanske finns någon annan, duktig tjej i stallet som kan rida honom några gånger i veckan och då jobba honom ORDENTLIGT?

Det minsta jag skulle göra är dock longera honom ORDENTLIGT innan dottern ska rida. Vila är det sista jag skulle göra (men går inget annat så förstår jag om du hellre gör det än riskerar dottern, fast frågan är om du inte skjuter problemet på framtiden då?)

Håll ut, det brukar gå över på en - två veckor =)
 
Vi har bara haft honom i 7månader så han har inte stått något , däremot så brukar han ha 1-2 dagars vila . Det var det jag var rädd för att man bara skjuter upp problemet med en viloperiod. Ska försöka hålla ut men det känns tufft.
 
Sv: Pigg av det nya fodret???

är hästen pigg behöver den gå. det kan jo vara att den behöver ett skarpare bett så den lyder lite bättre.
 
Sv: Pigg av det nya fodret???

heter inte breed krafft + grön nu för tiden? eller det spelar ju ingen roll
han kanske behöver lite mer breed istället för lite mindre, den innehåller ju minimalt mer med energi, men innehåller bra mycket mer proteiner än vad ponny gör, eftersom att ponny just innehåller lite proteiner för att ponnyer normalt inte ska behöva lika mycket proteiner som en häst behöver, eftersom att dom har lättare för att få fång.
jag har en c-ponny som jag gav 5 kilo hö till i vintras när det var kallt (hon hade täcke på sig) å jag gav henne breed å det blev hon riktigt latt utav (hade kommit upp i 600g å enligt foderstaten så skulle hon ha det dublla, när man kom upp så högt i invänjningen), å det kändes faktiskt som att jag satt på en riktigt seg gammal sak på 22 år spm verkligen inte orkade, så jag bytte foderstat å fick tillbaka en hel del av hennes energi å hennes trevliga rida utomhusbeteende, d.v.s. hon började underhålla sig själv igen =)
 
Sv: Pigg av det nya fodret???

Om ni har möjlighet att låta honom gå ute längra skulle jag absolut föreslå att han får gå ute längre.Så kallt är det väl ändå inte? Bor bara en bit från Luleå och här är det 15 grader och har ju varit varmare i veckan också.
Mina går ute ännu på nätterna,det är ju plusgrader.Och regnar det mycket kan man ju täcka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 632
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 195
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 531
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp