Picknickmat?

Brukar köpa det de säljer på plats för att sponsra arrangörerna lite extra.

'Problemet' är väl att de flesta arrangörer bara har typ svettiga hamburgare eller en flottig toast på vitt bröd.
Helt värdelöst näringsmässigt, katastrofalt för blodsockret och inge vidare mat om man ska prestera...

Annars brukar jag också vilja gynna arrangörerna.

Jag längtar efter den dagen arrangörerna anpassar maten till idrottare.

'Problemet' är väl att de flesta arrangörer bara har typ svettiga hamburgare eller en flottig toast på vitt bröd.
Helt värdelöst näringsmässigt, katastrofalt för blodsockret och inge vidare mat om man ska prestera...

Ponnyutställning är dock inte så ansträngande rent fysiskt för varken matte eller ponny :p

Tävling är en annan femma.

Dit vi ska på lördag så finns det ingen mat att köpa. Var där förra året och då fanns det inget.

Men jättebra förslag jag fått :)

Ponnyutställning är dock inte så ansträngande rent fysiskt för varken matte eller ponny :p

Du skulle bara veta hur hungrig jag var igår på tävlingen, och då var det inte jag som red utan jag var bara chaufför och hästskötare :p
Kände nästan för att äta hästens hö ett tag :o

här håller jag med.
OM jag drar parallellen till friidrottstävlingar för barn, som vi deltar i, så skulle de vinna massor på att servera någon form av dagens rätt i stället för korv med bröd och ost- eller skinkmackor. Bara att köpa in frysta pajer till exempel och värma i micron efterhand skulle vara mycket bättre än bara korv med bröd.

Jag skulle gärna köpa en dagens på plats om det fanns möjlighet. Hamburgare är inte så kul men funkar om det inte finns annat.

Så är det säkert, men det är ju ändå en del pyssel runt omkring så man förbränner en del och lunch och helst mellanmål behöver kroppen för att må bra.
Skräpmat som gör att blodsocker åker jojo är ju aldrig bra.
Vi som dessutom är vana att äta bra mat blir helkonstiga av att äta skräpet.
Nä jag tycker ändå att klubbarna borde bli bättre på att servera vettig mat iaf istället för skräp.
Jag är bekväm av mig så jag köper det gärna och slipper släpa med mig.

Hemgjorda spett med vad man gillar, kyckling, svamp, grönsaker, kött, fisk och/eller frukt. Jag har brukat göra snuskigt goda spett på kyckling, färsk annanas och rödlök som fått marinera i hoisinsås innan de läggs på grillen, lika goda att äta kalla som varma och lätta att både äta och lägga ifrån sig. :d

@lil-sis det brukar jag också vilja göra men det varierar så enormt mellan tävlingsplatser om det finns ngt vettigt. Känner jag inte till i förväg att utbudet är ok brukar jag ta matsäck med och sedan köpa fikan på plats.

Så är det säkert, men det är ju ändå en del pyssel runt omkring så man förbränner en del och lunch och helst mellanmål behöver kroppen för att må bra.
Skräpmat som gör att blodsocker åker jojo är ju aldrig bra.
Vi som dessutom är vana att äta bra mat blir helkonstiga av att äta skräpet.
Nä jag tycker ändå att klubbarna borde bli bättre på att servera vettig mat iaf istället för skräp.
Jag är bekväm av mig så jag köper det gärna och slipper släpa med mig.

Ni som är vana att äta bra mat får väl tipsa arrangörerna om annan kost. Snygg liten pik där, förresten.

På lite större arrangemang brukar det vara bättre utbud men beror naturligtvis helt och hållet på de som ansvarar för maten.

Jag brukar inte åka på utställning, men väl på tävling. Håller med de som skrivit att arrangörerna skulle vinna på att köra "dagens", någon enstaka gång har jag varit på en välorganiserad tävling som säljer riktig mat och då kan jag låta matsäcken bli kvar till förmån för arrangören. Vill gärna gynna "riktig mat"!

Men 9 gånger av 10 (minst) går det att välja på hamburgare och eventuellt toast, och det är inte "mat" jag vill trycka i mig när jag ska prestera. Därför brukar jag ha med mig något av följande alternativ:
Tacosallad
Pastasallad
Fyllda tortillas
Fyllda pitabröd
Matiga smörgåsar
Varm mat i mattermos, går bra med vad som helst men jag brukar ha något "såsigt" typ pasta och någon sås, eller ris och (vegetarisk) stroganoff

Och så ett eller ett par bra mellanmål, för igen, kexchoklad och cola känns inte som det bästa alternativet.

Fast det är inte så lätt... Jag var med och arrangerade en dressyrtävling, vi erbjöd flera olika sallader, mackor, fika och godis. Godis gick absolut bäst, sen kom fikabrödet, mackorna gick riktigt bra och sallad kanske vi sålde en eller två... Alltså tok förlust på det och inget som någon av oss skulle rodda med igen.
Samma sak när vi har haft försäljning runt barnens sportande, fika bröd, korv och hamburgare och godis är stor säljare. Mer "riktig" mat säljs knappt alls.

Och för att vara helt krass, idrottarna handlar inte så mycket, det är de runt omkring som är de man tjänar pengar på, alltså så säljer man korv med bröd, fika och godis för det är det som folk vill ha.

Fast det är inte så lätt... Jag var med och arrangerade en dressyrtävling, vi erbjöd flera olika sallader, mackor, fika och godis. Godis gick absolut bäst, sen kom fikabrödet, mackorna gick riktigt bra och sallad kanske vi sålde en eller två... Alltså tok förlust på det och inget som någon av oss skulle rodda med igen.
Samma sak när vi har haft försäljning runt barnens sportande, fika bröd, korv och hamburgare och godis är stor säljare. Mer "riktig" mat säljs knappt alls.

Och för att vara helt krass, idrottarna handlar inte så mycket, det är de runt omkring som är de man tjänar pengar på, alltså så säljer man korv med bröd, fika och godis för det är det som folk vill ha.

Jag tänker att det finns många orsaker till att det föll ut som det gjorde för er.
Godis är ju oftast billigast, och säkert därför sålde det bäst i kombination med ett gott sockerrus.
För mycket att välja på brukar inte heller vara så bra för affärerna, bättre att hålla det litet då som tex enkelt fikabröd, enkel men bra macka för de som vill ha något mindre och tex en fräsch pastasallad för den som vill ha lunch.
Om sallader säljer bra eller ej tror jag beror främst på om de är fräscha eller ej, ingen vill ha en slemmig sallad som är brun i kanterna..
Men det är inte ovanligt att det är så de få ggr jag hittat sallad på en tävlingsplats :down:
Priset har såklart också betydelse, folk betalar inte gärna många kronor.
Min klubb har löst det så att den lokala stormarknaden sponsrar med maten eller iaf en del av den så priserna kan hållas låga men klubben ändå kan tjäna pengar.
Här är det få andra människor med än tävlingsryttare och ev en kompis med som hjälpreda så här är det de som handlar men det beror nog på storlek på tävlingar :)

Jag tänker att man borde kunna ha ett bättre genomgående tänk när det gäller mat/fika.
Jag ser tex ingen anledning alls till att erbjuda mackor gjort på vitt skräpbröd när man kan göra mackor på bättre bröd som för den delen inte behöver vara barkbåtar heller.
Fika tycker jag absolut ska finnas, men man behöver ju inte erbjuda de värsta sockerbomberna osv

Ni som är vana att äta bra mat får väl tipsa arrangörerna om annan kost. Snygg liten pik där, förresten.

På lite större arrangemang brukar det vara bättre utbud men beror naturligtvis helt och hållet på de som ansvarar för maten.

Det var ingen pik, bara ett konstaterande.

Ska på utställning med hästen i helgen och behöver mattips.

Maten ska ätas kall och gå relativt snabbt att plocka fram och slänga i sig då pållen tycker det är dötrist att stå i släpet och kräver uppmärksamhet lite då och då. Så ingen långfika direkt även om hästen är parkerad.

Vad finns det för mer alternativ än tråkiga smörgåsar?
Maten måste mätta då vi är iväg ett ex antal timmar.
jag brukar bland annat ha med mig;
pastasallad, kycklingklubbor el spett och sallad, tunnbrödrullar, pannkakor, matmuffins, risbollar.

Kollade propparna för att se om det stod något om maten.

På 2 finns inget.
På två stod det inget så då antar jag att det inte finns alt en kopp kaffe kanske. En kommer det mer info om när som helst på mail.
På en står det frukost, dagens lunch och fika :)
Och det var bra det eftersom det hade blivit krångligt att fixa mat till den då det blir övernattning.
På en står det servering. Vad det nu innebär. Kaffe, bulle och kanske korv med bröd?
Den sista står det inget på men den är stor så det finns säkerligen någon form av mat där. (Hund) Det skulle komma mer info senare med på mail.

(5 utställningar för hästen, 2 för hunden)

Känner mig halvnojjig men fixar inte ens en halv dag utan mat :p
Blir halvt svimfärdig utan mat en längre tid.

Crêpes är också en idé. Går att göra i ordning innan och sen äta kallt, samt är matigare och ger längre mättnad än bara pannkakor

Som nyfrälst pita-fantast rekommenderar även jag pitabröd. Det går att fylla efter eget behag och huvud, men jag tycker det är gott med tomatsallad med lök, falafel, grillad kyckling, avocado, ruccola, turkisk yoghurt med salt, peppar och vitlök - inte nödvändigtvis tillsammans :D

Lätt att äta med en hand, går att förpacka i enskilda burkar (så var och en får komponera själv). Annars tycker jag det här picnickbrödet låter helt fantastiskt!
http://www.recept.nu/leila_lindholm...icknickbrod_med_getost_och_salami_a_la_leila/
http://www.leila.se/pan-bagnat/recept/smaratter/index1,97.htm?id=2006

Pitabröd med pulled pork/beef/turkey och coleslaw är urgott och enkelt! Köttet kan tas med i en termos och sen bara pluttar man i det man vill ha i sitt bröd och mumsar på :)

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 292
Senast: Liten
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 334
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka