E

ettas

Dottern (snart 16 år) har senaste tiden börjat prata om att hon vill pierca sig i naveln. Hon undrade vad jag säjer om det. jag svarade att om det är något hon verkligen vill göra så får hon det för mig, men hon får betala det själv, och det var hon helt med på. Många av hennes kompisar är nu så avunsjuka på henne för att jag har givit min tillåtelse, deras föräldrar har sagt tvärnej.
Jag är nu lite nyfiken på hur ni här skulle ställa er till en sådan fråga, och om ni är emot det, vore det roligt att höra era argument. (kanske kan ni övertyga mig att jag inte borde givit min tillåtelse, men då blir nog inte dottern så glad :crazy:)

Hade det gällt piercing någon annanstans tex ögonbryn eller hakan så hade det nog blivit nej. Jag tycker att det är fruktansvärt fult. Dessbättre tycker även mina döttrar det, så vi är helt eniga. Naveln däremot tycker jag är ok.
 
Sv: Piercing

Är hon 16 år, då är hon gammal nog att avgöra själv. Låt henne göra det. Piercing, tatuering, hål i öronen etc är ju likadant i så fall. Kommer själv ihåg att jag ville ha hål i öronen när jag var 13-14 år. Mamma sa bestämt nej. "Först måste du vara myndig, då gör du som du vill". Då var man myndig när man blev 21 år. Med den påföljden att jag gjorde det själv med en stoppnål och en isbit och fick en :devil: infektion.
 
Sv: Piercing

Är hon 16 känns det helt ok tycker jag.
Det beror ju lite på vad det är för person med, men jag skulle nog ha fått göra det i den åldern om jag velat.

Se bara till att hon gör det på ett bra ställe så att det blir rätt gjort av ett proffs.
 
Sv: Piercing

Jag piercade mig när jag var 16, då hade kah tjatat sen jag var 14 :p

Det var nog mammas pojkvän som fick mamma att tillåta det, då hopn för femtioelfte gången sa att jag måste vara riktigt säker för det blev fula märken om man ångrade sig sa han "Hon har tjatat i 2 år nu, tror du inte hon är säker då?" Sen var det klart!

Jag tycker att man ska se till individen. Hur är det när hon sminkar sig? Tvättar hon av sminket ordentligt? Är hon bra på att hålla sig ren? Tror du att hon klarar av att sköta den under läkningen? Då är det bara att låta henne göra det! En piercing är ju till skillnad från en tatuering inte konstant, blir ett litet ärr när man tar bort den bara.

Be att få titta på den då och då, så du kan kontrollera läkningen och renheten.
 
Sv: Piercing

Jag tycker det är helt ok med piercingar och tatueringar. så länge dom inte är "för mycket". ex tatuera sig i ansiktet och se ut som en nåldyna i fejjan. Nu är ju min dotter bara 2 månader, men i framtiden så kommer jag inte säga nej till sånt.

Har kompisar som är extrema när det gäller sånna saker. en killkompis har tex stoppat in "kulor" under huden på översidan av underarmen. jag tycker inte det är snyggt men det är deras kroppar.
 
Sv: Piercing

Eftersom hon är 16 så tycker jag nog att hon kan förstå och fatta beslutet själv och det var ju jättebra att hon frågade dig om tillåtelse! Det gäller att hon är medveten om de risker som finns med piercingar i allmänhet. Och att hon förstår att just naveln är en av de piercingar som tar längst tid att läka och kräver bra omvårdnad.

Jag har själv en navelpiercing. Den tog drygt 1 år att läka helt. Det var inga stora infektioner, men av och till vätskade det och ibland blev det var i såret. Det stora misstaget var nog att jag piercade med en ring (var väl vanligt då) och när jag väl efter 1 år bytte ringen till en stav så läkte det mycket snabbare.

Se till att dottern går till ett PROFFS; någon som sysslar med piercingar på heltid. Och hör er för om ordentlig information innan.
 
Sv: Piercing

Vi kommer att hålla på 18-årsgränsen, och hoppas att intresset har avtagit tills dess... :angel:

Vår dotter har i o f s inte försökt tjata ihjäl oss (hon vet kanske att det inte hjälper...), så det är ju lätt för oss att säga!
 
Sv: Piercing

Vi hade en, då, 15-åring som tjatade om tungpiercing. Det tog emot men vi hade nästan givit med oss till en tandsköterska höll ett brandtal om vilka skador det kan göra så vi enades sen om en ögonbrynspiercing.

Helt okej tycker jag. Däremot hade jag absolut nekat en tatuering, piercingen kan alltid tas ut, ta bort tatuering är ju mer osäkert.
 
Sv: Piercing

Vi hade en, då, 15-åring som tjatade om tungpiercing. Det tog emot men vi hade nästan givit med oss till en tandsköterska höll ett brandtal om vilka skador det kan göra så vi enades sen om en ögonbrynspiercing.

Hmm... En tungpiercing läker oftast mycket snabbt även om du sköter den lite halvtaskigt och när den väl är läkt kan man byta till en så pass kort barbell så det är i princip omöjligt att råka bita i den.

En ögonbrynspiercing däremot är ofta riktigt svårläkta och kan ge riktigt fula bestående ärr. Att låte en 15-åring pierca sig i ögonbrynet är därför kanske inte den smartaste piercingplaceringen.

Samma gäller med naveln. Som Björk skrev så är dom ofta väldigt svårläkta och migrerar relativt ofta vilket om man inte är snabb kan ge riktigt fula ärr.

Ska unga människor piercas så tycker jag det är viktigt att dom verkligen vet vad dom ger sig in på och att föräldrarna är tillräckligt pålästa för att informera dom om riskerna och skillnaden mellan olika piercings. Problemet du har med de vanliga piercingarna som ögonbryn och navlar är dels att det är utsatta ställen, det blir lätt onödiga stötar och slitningar i piercingen men framförallt är hålen förhållandevis långa och ligger ytligt vilket gör läkprocessen LÅNG och lättstörd. Det är lätt att dessa piercingar migrerar.
Sen måste man tänka på att det är inte bara renligheten som påverkar piercingen utan även (framförallt) yttre nötning, hur bra personen sover och äter och håller sig borta från gifter (alkohol och tobak främst) men även hur sinnesstämningen är, om man är stressad, deprimerad osv.
 
Sv: Piercing

Oj då, det kändes som en råsop mot mig som förälder.

Å andra sidan kan tungpirecingen skada emaljen.

Vad gäller läkningen så anser sig den här föräldern vara tillräckligt påläst och den sköttes föredömligt av barnet och inga ärr har uppstått. Och med min erfarenhet väljer jag ett ögonbrynsärr framför emaljskador, med tanke på konsekvenser för resten av livet.
 
Sv: Piercing

Man kan ju inte få emaljskador om staven inte slår emot tänderna? Och har man en korrekt längd på staven så gör den inte det. :confused:
 
Sv: Piercing

jag kan svara för min mamma eftersom hon inte hänger här ,
hon tycker att det är okej med både piercing & tatuering , sålänge inte allt går till överdrift, (tex 5 hål i ansiktet & 10 tatueringar)
 
Sv: Piercing

Jag hade sagt nej. Både av hälsoskal och för att jag tror att hon skulle ångra sig sedan. Min dotter (14 år) är vansinnigt impulsiv. Hon ändrar hårfärg var och varannan månad och är alltid helt säker på vad som känns rätt tills hon väl har gjort det, då ångrar hon sig och tycker att det blev fel färg.
Hon har tjatat om en piersing i näsan i ett års tid nu, men jag vägrar. Dels av ovan nämnda skäl, men också för att jag tycker att det är så fruktansvärt fult.
 
Sv: Piercing

Dottern (snart 16 år) har senaste tiden börjat prata om att hon vill pierca sig i naveln. Hon undrade vad jag säjer om det. jag svarade att om det är något hon verkligen vill göra så får hon det för mig, men hon får betala det själv, och det var hon helt med på. Många av hennes kompisar är nu så avunsjuka på henne för att jag har givit min tillåtelse, deras föräldrar har sagt tvärnej.
Jag är nu lite nyfiken på hur ni här skulle ställa er till en sådan fråga, och om ni är emot det, vore det roligt att höra era argument. (kanske kan ni övertyga mig att jag inte borde givit min tillåtelse, men då blir nog inte dottern så glad :crazy:)

Hade det gällt piercing någon annanstans tex ögonbryn eller hakan så hade det nog blivit nej. Jag tycker att det är fruktansvärt fult. Dessbättre tycker även mina döttrar det, så vi är helt eniga. Naveln däremot tycker jag är ok.

sålänge mitt kommande barn hade betalat det själv när h*n var i den åldern, så hade jag inte sett något problem med det. tungan, näsan, ögonbrynet, läppen och naveln är ok. hade h*n velat pierca sid där "nere" hade jag sagt nej. förutsett att h*n sköter piercingen då. inge kul me infektion....
 
Sv: Piercing

jag hade min piercing i tungan i 4 år och har inte haft eller fått några som helst problem med den. och jag hade en stav som var för lång. den i ögonbrynet fick jag ta ut för jag fick för många smällar där.
 
Sv: Piercing

Jag piercade naveln för 10 år sedan.
Det tog 1 1/2 år för den att läka, men nu kan jag inte leva utan. :D
Det negativa med navelpiercing är att det kan vara svårläkt.

Men hitta en seriös piercare så ska nog riskerna minska.
De flesta godkänner 16 år med målsmanssällskap.
 
Sv: Piercing

sålänge mitt kommande barn hade betalat det själv när h*n var i den åldern, så hade jag inte sett något problem med det. tungan, näsan, ögonbrynet, läppen och naveln är ok. hade h*n velat pierca sid där "nere" hade jag sagt nej. förutsett att h*n sköter piercingen då. inge kul me infektion....

Jag skulle hellre låta mitt barn skaffa en intimpiercing än en tungpiercing.
Jag har haft en i klitoriskappan, men tog bort den nu när jag ska ha barn. Verkade lite dumt att ha kvar den då. :angel:
 
Sv: Piercing

Jag skulle hellre låta mitt barn skaffa en intimpiercing än en tungpiercing.
Jag har haft en i klitoriskappan, men tog bort den nu när jag ska ha barn. Verkade lite dumt att ha kvar den då. :angel:

Se nu inte detta som ett påhopp, men VARFÖR?
Den borde göra ont framförallt vi sex och då borde den göra ont även för din partner. Infektionsrisken måste vara enorm och dessutom är det ju ändå nästan ingen som ser den.
Kalla mig gärna gammalmodig, men jag fattar inte vitsen. Det vore intressant att höra en förklaring på det.
Och återigen, jag menar inte detta som ett påhopp. Jag är mest nyfiken på hur du tänkte när du skaffade den.
 
Sv: Piercing

Dottern (snart 16 år) har senaste tiden börjat prata om att hon vill pierca sig i naveln. Hon undrade vad jag säjer om det. jag svarade att om det är något hon verkligen vill göra så får hon det för mig, men hon får betala det själv, och det var hon helt med på. Många av hennes kompisar är nu så avunsjuka på henne för att jag har givit min tillåtelse, deras föräldrar har sagt tvärnej.
Jag är nu lite nyfiken på hur ni här skulle ställa er till en sådan fråga, och om ni är emot det, vore det roligt att höra era argument. (kanske kan ni övertyga mig att jag inte borde givit min tillåtelse, men då blir nog inte dottern så glad :crazy:)

Hade det gällt piercing någon annanstans tex ögonbryn eller hakan så hade det nog blivit nej. Jag tycker att det är fruktansvärt fult. Dessbättre tycker även mina döttrar det, så vi är helt eniga. Naveln däremot tycker jag är ok.


Åh vad glad jag blir att det finns föräldrar som du :) Jag (är 16) fick tjata i säkert 2 år för att få pierca näsan, som jag fick göra när jag var 14. Sen har jag haft "makt" själv över mina öron och fått pierca dom hej vilt, vilket jag har trivts bra med :angel: Eftersom det brukar vara 15 års gräns (med målsman) på piercingar så tycker jag att man borde få bestämma det själv också. Tatueringar däremot förstår jag mer att man får vänta till 18 års dagen (att jag gärna hade velat tatuera mig typ nu hör inte hit).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp