Piffa upp araber

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 445
F

FiaPiaLisa

Hej alla arabälskare!
Jag skulle vilja lära mig hur man piffar upp sin ögonsten inför en utställning(praktiska tipps!)
Tvättar och borstar men hur kan man ytterligare försköna deras yttre????
Har aldrig varit på annat än hundutställningar och där finns ju tusen trix (klipper,fönar,sprayar,vaxar och gud vet vad mer)
Snälla ngn lär mig lite mer!!!!

Sv: Piffa upp araber

Klippa oxå. skulle rekommendera dig till o gå en utställningsclinic hos nån av de större uppfödarna, där får man mkt bra tips.

Klippa oxå. skulle rekommendera dig till o gå en utställningsclinic hos nån av de större uppfödarna, där får man mkt bra tips.

Bra ide på sikt! Men nu skall de fixas till innan fotografering.

Var skall saxen fram och hur mycket??

Hej, ska försöka ge dig några tips på hur jag förbereder mina hästar:
Till att börja med brukar jag hel klippa hästen, en skimmel en till två veckor innan utställning och en fux eller brun häst rekomenderar jag att du klipper fyra till sex veckor innan eftersom färgen kan bli lite dassig.
Araberna skall även klippas i öronen och hovskägget skall bort. Manen klipps från nacken och en bit ner på halsen, hur mycket är lite av en smaksak, men cirka 20 cm känns vanligt. Om man inte vill klippa sin häst går det bra att för tillfället fläta undan manen.
När du sedan tvättar din häst tycker jag att man ska välja ett schampo som är anpassat just efter hästens färg, detta ger den bästa lystern. Under tiden som schampot är i brukar jag borsta in schampot i manen och svansen, just för att det skall komma ända in till hårroten och på alla hårstrån. Använd gärna en hårborste till människor de sliter mindre.
Sedan använder jag en bra pälsglans till hela hästen. Därefter gör jag vita partier vita med hjälp av kalk, överflödet borstas bort.
Araberna brukar man sminka för att få ögon och näsborrar att framträda. Det går bra att använda vaselin till detta men det finns speciella produkter till sminkningen som är mindre kletiga. Vad man än använder är det viktigt att man ser till att det inte blir för kletigt överflödet kan man torka bort med en ren trasa.
Hovarna oljar jag in med en ofärgad olja. Det sista jag gör är att ha på en kroppsolja på en varmfuktad handuk och stryker över hästens päls (inte där jag använt kalk) detta ger lite extra glans. Svansen manen och pannluggen sprejas med "final touch" för extra glans.
Inför fotografering kan man använda färgat smink och hovolja för bättre effekt, men detta är inte tillåtet på utställning.
Lycka till!:)

Där kommer jag att komam med min lätt övergödda 21 åring haha...nu jäklar är det hård träning som gäller...:)

Där kommer jag att komam med min lätt övergödda 21 åring haha...nu jäklar är det hård träning som gäller...:)

Ja alla är vi barn i början...... Jag är själv långt i från proffs men har genom åren fått en del erfarenhet. Mycket tack vara de arabstuteri som jag haft sommarjobb på.
Huvudsaken är att vi har kul med våra hästar och utställning är kul!
Du kommer med din lätt övergödda häst och min häst kommer med sin övergödda ägare....... :)
(Förresten vad är det som säger att en 21 åring inte är vacker.)
Är det någon speciell utställning som du tänker åka på?

Hästen blir diskvalificerad helt enkelt.

När vi ställer ut hästar så tvättas dom rena
med Yes. Betydligt billigare och lika effektivt.
Sen lite balsam och shine.

Förlåt....va väldigt dumt av mig att skriva I öronen menade självklart det hår i öronen som sticker ut. :( Ska tänka på att vara tydligare i fortsättningen.

måste man helklippa för att kunna visa?

skulle ev vilja visa mitt sto. Men hon flyger i luften när hon ska klippas... Inte så sugen på att klippa henne med andra ord. Klipper bara upp halsen för kylningens skull under vintern.

Jag arbetar på ett arabstuteri och det är lika spännande varje år att se vilka hästar som skall ställas ut. Dem skickas iväg på träning till duktiga utställare som gör jobbet. Det är en bra grund för en 1-åring att få åka iväg och tränas och ställas ut på nån mindre utställning för att sedan visas på riks om dem är mogna. Det har dem med sej hela livet sedan. Till alla som vill träna och ställa ut sin egen häst är det nog viktigt att ha hjälp av en kunnig person som vet hur man gör vid uppställning och att kunna springa med hästen( det går undan) och visa upp den på bästa sett för hästen beter sig ju inte riktigt likadant hemma som den gör på utställningsplats. Samt att den ska vara van vid kedja. Det syns väldigt tydligt på dem som inte är vana och får panik, självklart kan även andra faktorer spela in. Sen tycker jag att man ska passa på om man får tillfälle i akt att iakta proffshandlers t. ex Johanna Ullström och hur lekande lätt det ser ut att vara för det är vad det handlar om.. att det ska se så lätt ut!! Jag själv skulle jättegärna vilja visa häst och har blivit erbjuden men om det blir så kommer jag träna och träna tills jag är säker på vad jag gör! Det är himla bra att det finns amatörklasser, men det brukar inte vara så många som anmäler sig till det har jag för mig.. Och slutligen visst behöver man inte klippa hästen.. men det blir ju ett bättre helhetsintryck!! Och det finns så många knep att ta till för att framhäva t. ex disch(stavning?) och dölja svagheter. Det är en hel vetenskap vill jag lova!! Lycka till alla!!

Håller med om att det kan vara bra att iakkta riktiga proffshandlers som vet vad dom gör, de kan göra underverk med hästarna.
Jag har själv visat häst både på riktiga utställningar och i så kallade amatörklasser. Dessutom har jag låtit proffs handlers visa mina hästar och självklart med mycket högre poäng än vad jag själv lyckats åstadkomma.
Man kan ju diskutera det här med för och nackdelar... Visst kan det vara negativt för hästen om en proffshandlers har visat den och fått bra poäng och man sedan visar hästen själv och den får lägre poäng. Samtidigt kan man väl tycka att man ska ha kul med sin häst och om man tycker utställningar är roliga är det väl bara att åka.
Vore det inte kul för rasen att fler visade sig ute både på utställningarna och i övriga tävlingsammanhang. Fram med arabhästen för det är en mycket trevlig och allsidig häst.
Det är jättekul att det finns amatörutställnigar med som tidigare nämns är det få som anmäler sig till dem, trist kan jag tycka. Dessutom har det dykt upp betydligt fler träningsutställningar de sista åren villket är jättekul.
Rätta mig om jag har fel, men visst är utställnigarna till för alla proffs som amatörer?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka